Novinky

  • 13.03.2024 Neutral Massa kvůli ne-titulu žaluje FIA a FOM o dvě miliardy korun

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

Facebook Instagram

Jak Škoda Sport dobývala Le Mans

Jak Škoda Sport dobývala Le Mans

Pozapomenutá kapitola z historie našeho motorsportu

Právě před sedmdesáti lety, ve dnech 24. a 25. června 1950, se poprvé a zatím naposledy postavila na start legendární čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans značka Škoda.

Nízké a lehké dvoumístné speciály Škoda Sport s celohliníkovou pontonovou karoserií debutovaly na Velké ceně Československa v Brně v roce 1949. Po úspěšném vystoupení ve 24 hodinách ve Spa padlo rozhodnutí přihlásit jeden z nich do Le Mans.

Důvěru dostala tovární posádka Václav Bobek a Jaroslav Netušil, která disponovala vozem poháněným vodou chlazeným čtyřválcem o zdvihovém objemu 1089 cm3. Díky zvýšenému kompresnímu poměru 8,6:1, osazení karburátorem Solex 40 UAIP a dalším úpravám dával výkon 50 k (37kW) při 5200 ot./min. Na tehdy obvyklé závodní palivo, směs benzinu, etanolu a acetonu, dosahoval automobil rychlosti až 140 km/h při spotřebě jen asi 12 litrů na 100 kilometrů. 

Takto vypadá Škoda Sport z Le Mans dnes. Foto: Škoda Auto

Pro noční část vybavili mechanici Škodu Sport dvěma přídavnými světlomety. K dalším inovacím patřily měsíčkovité otvory v čelní masce pro přívod chladicího vzduchu k bubnovým brzdám předních kol, a hlavně prodloužení rozvoru na 2150 milimetrů kvůli zlepšení směrové stability. Plně natankované auto, opatřené nářadím a náhradními díly (jen ty se směly během závodu použít k opravám), vážilo 700 kilogramů. 

Škodovka na legendárním francouzském okruhu v představě akademického malíře Vladimíra Bidla. Foto: Škoda Auto

Klání se pro mladoboleslavskou dvojici od počátku vyvíjelo velmi nadějně. Brzy se probojovala na druhé místo ve třídě do 1100 cm3 a v tehdy zavedené klasifikaci podle koeficientu výkonnosti figurovala na páté příčce. Ovšem po 13 hodinách jízdy, ve 115. kole, praskla pojistka ojničního čepu, což znamenalo předčasný konec.

Případné účasti v dalších ročnících zabránila realita tehdejšího rozděleného světa.

Vůz nicméně stále existuje a po pečlivé renovaci je součástí soukromé sbírky. Letos se měl vydat na setkání historiků Le Mans Classic, vinou pandemie koronaviru však byla akce o rok odložena.

Zdroj: Škoda Auto