Red Bull zpět na čele, Williams v úzkých
VC Japonska – 1. trénink
Po australském zaváhání ukázal Red Bull na začátku Velké ceny Japonska svou sílu. Zatímco nejrychlejší čas zajel Verstappen, druhý skončil Pérez. Nejlepší trojici uzavřel Sainz. Trénink byl přerušen kvůli havárii Sargeanta. Williams, který nemá v Suzuce k dispozici náhradní šasi, nyní bojuje s časem, aby Američanovi umožnil ve víkendu pokračovat.
Fanoušky F1 čeká tento víkend další ranní vstávání. Čtvrtým podnikem letošní sezony je totiž Velká cena Japonska na okruhu v Suzuce. Ta je sice součástí kalendáře F1 již po třicáté osmé, vůbec poprvé se ale koná v jarním termínu. V předchozím případech se podnik uskutečnil vždy na podzim.
Úvodní volný trénink se rozeběhl v 11:30 hodin místního času, což pro české příznivce znamenalo půl pátou ranní. Asfalt měl před startem teplotu 24 stupňů. Ve vzduchu bylo naměřeno 16 stupňů. Obloha byla zatažená.
Diváci na tribunách se mohli těšit hned na dva domácí závodníky. V kokpitu stáje RB se totiž při úvodní hodinovce ukázal nejenom Cunoda, ale také Iwasa. Čtvrtému muži loňského ročníku F2, který letos působí v Super Formuli, přepustil sedačku Ricciardo.
S velkou opatrností museli do celého tréninku vstupovat jezdci Williamsu. Stáji se sice po Velké ceně Austrálie podařilo dát dohromady vůz, který při prvním tréninku v Melbourne naboural Albon, náhradní šasi ale stále nebylo k dispozici. Vážnější nehoda tak mohla pro kteréhokoli z jezdců znamenat předčasný konec víkendu. S opraveným šasi startoval v Suzuce Sargeant, který musel v Austrálii přenechat svůj vůz Albonovi.
Hned v prvních minutách se na dráhu vydala řada pilotů. Zatímco většina z nich nazouvala střední sadu pneumatik, někteří obuli nejtvrdší směs. Na některých monopostech jsme mohli vidět vylepšení. Například Red Bull vyjel na dráhu s upravenými bočnicemi nebo systémem nasávání vzduchu. S většími úpravami přijel i Aston Martin. U britské stáje se změny týkaly podlahy nebo difuzoru. V prvním tréninku ale s nimi jel pouze Stroll. Díly pro Alonsa byly v tu chvíli teprve na cestě.
Jak již bývá tradicí, v závěrečné části okruhu si jezdci chystali své pokusy a objevoval se zde tak hustý provoz. Něco takového pocítil například Russell. Stroll vyrazil na první kola s aerodynamickou zahrádkou. Ta se ale uvolnila a Kanaďan se tak musel vracet do boxů.
Na čele výsledkové listiny se po 10 minutách nacházel s časem 1:31,781 Norris. 32 tisícin sekundy ztrácel na pilota McLarenu Pérez, přičemž třetí místo patřilo Russellovi se ztrátou 166 tisícin. Zatímco Norris a Russell zajeli svá maxima na střední sadě, Pérez nasadil pro úvodní snažení tvrdou směs. Bez času prozatím zůstávali Stroll, Iwasa, Bottas, Verstappen a Albon. Většina z nich už ale kroužila po dráze.
Uplynulo pár minut a Norrisovo první místo se ocitlo v ohrožení. Na tisícinu stejný čas jako on totiž zaznamenal Alonso. Jelikož ale Španěl zaznamenal své kolo až po Norrisovi, zařadil se na druhou příčku.
Ani tento stav ale neplatil dlouho. Verstappen se totiž začínal dostávat do tempa. Ačkoli jezdil na tvrdé směsi pneumatik, zaznamenal kolo v hodnotě 1:31,463. Tímto výkonem zdolal Norrise s Alonsem o 318 tisícin sekundy a posunul se na první místo.
Pořadí Verstappen, Norris, Alonso platilo i po první polovině tréninku. Současně ale bylo jasné, že brzy dojde ke změnám. První piloti totiž začali nasazovat červeně značenou měkkou směs pneumatik.
Jako první o sobě dal na novém obutí vědět Hamilton. Sedminásobného šampiona posunul do čela čas 1:30,543. První pokus na měkké sadě naopak vůbec nezvládl Sargeant. Američan totiž havaroval na výjezdu ze sedmé zatáčky a skončil v bariéře, což zapříčinilo vyvěšení červených vlajek. Ačkoli došlo k situaci, které se chtěli u Williamsu vyhnout, zdálo se, že poškození nejsou příliš velká a existuje slušná šance vůz opravit.
Opravy bariér a odklizení Sargeantova vozu trvaly déle než 10 minut. Když došlo k restartu, měli před sebou jezdci méně než 19 minut jízd.
Měkké pneumatiky už měla po restartu na svých vozech většina pilotů a pořadí se tak brzy měnilo. Zatímco na první pozici se zařadil Verstappen, druhý byl Pérez, třetí Sainz a čtvrtý Russell. Hamiltona postupně potkal propad až na pátou pozici.
Hülkenberg byl nedočkavý. Pilota Haasu zdržoval na výjezdu z boxů jeden z monopostů RB. Němec nakonec ztratil trpělivost a svého soupeře objel, kvůli čemuž přejel bílou čáru. Od sportovních komisařů si za to vysloužil varování v podobě černo-bílé vlajky.
Pro závěrečných 10 minut se pozornost jezdců přesunula z kvalifikačních simulací na závodní. O tom svědčila mimo jiné i skutečnost, že Verstappen přezul na nejtvrdší sadu pneumatik. Pořadí už se proto neměnilo. Vítězem prvního tréninku se stal Verstappen s náskokem 181 tisícin sekundy před Pérezem. Nejlepší trojici uzavřel Sainz.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:30,056 | 17 | |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:30,237 | + 0.181 | 17 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:30,269 | + 0.213 | 19 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:30,530 | + 0.474 | 17 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:30,543 | + 0.487 | 22 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:30,558 | + 0.502 | 17 |
7. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:30,599 | + 0.543 | 19 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:31,165 | + 1.109 | 22 |
9. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:31,230 | + 1.174 | 19 |
10. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:31,240 | + 1.184 | 21 |
11. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:31,935 | + 1.879 | 18 |
12. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:31,943 | + 1.887 | 17 |
13. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:31,958 | + 1.902 | 18 |
14. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:32,054 | + 1.998 | 17 |
15. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:32,055 | + 1.999 | 16 |
16. | Ajumu Iwasa | RB | Honda | 1:32,103 | + 2.047 | 22 |
17. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:32,277 | + 2.221 | 22 |
18. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:32,638 | + 2.582 | 17 |
19. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:32,803 | + 2.747 | 20 |
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:33,204 | + 3.148 | 10 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull