Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Ferrari má právo veta, upozorňují Italové

Ferrari má právo veta, upozorňují Italové

Kdo se směje naposled, ten se směje nejlépe

Ferrari má nadále právo říci ne a zablokovat jakoukoliv změnu i přesto, že si prezident FIA nechal přiklepnout větší moc měnit pravidla formule 1. Italové nezapomněli, že Ferrari má právo vetovat cokoliv, co jde proti jeho zájmům. Naposledy tohle prastaré právo použilo v roce 2015, když se FIA ​​pokoušela do pravidel dostat 12 milionů amerických dolarů jako pevnou (a na poměry moderní F1 extrémně nízkou) částku za dodávku motorů zákaznickým týmům.

I tentokrát se válčí o peníze. Ferrari je proti dalšímu snižování rozpočtového stropu pro týmy pod 150 (nebo 145) milionů dolarů. Donedávna platilo, že pokud chce něco FIA nebo majitel F1 v pravidlech změnit po 31. březnu a má to začít platit okamžitě nebo už příští rok, každý tým disponuje právem říci ne. Jean Todt vzhledem k současné krizové situaci dostal nové pravomoci a teď už nepotřebuje souhlas každého týmu. Ale zdá se, že potřebuje souhlas Ferrari.

"Ve skutečnosti tato změna nic nemění na právu Ferrari vetovat návrh na jednání Světové rady motorsportu, kdyby například většina týmů odsouhlasila další snížení rozpočtového stopu na úroveň, která by ho poškodila," upozornil Andrea Cremonese, korespondent italského magazínu La Gazzetta dello Sport.

Zde je třeba vysvětlit tříúrovňový systém F1 při změně pravidel. Nová pravidla i úpravy stávajících se předkládají Strategické skupině F1, v níž sedí zástupci FIA, majitelů série a šesti silných týmů. V případě odsouhlasení je návrh předložen Komisi F1. Jejími členy jsou zástupci všech týmů, ale i některých výrobců motorů, pořadatelů velkých cen, sponzorů a dalších. Komise je nejvyšším orgánem v rámci F1, ale i ona musí schválený návrh posunout ještě výše, na stůl Světové rady motorsportu, která se jinak zabývá bezpečností na silnicích a jinými důležitými věcmi. A právě zde, v nejvyšším orgánu, sedí člověk v červeném tričku Ferrari.

Mattia Binotto má v rukávu eso. Foto: Ferrari

Prezident FIA tedy může ignorovat nesouhlas Ferrari ve Skupině i v Komisi, kde mu teď stačí získat souhlas většiny týmů (a většina z nich chce ještě nižší rozpočtový strop), ale když zasedne Rada, bude se beztak smát vyslanec Maranella.

Ferrari dostalo právo vetovat jakoukoliv změnu před čtyřmi dekádami při podpisu první dohody Concorde a od té doby trvalo na tom, aby bylo zachováno v každém dalším dokumentu, kterým se zavázalo k účasti v šampionátu F1. Oficiální verze odpovědi na otázku, co pohledává ve Světové radě motorsportu, je, že Ferrari jako nejstarší a nejpopulárnější tým F1 v Radě reprezentuje zájmy šampionátu a jeho účastníků. Proslýchá se však, že Ferrari si právo vydupalo jako poslední z velkých italských týmů stojící proti velké přesile britských garážistů.a zároveň přitahující na tribuny nejvíce diváků.

Že Ferrari teď může zvednout ruku proti něčemu, co předtím odsouhlasila většina týmů, poukazuje spíše na  druhou možnost a také na to, že za 40 let se zase tak mnoho nezměnilo. Ferrari je opět na opačné straně barikády než menší anglické týmy, jakými jsou McLaren a Williams.

Zdroj: FORMULE.CZ