Novinky

  • 08.11.2019 Good V areálu PVA Expo Praha v Letňanech dnes začíná výstava závodní techniky Racing Expo

  • 06.11.2019 Neutral V Brixworthu probíhají oslavy zisku obou titulů Mercedesu ve F1

  • 04.11.2019 Neutral Alfa Romeo potvrdila, že Antonio Giovinazzi za ni bude závodit ve F1 i v roce 2020

Facebook Instagram

Hamilton nevyhrál, ale má šestý titul!

Hamilton nevyhrál, ale má šestý titul!

VC USA – závod

Hamilton byl sice zklamaný, že v závěru přišel o vítězství na úkor týmového kolegy, ale rychle převážila radost z potvrzení šestého titulu mistra světa. Tři závody před koncem seriálu se mu podařilo obhájit titul. Závod nebyl nijak dramatický, nebýt taktické bitvy uvnitř týmu Mercedes.

Kvalifikace byla velmi dramatická, protože první pětici dělily méně než tři desetiny vteřiny. Pole position si o pouhých 12 tisícin sekundy vybojoval Bottas. Jeho kolega Hamilton jako by neměl obvyklé nasazení. Od VC Německa 2018 nechyběl v prvních dvou řadách. Ale možná to byla i jeho taktická varianta. K definitivě titulu mu stačí osmé místo, proč by se po startu motal mezi přemotivovanými soupeři?

Předem se vědělo, že Pérez odstartuje z uličky před boxy. Za chyby se platí a ta páteční byla od týmu Racing Point opravdu pořádná. Naštěstí to byla tentokrát jediná penalizace. Ostatní stáli na pozicích, které si v souboji s časem vybojovali.

Teplota vzduchu byla 20,8 °C, asfaltu 29,4 °C, vlhkost činila 24,3 % a vítr vál o rychlosti 3,1 m/s. První pětice – Bottas, Vettel, Verstappen, Leclerc a Hamilton – startovala na střední směsi pneumatik. Další pětice – Albon, Sainz, Norris, Ricciardo, Gasly – měla měkkou směs. Na tvrdou vsadili Hülkenberg a Kvjat, na střední ještě Magnussen, Stroll, Grosjean, Giovinazzi, Russell, Kubica a Pérez.

Po startu bylo v první zatáčce hodně husto, ale Bottas uhájil vedoucí pozici. Verstappen se dostal před Vettela, který se postupně propadal. Ke kolizi došlo mezi Albonem a Sainzem, oba vyjeli z tratě a ztratili pár míst. Ve 2. kole Vettel propadl dokonce až na 7. pozici a hlásil inženýrům obrovskou nedotáčivost.

Alex Albon znovu podal vynikající výkon a probojoval se na páté místo

Albon musel po kolizi do boxů s hodně poškozeným autem. Velké ztráty však počítalo také Ferrari, jehož jezdci jeli až čtvrtý a sedmý. Po třech kolech se stabilizovalo pořadí Bottas, Verstappen, Hamilton, Leclerc, Norris, Ricciardo, Vettel, Gasly, Sainz, Magnussen, Räikkönen, Hülkenberg, Grosjean, Kvjat, Giovinazzi, Stroll, Pérez, Kubica, Russell a Albon.

Räikkönen dokonale využil měkkých pneumatik a postoupil ze 17. na 11. pozici. Albon byl po zastávce nejrychlejším jezdcem na trati, ale jeho ztráta byla obrovská. Nejrychlejší kolo mu navíc bylo odebráno kvůli překročení limitu tratě. Leclerc sice dostával od inženýrů informace, aby stáhl Hamiltona, ale jeho ztráta naopak každým kolem narůstala. Jen Verstappen držel s oběma mercedesy tempo.

V 8. kole se naplno projevila příčina Vettelova pomalého tempa. Zavěšení pravého zadního kola po přejetí obrubníku definitivně prasklo. První z favoritů byl ze hry. O chvíli později předjel Ricciardo vzdorujícího Sainze a postoupil na 5. místo. Velkou bitvu sváděli Kvjat s Magnussenem o jedenáctou pozici.

Pérez v 11. kole předjel Giovinazziho. O pozice se bojovalo zejména ve druhé desítce. Ale vpředu Hamilton stáhl Verstappena a měl k dispozici DRS. Musel však útočit velmi opatrně, protože vyřazení ze závodu by oddálilo jeho korunovaci. A s Maxem si není radno zahrávat.

Jenže ve 13. kole Verstappen dobrovolně odbočil do boxů pro tvrdou směs pneumatik. Zda se mu to vyplatí, to měl ukázat až rozdíl v dosahovaných časech. Bottas hned reagoval a zvolil stejnou variantu. Vrátil se sice před Verstappenem, ale s mnohem menším náskokem. Vpředu neohroženě kroužil Hamilton s velkým náskokem 14,7 vteřiny před Leclerkem.

Verstappen zajel na tvrdých gumách nejrychlejší kolo, ale Bottas předjel pomalejšího Leclerka a hned nejrychlejší kolo vylepšil. Také Verstappen snadno překonal Leclerka. Monačan setrvával na trati, i když jeho ztráta narůstala.

Bottasova touha po vítězství se projevovala na jeho časech. Verstappen mu nestačil, Hamiltona stahoval téměř o dvě vteřiny na kolo. Zastávek přibývalo, ale po dvaceti kolech stále setrvávali na měkké směsi pátý Ricciardo a za ním i Hülkenberg a Norris. 

