Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Virtuální výlet IndyCar do Japonska

Virtuální výlet IndyCar do Japonska

Firestone 175 – před závodem

Další kolo přivede virtuální šampionát IndyCar Series opět na trať, kde série v minulosti závodila, nyní však již v kalendáři není. A stejně jako před týdnem, to i tuto sobotu bude na ovál – Twin Ring Motegi.

Letos uplyne devět let od poslední návštěvy IndyCar v zemi vycházejícího slunce. Když pomineme exhibiční závod pořádaný USAC v roce 1966, který ve Fudži vyhrál Jackie Stewart, americké formule se v Japonsku usadily ve 2. polovině 90. let. Doba tomu nahrávala. CART byl na vrcholu. Titulární sponzor FedEx jen uvítal, že se k zastávkám v Austrálii, Brazílii a Kanadě přidala další mezinárodní destinace. Do šampionátu navíc dodávaly motory Toyota a také Honda, které patřil nový okruh v Motegi, jenž skýtal i 1,549 míle (necelých 2,5 km) dlouhý ovál.

V éře CART se ale Honda nikdy v Motegi vítězství nedočkala. První čtyři závody vyhráli jezdci s fordem za zády, poslední klání pak v roce 2002 opanoval Bruno Junqueira, s vozem poháněným toyotou. Když se Honda rozhodla přesunout se do IndyCar, následoval ji i její domácí závod.

V roce 2008 se tady fanoušci dočkali historického momentu, první vítězky závodu IndyCar – Daniky Patrickové. IndyCar se ale závod v jiném časovém pásmu nehodil. Zvlášť, když byl v posledních letech přesunut na podzim, kdy šampionát vrcholil. V roce 2011 se tak série přes Pacifik vypravila naposledy. A už to ani nebylo na ovál, ten byl poškozený zemětřesením. Poslední závod se tak jel na silničním okruhu v Motegi.

 Poslední oválový závod v Motegi v roce 2010. Foto: IndyCar.

V "Japonsku“ se představí vůbec nejpočetnější pole, které od prvního virtuálního závodu stále roste. Na roštu bude 33 vozů, tedy o dva více než předcházející týden. Oproti Michiganu nepojedou James Davison a Dale Earnhardt jr., místo něhož se ve voze s číslem 3 představí Hélio Castroneves. Ale ani tentokrát nebude chybět host z NASCAR, a to dvojnásobný šampion Kyle Busch. A nebude chybět ani japonská hvězda Takuma Sató. Tým Eda Carpentera pak nasadí tři vozy a debut si odbude Rinus VeeKay.

Castroneves, pro něhož to je iRacingová premiéra, je dvojnásobným vítězem v Motegi. To se povedlo také Dixonovi, byť jen jedno vítězství bylo na oválu. Seznam těch, kteří ví, jaké to je na atypickém oválu triumfovat, doplňuje Tony Kanaan. Ten se představí v bílozelených barvách řetězce obchodů 7-Eleven, s nimiž v IndyCar slavil největší úspěchy.

Kanaan není jediným jezdcem, který bude mít speciální barvy. Colton Herta bude mít černobílý vůz, barvami připomínající slavný baseballový klub New York Yankees. Ten totiž vlastní rodina Steinbrennerových. George Steinbrenner IV. je jedním z vlastníků týmu, za nějž Herta závodí. Jeho otec Hank, který byl také spolumajitelem Yankees, zemřel nečekaně v úterý ve věku 63 let na blíže nespecifikovaný problém s játry. Na všech Andrettiho vozech budou jeho iniciály HS.

Kvůli zemětřesení se v roce 2011 jelo na okruhu. Foto: IndyCar

Dvojnásobný šampion NASCAR Kyle Busch nebude mít na voze logo dodavatele motorů. Těmi jsou v IndyCar Honda a Chevrolet, Busch je ovšem jezdcem spojeným s Toyotou.

Přestože v IndyCar nikdy nezávodil, je zatím nejúspěšnějším pilotem v e-závodech Scott McLaughlin. Pro něj je to ještě o to větší výzva, že v době startu je v Austrálii, kde žije, hluboká noc. Sage Karam je pak jezdcem, který se jako jediný může pochlubit tím, že v každém virtuálním závodě vedl alespoň jedno kolo.

Karam je vítězem z Watkins Glen. V Alabamě se radoval McLaughlin, strategie pak donesla do Victory lane v Michiganu Pagenauda. To by se v Motegi ale opakovat nemělo. Zatímco žlutá fáze po hromadné nehodě umožnila, že se některým jezdcům podařilo v Michiganu ušetřit jednu zastávku v boxech, v Motegi jsou stinty tak dlouhé, že by něco takového mělo být nemožné.

Závod se jede na na 113 kol, na jednu nádrž by piloti měli ujet zhruba 40 kol. Opět mohou jednou využít možnost nechat si opravit poškození vozu. A že to v Michiganu bylo potřeba. Tam totiž start závodu poznamenala hromadná nehoda připomínající závod z roku 1996 na stejné trati.

Start je opět ve 20:30 našeho času. Závod přenáší americká stanice NBC Sports. Stejně jako v předchozích závodech je tak v materiálech, které IndyCar poskytla médiím, uvedený přenos prostřednictvím stránek a aplikace NBC. Minulý týden ale bylo možné závod sledovat také na youtube kanále IndyCar. Takže je možné, že to tak bude i v tomto případě.

č. jezdec tým motor
1 Josef Newgarden Team Penske Chevrolet
2 Scott McLaughlin Team Penske Dallara
3 Helio Castroneves Team Penske Chevrolet
4 Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet
5 Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet
6 Robert Wickens Arrow McLaren SP Chevrolet
7 Oliver Askew Arrow McLaren SP Chevrolet
8 Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda
9 Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda
10 Felix Rosenqvist Chip Ganassi Racing Honda
11 Kyle Kaiser Juncos Racing Chevrolet
12 Will Power Team Penske Chevrolet
14 Tony Kanaan A.J.Foyt Enterprises Chevrolet
15 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda
18 Santino Ferrucci Dale Coyne Racing Honda
20 Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet
21 Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet
22 Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet
24 Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet
26 Zach Veach Andretti Autosport Honda
27 Alexander Rossi Andretti Autosport Honda
28 Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda
29 James Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports Honda
30 Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda
31 Felipe Nasr Carlin Racing Chevrolet
41 Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet
50 Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet
51 Kyle Busch IndyCar Provisional Dallara
55 Álex Palou Dale Coyne Racing Chevrolet
59 Max Chilton Carlin Racing Chevrolet
60 Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda
88 Colton Herta Andretti Harding Steinbrenner Racing Honda
98 Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda