Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Před VC Bahrajnu 2019

Před VC Bahrajnu 2019

Druhá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1

Do závodu vstoupí poprvé v kariéře jako vedoucí jezdec průběžného pořadí Fin Valtteri Bottas. Jeho tým Mercedes bude obhajovat suverénní počínání z úvodní velké ceny, v níž naprosto dominoval. Lewis Hamilton vyhrál všechny tréninky i kvalifikaci, Valtteri Bottas závod a ještě přidal nejrychlejší kolo.

Ostatní úvodní závody – ať již to byly Bahrajn, Malajsie nebo Čína – mají od Austrálie odlišný charakter. Proto se za posledních patnáct let jen čtyřikrát stalo, že oba vyhrál stejný jezdec: Michael Schumacher v roce 2004, Sebastian Vettel 2011 a 2018, Nico Rosberg 2016.

Dočkáme se změny i letos? Ferrari cítí velké zklamání z prvního výsledku a také Red Bull se netají vysokými ambicemi. Potíže s optimální přilnavostí v Bahrajnu mohou k překvapení dopomoci.

Historie okruhu

Bahrain International Circuit byl vybudován na popud členů vládnoucí královské rodiny. Bahrajn je totiž – na rozdíl od většiny okolních zemí v Preském zálivu – královstvím. Přišel na 150 milionů eur a navrhl ho známý německý architekt Hermann Tilke. Na okruhu v As-Sachíru nedaleko hlavního města Manama se F1 jezdí pravidelně od roku 2004 a prvním vítězem byl Michael Schumacher. Když se tehdy bahrajnský král Schumachera zeptal, zda mu ještě něco chybí k naprosté spokojenosti, král volantu mu odpověděl, že luxusnější hotel. Do roka stál v jednom ze zálivů v hlavním městě… 

VC Bahrajnu byla od počátku velmi exotickým závodem

Pro rok 2010 prošel okruh částečnou přestavbou, která zohlednila kritické připomínky jezdců. jeho délka se prodloužila z původních 5412 na 6299 metrů. Tehdy závod stejně jako v roce 2006 zahajoval sezonu. Ovšem varianta Endurance se využila pouze pro ročník 2010.

Nezapomenutelný je však především ten závod, který se neuskutečnil. Sezona 2011 měla původně stejně jako ta předchozí začít v malém ostrovním bahrajnském království. Po více než čtvrt století se však musela velká cena F1 na poslední chvíli rušit. Důvodem byla neklidná politická situace v zemi, střety policie s demonstrujícími obyvateli a z toho vyplývající riziko pro účastníky i návštěvníky. Bahrajn dostal ještě šanci navrhnout náhradní termín, ale ten se nakonec nepodařilo včas najít. Zrušení závodu všichni považovali za rozumné a podobné problémy se od té doby neopakovaly.

Z dosavadních čtrnácti ročníků čtyři vyhrál Sebastian Vettel, tři Fernando Alonso, po dvou Felipe Massa a Lewis Hamilton. Zatímco držitelem oficiálního rekordu (nejrychlejší kolo dosažené v závodě) je stále Michael Schumacher z úvodního ročníku, nejrychlejší čas zajel Sebastian Vettel v loňské kvalifikaci výkonem 1:27,958 (221,506 km/h).

Klíčová místa

V Bahrajnu jezdci brzdí v každém kole jenom necelých patnáct a půl vteřiny, celkem tedy 18 % závodu. Průměrné maximální zpomalení je 4,1 G, i když v šesté zatáčce pouze 2,3 G. Od startu závodu po šachovnicový praporek množství energie ztracené brzděním činí na každý monopost přes 228 kWh.

