Novinky

  • 17.09.2019 Good Sir Stirling Moss, vítěz 16 velkých cen a 4krát vicemistr světa F1, slaví 90. narozeniny

  • 16.09.2019 Neutral Audi vyjednává s managementem Roberta Kubici o jeho přestupu do DTM

  • 16.09.2019 Neutral Haas představil podobu vozu bez log bývalého titulárního partnera Rich Energy

Facebook Instagram

Strop se nejspíš posune na 175 milionů dolarů

Strop se nejspíš posune na 175 milionů dolarů

Rozhodující schůze už za pár dní

Již před nějakým časem se rozhodlo v otázce motorů po roce 2020 a na rozluštění hádanky ohledně vozů si ještě pěkných pár měsíců počkáme. Ale mezitím se musí dořešit třetí strategicky důležitá otázka. Otázka peněz. Vše směřuje k tomu, aby konečné rozhodnutí padlo 14. června.

Světová média tento víkend přišla se zprávou, že ve čtvrtek se v Montréalu v podstatě dospělo k dohodě. Pozitivní zprávou je, že se týmům, majitelům a FIA podařilo dospět ke kompromisu, rozpočtový strop bude a žádný z týmů kvůli tomu F1 neopustí. Strop je však nastaven zatraceně vysoko a s rapidním zlepšením konkurenceschopnosti menších týmů to asi nebude tak horké, jak nám Liberty Media před roky přislíbila.

Původně Chase Carey a Ross Brawn doufali, že trojici velkých týmů (Mercedes, Ferrari a Red Bull) přesvědčí souhlasit s rozpočtovým stropem 150 milionů amerických dolarů. Nový kompromis počítal s 200milionovým rozpočtem v roce 2021 a jeho postupným snížením na 150 milionů. S velkou pravděpodobností se ale odsouhlasí strop ve výši 175 milionů (téměř čtyři miliardy korun!), jenž se každý rok ještě navýší o inflaci. Odhaduje se, že velké týmy v současnosti vynakládají na věci, které mají v budoucnu patřit pod strop, 220 až 250 milionů.

Týmy jako Williams nebo Racing Point nemají 175 milionů v celém svém rozpočtu, a to má strop ještě výjimky. Celkem logicky do něj nebudou zahrnuty náklady na marketing a vyňaty budou i výdaje na cestování, stravování a ubytování různě velkých týmů a jejich hostů. Jenže bohatší týmy si prosadí i to, aby byly mimo stropu i platy tří vybraných manažerů a hlavně jezdecké dvojice, což udělá z Mercedesu, Ferrari a Red Bullu mimořádně atraktivní zaměstnavatele. Také by se do stanovené částky nemělo počítat prvních 15 milionů vynaložených na motory, což strop vlastně samo o sobě zvyšuje na 190 milionů.


Web RaceFans se dostal i k detailům návrhu nového vzorce pro rozdělování společných příjmů F1.

Většina z celkového objemu peněz pro týmy se má nadále dělit na dvě poloviny a ty se následně rozdělí podle dvou sad pravidel.

Jedna část, tzv. sloupec 1, se rozdělí rovným dílem mezi všechny týmy, zatímco ze sloupce 2 dostane nejvíce vítěz Poháru konstruktérů z předchozí sezóny, zatímco poslední tým nejméně. Nůžky se přitom mírně rozevřou: první má dostat až osmnáct procent z druhého sloupce a poslední pouze dvě procenta místo současných čtyř.

Novinkou je sloupec 3, přehlednější verze současného CCB, z nějž dostávaly bonusy držitelé Pohárů konstruktérů - Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren a Williams, každý dle individuální dohody s majitelem komerčních práv. Vzorec pro sloupec 3 říká, že peníze si rozdělí tři nejúspěšnější týmy posledních deseti sezon. Každý tým dostane do pomyslné tabulky tři body za každý získaný Pohár konstruktérů, dva body za druhé místo a jeden bod za třetí. Jelikož od roku 2014 trvá dominance Mercedesu, v letech 2010 až 2013 jsme byli svědky éry Red Bullu a pokud vůbec měly vyzyvatele, tak to bylo Ferrari, je jasné, které tři týmy si tuto částku rozdělí v roce 2021 i v mnohých následujících.

Zůstává bonus pro nejstarší tým, avšak měl by být poloviční. Takže místo 70 milionů dolarů bude Ferrari dostávat pouze přibližně 35 milionů. Zachová si i právo veta, ovšem použitelné pouze ve specifických situacích.

Komentáře ke článku