Max Verstappen může být se třetím místem spokojený

Leclerc se ve 21. kole hodně zdržel v boxech, protože levé zadní kolo nešlo utáhnout. Pro Ferrari to byl po všech stránkách zpackaný závod. Podobné problémy měl později i Kvjat. Mechanici Mercedesu se ve 23. kole připravili na výměnu Hamiltonových kol, ale ten zůstal na trati. Bottas dostal rádiem informaci, že může týmového kolegu předjet. Až poté Hamilton odbočil do boxů. Vrátil se na 3. místě 21,6 s za Bottasem a 15,7 s za Verstappenem. Leclerc ztrácel na vedoucí pozici neskutečných 45 vteřin!

Po 25 kolech bylo pořadí Bottas, Verstappen, Hamilton, Leclerc, Ricciardo, Norris, Hülkenberg, Sainz, Gasly, Albon, Räikkönen, Stroll, Kvjat, Pérez, Magnussen, Giovinazzi, Grosjean, Russell a Kubica. Pouze Hülkenberg jel na původních gumách.

Ve střední fázi závodu byli nejrychlejšími jezdci Hamilton a Leclerc. Pozvolna stahovali uprchlíky a zejména Hamilton se rychle přibližoval Verstappenovi. A ten se rozhodl pro nové pneumatiky. Ve 34. kole mu mechanici obuli střední směs. Role se vyměnily, Verstappen se stal stíhačem a na Hamiltona ztrácel přes 15 vteřin. Divákům se postaral alespoň o nějaké vzrušení. Vzápětí zastavil i Bottas.

Hamilton se ocitl v čele a dvacet kol před cílem měl náskok 9,7 s před Bottasem a 14,3 s před Verstappenem. Bottas reagoval nejrychlejším kolem a vytvořil nový traťový rekord 1:36,957. Byl o tři vteřiny rychlejší než Hamilton. Verstappen dostal od inženýra informaci, že musí být v každém kole o osm desetin vteřiny rychlejší než Hamilton, aby ho do konce závodu dostihl. Ale to bylo asi příliš optimistické.

Ve 42. kole si dojel pro čerstvé pneumatiky Leclerc, jehož čtvrté místo mohlo těžko něco ohrozit. Obul měkkou směs ve snaze získat prémiový bod za nejrychlejší kolo. Podařilo se mj to na první pokus: 1:36,169. A vzápětí zvolnil, protože nebylo kam spěchat.

Deset kol před cílem vedl Hamilton o dvě vteřiny před Bottasem a o osm před Verstappenem. Na dalších místech jeli Leclerc, Ricciardo, Albon, Sainz, Gasly, Pérez, Norris, Räikkönen, Hülkenberg, Kvjat, Stroll, Giovinazzi, Magnussen, Grosjean a Russell.

Ve 49. kole se Bottas poprvé dostal k Hamiltonovi pod jednu vteřinu a mohl využít DRS. Když došlo k prvnímu střetu, Bottas raději uhnul mimo trať, aby nekolidovali. Hamilton rozhodně nechtěl prodat svou kůži lacino. V 52. kole se to Finovi podařilo. Čtyři kola před cílem se s pomocí DRS dostal do vedení.

Zezadu se blížil Verstappen, ale měl málo času. Říkal si rádiem o maximální výkon. Odpověď: Už ho máš! Rozdíl v předposledním kole klesl pod vteřinu. Jeho snahu utnul Magnussen, který vyjel po selhání brzd do kačírku. V sektoru 2 byly vyvěšené žluté vlajky. Verstappen měl smůlu.

Bottas si dojel pro sedmý triumf, Hamilton z druhého místa pro šestý titul. Verstappen mohl být spokojený s třetím místem a s obrovským náskokem před Ferrari. Skvělý, i když nenápadný výkon podal znovu Albon. I když začínal z posledního místa, dojel pátý.

Zbytku světa vládl Ricciardo, za ním dojely oba mclareny. Poslední body získali Hülkenberg a Kvjat. Rus ale o něj zanedlouho přišel, protože za způsobení kolize s Pérezem inkasoval pětisekundovou penalizaci a klesl až na dvanáctou příčku.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:33:55,653 56 25
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +4,148 56 18
3. Max Verstappen Red Bull Honda +5,002 56 15
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +52,239 56 13
5. Alexander Albon Red Bull Honda +1:18,038 56 10
6. Daniel Ricciardo Renault Renault +1:30,366 56 8
7. Lando Norris McLaren Renault +1:30,764 56 6
8. Carlos Sainz McLaren Renault - 1 kolo 55 4
9. Nico Hülkenberg Renault Renault - 1 kolo 55 2
10. Sergio Pérez Racing Point Mercedes - 1 kolo 55 1
11. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari - 1 kolo 55 0
12. Daniil Kvjat Toro Rosso Honda . 1 kolo 55 0
13. Lance Stroll Racing Point Mercedes - 1 kolo 55 0
14. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari - 1 kolo 55 0
15. Romain Grosjean Haas Ferrari - 1 kolo 55 0
16. Pierre Gasly Toro Rosso Honda - 2 kola 54 0
17. George Russell Williams Mercedes - 2 kola 54 0
18. Kevin Magnussen Haas Ferrari DNF 52 0
  Robert Kubica Williams Mercedes DNF 31 0
  Sebastian Vettel Ferrari Ferrari DNF 7 0

Komentáře ke článku