Od startu do cíle každý jezdec brzdí 450krát, čímž vyvíjí celkovou sílu na pedál rovnající se přibližně 60 tunám. Jinými slovy, každý jezdec zatěžuje pedál silou odpovídající 650 kilogramům za minutu. Na trati je osm brzdných míst, z toho tři jsou pro brzdy velmi náročná. Nejnáročnější je zpomalení do první zatáčky. Vozy přijíždějí rychlostí až 331 km/h a na 118 metrech za 2,4 s zpomalí na 83 km/h. Jezdec musí na pedál působit silou 212 kg.

Okruh tvoří deset zatáček a čtyři rovinky a teoreticky nabízí příležitosti k předjíždění. Proti však bývá jemným navátým pískem pokrytý asfalt mimo vyjetou stopu. Havárie a kolize jsou na této trati velmi řídké a závod často postrádá větší napětí.

Vzpomínka na rok 2018

Do Perského zálivu přijížděl loni v pozici lídra průběžné klasifikace Vettel, jehož čekala 200. velká cena v kariéře. Měl sedmibodový náskok na Hamiltona a desetibodový na Räikkönena.

Kvalifikace se nepovedla Verstappenovi, který havaroval už v její úvodní části. Pole position si vyjel Vettel, vedle něj stál na roštu Räikkönen. Na Hamiltonově voze se měnila převodovka a obhájce titulu se tak stěhoval o pět stání dozadu.

Už v zahřívacím kole najel Pérez do Hartleyho. Vykoledoval si za to třicetisekundovou penalizaci. Hartley se nedokázal vrátit na svoji pozici za zaváděcím vozem, přesto v rozporu s pravidly nezamířil do boxů a zaujal svoje místo na startu. Dostalo se mu za to stejné „odměny“ jako Pérezovi. 

VC Bahrajnu 2018

Závod je pro diváky na tribunách velmi atraktivní

Po zhasnutí světel udržel Vettel vedení, před Räikkönena se však natlačil Bottas. Šťouchanice vypukla mezi Magnussenem a Hülkenbergem, ale hlavně znovu mezi nepolepšitelnou dvojkou Pérez – Hartley. Novozélanďan si z incidentu odnesl další desetisekundový trest.

Po prvním kole jel vpředu Vettel před Bottasem, Räikkönenem, Ricciardem, Gaslym, Magnussenem, Oconem, Hülkenbergem, Alonsem a zatím nevýrazným Hamiltonem. Za ním se už objevil Verstappen, mocně stahující úvodní ztrátu. Na cílové rovince si vyšlápl i na šampiona, jenže to dopadlo špatně. Ze souboje si odnesl defekt levé zadní pneumatiky a jen s námahou dokulhal ke svým mechanikům. Pohromu Red Bullu dovršil Ricciardo, který zastavil s poruchou elektroniky a zapříčinil aktivaci režimu virtuálního safety caru. Ani Verstappen nevydržel v závodě o mnoho déle.

Po restartu zabral Hamilton. Postupně zdolal Alonsa, Hülkenberga, Ocona, Magnussena i Gaslyho a rázem byl čtvrtý.

Seriál výměn obutí zahájil ve třináctém kole Magnussen. Špička si s touto operací dala více na čas. V osmnáctém kole přezul Vettel na měkké gumy, totéž vzápětí učinil Räikkönen. Naopak dočasně v čele kroužící Bottas sáhl po střední směsi. Nejdéle vydržel na dráze Hamilton, ovšem ve 26. kole byly už jeho pneumatiky téměř ve smrti a musel bez boje pustit před sebe Vettela. Pro Mercedes to byl signál, aby ho povolal do boxové uličky, kde na jeho vůz nasadili střední obutí.

Trojice nejlepších z minulého ročníku: zleva Bottas, Vettel a Hamilton

U Räikkönena se Ferrari rozhodlo pro dvouzastávkovou strategii, rutinní úkon se ovšem nečekaně změnil v drama. Muži pracující na levém zadním kole měli problémy, přesto nedopatřením dostal Fin pokyn k odjezdu. Přitom porazil jednoho z členů týmu, jenž utrpěl dvojitou frakturu nohy. Räikkönen okamžitě odstavil auto a už dále nepokračoval. Scuderia dostala za nebezpečné počínání mastnou pokutu 50 000 eur.

