Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Legendární značka vstane z mrtvých

Legendární značka vstane z mrtvých

Lola bude s Yamahou vyrábět pohonné jednotky

Lola se příští rok vrátí na světovou scénu motorsportu. Legendární britská značka vstoupí od sezony 2025 do formule E. Zde bude působit jako dodavatel pohonných jednotek. Jejím technickým partnerem pro nový projekt se stane Yamaha. Renomovaný japonský výrobce motocyklů se vrátí do závodů monopostů po téměř třiceti letech. S Lolou se dohodl na víceleté spolupráci.

„Z toho, že uzavíráme partnerství s Yamaha Motor Company a vstupujeme do formule E, jsme nesmírně nadšení. To, že si nás pro tak významný projekt vybral jeden z nejvíce inovativních výrobců na světě, je důkazem toho, jaký tým jsme zvládli dát dohromady,“ říká majitel Loly Till Bechtolsheimer.

Britský podnikatel, který sám momentálně závodí v americkém šampionátu IMSA v rámci třídy LMP3, vzkřísil značku Lola v roce 2022. Stalo se tak přesně deset let poté, co zbankrotovala a ve své původní podobě zanikla. V závodění elektrických vozů vidí Bechtolsheimer budoucnost.

„V tomto projektu se budeme soustředit přímo na technologický vývoj, do kterého Lola plně investovala. Vysoce efektivní elektrickou pohonnou jednotku o výkonu 350 kilowatt, která je pro výrobce ve formuli E základem, představuje zásadní technologii, kterou bude možné v nadcházejících letech ve špičkovém mezinárodním motorsportu aplikovat různými způsoby,“ dodává.

Lola se řadí mezi nejstarší a zároveň největší výrobce závodních vozů. Společnost, kterou založil v roce 1958 Eric Broadley, vytvořila za dobu své existence téměř 5 000 aut. S nimi závodila ve F1 řada soukromých stájí, objevovala se ale také v juniorských formulových šampionátech jako F3000 nebo F3, dále v IndyCar, Formuli Nippon nebo v závodech sportovních vozů. Během ročníku 1997 dokonce Lola působila ve F1 i jako tovární tým, již po prvním podniku ale zkrachoval. V nucené správě nedlouho poté skončila i celá společnost Lola Cars, nakonec ji ale odkoupil Martin Birrane a tím ji zachránil.

Lola vstupuje do formule E jako dodavatel pohonných jednotek. Foto: ABB Formula E



Ani pro Yamahu nejsou závody dvoustopých vozidel neznámým prostředím. Značka z Iwaty je sice známá především díky svým úspěchům v motocyklových závodech, v sezoně 1989 a poté v období 1991-1997 ovšem působila ve F1 jako dodavatel motoru. Její agregáty odebíraly stáje Zakspeed (1989), Brabham (1991), Jordan (1992), Tyrrell (1993-1996) a Arrows (1997). Na žádné vítězství Yamaha nedosáhla, dvakrát se ale dostala na pódium. Nejprve se tak stalo při VC Španělska 1994 zásluhou třetího místa pilota Tyrrellu Marka Blundella. O tři roky později v Maďarsku vybojoval stříbro Damon Hill s Arrowsem.

„Yamaha Motor Company urychluje výzkum a vývoj nejrůznějších technologií, které přispívají k udržitelnosti. Jakožto technický partner doufáme, že si na nejvyšší úrovni elektrických závodů osvojíme pokročilejší technologie hospodaření s energií. Také sdílíme novou filozofii Loly, která spočívá v udržitelném motorsportu,“ vysvětluje vstup do formule E výkonný ředitel Heidži Marujama.

 

Preston a další osobnosti



Ačkoli formule E představuje pro Lolu dosud neznámé prostředí, totéž neplatí o řadě klíčových osobností tohoto projektu. Jednou z nich je Mark Preston. Australan, který jakožto šéf dovedl v elektrickém šampionátu čínskou stáj Techeetah ke třem jezdeckým titulům, zastává u Loly roli šéfa motorsportu. Z minulosti má na kontě také zkušenosti z F1, kde působil u stájí Arrows, McLaren a Super Aguri. U posledního zmíněného týmu dokonce sehrál důležitou roli v jeho vzniku.

Preston naznačuje, že působení ve formuli E by nemuselo být do budoucna jedinou závodní aktivitou Loly: „Toto partnerství je prvním z několika velkých projektů, které plánujeme. Cílem je udělat z britské společnosti opět průmyslového lídra v udržitelném inženýrství a motorsportu. Strategicky se zaměřujeme na tři oblasti – elektrifikaci, vodík a udržitelná paliva a materiály,“ prozrazuje.

U Loly se Preston sešel s jedním „starým známým“. Jako obchodní ředitel byl totiž angažován Keith Smout, který stejnou pozici zastával i v Techeetahu. V roli technického ředitele působí bývalý designér McLarenu nebo Williamsu Mark Tatham a funkce výkonného ředitele byla svěřena Michaelu Wilsonovi. Ten je bývalým inženýrem HWA a Mercedesu-Benz.

Partnerem Loly bude Yamaha. Foto: ABB Formula E

 


Abt jako zákazník?



S jakým ze stávajících týmů uzavřou v příštím roce Lola a Yamaha partnerství, ještě není známo. Existuje ale jeden velmi horký kandidát. Tím je stáj Abt Cupra, která se po skončení aktuálního ročníku rozejde s Mahindrou.

Spolupráce týmu Abt Cupra s indickým výrobcem končí předčasně. Původně totiž měla trvat až do konce sezony 2025/2026. Pohonná jednotka Mahindry se ale po loňském přechodu na vozy třetí generace vyznačuje nekonkurenceschopností. To dokazuje nejenom loňský ročník, ve kterém skončily Mahindra a Abt Cupra na posledních dvou místech týmového hodnocení, ale také ten letošní. Právě Mahindra a Abt Cupra jsou totiž jedinými dvěma týmy, které dosud nezískaly žádné body.

O dodávkách pohonných jednotek již měla Abt Cupra jednat s Porsche, tyto rozhovory ale údajně neměly skončit úspěchem. Nabízí se i varianta, že by Cupra mohla začít vyvíjet vlastní pohonnou jednotku. Do něčeho podobného se ale španělská značka pustí nejdříve v sezoně 2026/2027, kdy budou uvedeny monoposty čtvrté generace.

Zdroj: Motorsport, The-Race, ABB Formula E, FORMULE.cz, úvodní foto: ABB Formula E