Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Sezona IndyCar startuje i s Grosjeanem a Johnsonem

Sezona IndyCar startuje i s Grosjeanem a Johnsonem

Honda Indy Grand Prix of Alabama – před závodem

Téměř šest měsíců dlouhé čekání je u konce a tento víkend opět odstartuje zámořský šampionát IndyCar Series. Letošní ročník je 26. od vzniku IRL v roce 1996 a celkem 110. oficiálním americkým mistrovstvím. A ačkoliv se epidemická situace v zámoří zlepšuje, i letošní ročník ovlivní strašák jménem koronavirus.

Už jen to, že sezona začíná až tento víkend, je důsledek pandemie – odstartovat měla totiž původně před měsícem ve floridském St. Petersburgu, na stejném místě, kde ta loňská skončila, promotér si ale domluvil s IndyCar odklad o měsíc a to kvůli tomu, aby na tribuny mohli fanoušci. Povoleno jich má 20 tisíc. Stejný počet diváků přímo na okruhu bude smět sledovat i nedělní závod v Alabamě. Ten je už vyprodaný. Zájmu fanoušků se nelze divit – vloni kvůli covidu o svůj podnik na scénickém okruhu Barber Motorsports Park přišli. A na co se nejen v Alabamě můžeme těšit?

Zkušení „nováčci“

Na startovní listině najdeme tři jezdce, kteří mají u svého jména velké písmeno R značící, že jde o nováčky. V každém případě ale nejde o žádné zelenáče, ale o zkušené šampiony jiných sérií. Jen jeden, Scott McLaughlin, odjede celou sezonu. Do IndyCar si přináší tři tituly z australského šampionátu Supercars. Nastoupí ve voze číslo 3 týmu Penske.

Dva piloti odjedou jen okruhovou část sezony, ale nejde o nikoho menšího, než o sedminásobného šampiona NASCAR Jimmieho Johnsona (#48, Chip Ganassi Racing) a účastníka 181 velkých cen F1 Romaina Grosjeana (#51, Dale Coyne Racing).

Scott McLauglin (vpravo) se na přestup poctivě připravoval vloni a odjel i loňský finálový závod. Foto: IndyCar

Navrátilci

Hned několika jezdcům se letos podařil comeback. Předně jde například o Sébastiena Bourdaise (#14, A.J. Foyt Enterprises), který vloni nastoupil až do samého závěru sezony, ale letos sehnal místo na všechny závody. Podobný příběh napsal také James Hinchcliffe (#29, Andretti Steinbrenner Austosport), který vloni paběrkoval, aby se mu opět podařilo sehnat závodní sedačku. Oba piloty navíc spojuje to, že v roce 2019 byli na konci sezony navzdory platné smlouvě předčasně vyvázáni z kontraktů s předchozími týmy.

S Grosjeanem se bude dělit o vůz vnuk Emersona Fittipaldiho Pietro, který odjel šest závodů v roce 2018. Ve druhém voze odjede celý ročník Ed Jones, šampion Indy LIghts z roku 2016 právě u týmu Dale Coyne Racing v roce 2017 zaujal natolik, aby získal místo u Chipa Ganassiho, pak šla ale jeho kariéra z kopce a vloni se v IndyCar vůbec neobjevil.

Pietro Fittipaldi během předsezonních testů. Foto: IndyCar

Indy500 a jí předcházející Velkou cenu Indianapolisu pojede dvojnásobný vítěz slavného závodu Juan Pablo Montoya (#86, Arrow McLaren SP). A šest závodů včetně pětistovky má odjet dokonce trojnásobný vítěz Indy500 Hélio Castroneves (#06, Meyer Shank Racing). Oba piloti se ocitli na volné noze, když tým Penske ukončil program v závodech vytrvalostních vozů.  Po šesti letech se do Indianapolisu vrací Simona de Silvestrová (#16, Paretta Autosport).

Přestupy

Výraznou obměnou prošla jezdecká sestava u Chipa Ganassiho. Vedle již zmíněného Johnsona ji rozšíří Tony Kanaan, který sice měl vloni absolvovat rozlučkové turné, nakonec si ale kariéru prodlouží a Johnsonův vůz převezme na oválech.

Od Coyna přechází do vozu číslo 10 Španěl Palou, který ve své loňské nováčkovské sezoně zaujal. Přestup ale umožnil hlavně odchod Švéda Rosenqvista, kterého zlákal McLaren.

Závod v Alabamě

Letošní závod je jedenáctým podnikem IndyCar na Barber Motorsports Parku. Moderní trať s převýšením, které jí vysloužilo přezdívku Alabamská horská dráha, byla podle návrhu Alana Wilsona postavena na začátku nového tisíciletí a slavnostně otevřena v roce 2003.

Okruh má 16 zatáček a měří 2,38 míle (3,83 km). Jede se po něm podle směru hodinových ručiček. Leží u města Birmingham a nese jméno podnikatele, realitního magnáta a filantropa George W. Barbera. Jeho rodina získala jmění v mlékárenském průmyslu, Barber byl sám závodníkem. Od 70. let sbírá historické motorky, jeho sbírka více než 1 400 strojů je zapsána v Guinessově knize rekordů coby největší sbírka motocyklů. Většinu z nich najdeme v muzeu právě u okruhu v alabamském Birminghamu.

Nahoru a dolů, to je pro Barber Motorsports Park typické. Foto: IndyCar

S okruhem začala IndyCar koketovat v roce 2007, kdy jej v říjnu jezdci poprvé otestovali. Do kalendáře se Barber Motorsports Park dostal v roce 2010. Prvním vítězem se stal Hélio Castroneves. Na trati se daří především týmu Penske. Z předchozích deseti závodů Castroneves, Power, Pagenaud a Newgarden vyhráli šest. Newgarden je nejúspěšnějším pilotem na této dráze, protože vedle dvou vítězství v barvách týmu Penske (2017 a 2018), slavil jedou také se stájí CFH Racing (2015). Poslední triumf má ale na kontě Takuma Sató.

Závod je vypsán na 90 kol. Jezdci mají k dispozici celkem 200 sekund zvýšení výkonu motoru prostřednictvím systému Push-to-pass. Na celý víkend mají k dispozici šest sad primárních pneumatik a čtyři sady alternativních (měkkých). Nováčci mají pro první trénink extra sadu primárního obutí.

Letošní sezonu bude možné sledovat i na území České republiky a Slovenska a to prostřednictvím placené streamovací služby DAZN.

Barber Motorsports Park

Délka okruhu: 2,38 míle (3,83 km), 16 zatáček
Délka závodu: 90 kol, 207 mil
První závod: 2010
Rekord okruhu: Sébastien Bourdais, 1:06.6001, KVSH Racing, v roce 2016
Poslední vítěz (2019): Takuma Sató (Rahal Letterman Lanigan Racing)
Poslední pole position (2019): Takuma Sató (Rahal Letterman Lanigan Racing), 1:08.5934

Časový harmonogram (SELČ)
Sobota 17. 4.
17:00 – 17:45 – 1. trénink
20:40 – 21:25 – 2. trénink
23:55 – 1:10 – Kvalifikace

Neděle 18. 4.
17:30 – 18:00 – Warm up
21:30 – Start závodu Honda Indy Grand Prix of Alabama

 

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: IndyCar