V závěru se Bottas a Hamilton pokoušeli dotáhnout na Vettela, zůstalo nicméně jen u snahy. V posledním kole se sice Bottas objevil za Němcovým zadním křídlem, jenže nesmělá ataka neměla nárok na úspěch.

Vettel tak slavil 49. prvenství ve VC F1. Dalšími bodujícími se stali Bottas, Hamilton, Gasly, Magnussen, Hülkenberg, Alonso, Vandoorne, Ericsson a Ocon.

BahrajnVC Bahrajnu

Okruh: Bahrain International Circuit

Místo: as-Sachír

Bahrajn okruh
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F12004
  • POČET KOL57
  • DÉLKA OKRUHU5412 m
  • DÉLKA ZÁVODU308,238 km
  • REKORD OKRUHU1:30.252 (2004)
  • DRŽITEL REKORDUMichael Schumacher
 
  • Počet zatáček15
  • Nadmořská výška-16 – 0,9 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivastřední
 

29. – 31. března 2019

  • První tréninkPÁ   12:00 – 13:30
  • Druhý tréninkPÁ   16:00 – 17:30
  • Třetí tréninkSO   13:00 – 14:00
  • KvalifikaceSO   16:00 – 17:00
  • ZávodNE   17:10 – 19:10
 
 

Vítězové VC Bahrajnu

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2018 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari Sebastian Vettel Ferrari Ferrari
2017 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari Valtteri Bottas Mercedes Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2012 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Fernando Alonso Ferrari Ferrari Sebastian Vettel Red Bull Renault
2009 Jenson Button Brawn Mercedes Jarno Trulli Toyota Toyota
2008 Felipe Massa Ferrari Ferrari Robert Kubica BMW Sauber BMW
2007 Felipe Massa Ferrari Ferrari Felipe Massa Ferrari Ferrari
2006 Fernando Alonso Renault Renault Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2005 Fernando Alonso Renault Renault Fernando Alonso Renault Renault
2004 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
 

 

Vybrané údaje z ročníku 2018

  • Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 346,1 m
  • Poloha pole position vlevo
  • Délka uličky před boxy1) 420,1 m
  • Jízda na plný plyn (čas)1) 64 %
  • Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 75 %
  • Čas věnovaný brzdění4) 15,5 s / 18 %
  • Počet řazení za kolo1) 56
  • Průměrné přetížení1) 4,1 G
  • Největší přetížení1) 4,0 G v 7. zatáčce
  • Max. rychlost v kvalifikaci1) 327,1 km/h (Räikkönen)
  • Max. rychlost v závodě1) 340,0 km/h (Grosjean)
  • Nejrychlejší kolo v kvalifikaci1) 1:27,958 (Vettel)
  • Nejrychlejší kolo v závodě1) 1:33,740 (Bottas)
  • Ideální čas na kolo2) 1:27,901
    S1: 27,989, S2: 22,053, S3: 22,053
  • Vítězná strategie3) jedna zastávka v 18. kole (Vettel)
  • Počet předjetí1) 21
  • Počet předjetí s DRS1) 30
  • Nejdelší úsek na středních pneu3) 37 (Bottas)
  • Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 39 (Vettel)
  • Nejdelší úsek na superměkkých pneu3) 24 (Pérez)
  • Průměrná spotřeba2) 1,89 kg/kolo
  • Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
  • Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 18,9 s
  • Počet zastávek v boxech 34
  • Počet vítězství z pole position 6x ze 14 závodů
  • Pravděpodobnost vyjetí safety caru1) 40 %
  • Pravděpodobnost deště1) 0 %
  • Průměrná teplota vzduchu1) 26,5 °C
  • Průměrná teplota asfaltu1) 31,4 °C
 

Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo