Novinky

  • 12.01.2022 Good Za tým Charouz bude ve F2 jezdit Cem Bölükbaşı

  • 05.01.2022 Neutral Otmar Szafnauer, dosavadní šéf týmu, opouští stáj Aston Martin

  • 28.12.2021 Good Ferrari podle Binotta nebude určovat týmovou jedničku.

Facebook Instagram

Závod nebyl o závodění, byl o penalizacích

Závod nebyl o závodění, byl o penalizacích

Verstappenovi přibyla ještě jedna desetisekundová.

V boji o vítězství v první Velké ceně Saúdské Arábie se toho hodně stalo a hodně i řekl Max Verstappen po závodě, tak pojďme rovnou k jeho prvním emocím. Nizozemec byl zvolen jezdcem dne, což je jezdcům oznámeno hned po protnutí cílové čáry prostřednictvím vysílačky a téměř okamžitě se to i odvysílá.

Tak fanoušci naštěstí mají lepší představu o tom, co je to závodění,“ řekl rozhořčený jezdec Red Bullu. „Protože co se stalo dnes, to je neuvěřitelné. Chtěl jsem jen závodit, ale v této době je náš sport více o penalizacích než o závodění. Pro mě tohle není Formule 1. Snad alespoň fanouškům se to líbilo.

Verstappen za jedno vyvedení soupeře mimo trať musel pouze vrátit pozici, a to rovnou při pevném restartu. Po druhém měl udělat to samé, a ještě dostal pětivteřinovou penalizaci, když to neudělal dostatečně rychle. Nejkontroverznější ale asi byla havárie, která se stala, když Verstappen Hamiltonovi pouštěl pozici těsně před DRS bodem v poslední, 27. zatáčce, ale ten ho odmítal předjet. Mercedes argumentoval, že svému jezdci ještě nedal informaci, proto byl zmatený. Druhé, prudké Verstappenovo zpomalení téměř Hamiltona připravilo o přední křídlo. Verstappena k vypočítavému vrácení pozice přitom přímo vyzval jeho tým.

Pojďme Hamiltonovi vrátit pozici. Samozřejmě, uděláme to strategicky,“ vyslechl si Verstappen ze své vysílačky před nehodou.

V jednu chvíli mi řekli, že mám vrátit pozici," vysvětloval závodník v cíli. „To bylo někde ve 22. zatáčce. Někde za 23. zatáčkou jsem začal zpomalovat a stáhl jsem se na pravou stranu trati. Přibrzdil jsem, podřadil, ale on se prostě držel extrémně těsně za mnou. Nechápu proč. Ale já jsem ho chtěl pustit, tak jsem dál zpomaloval a v jednom bodě podřadil. Chyba v komunikaci, najel do mě zezadu.

Verstappen správně podotkl, že je matoucí, když musí vrátit pozici za totéž, co mu v Brazílii prošlo dokonce bez vyšetřování komisaři.

Byli jsme v souboji na konci rovinky, bylo to podobné jako v Brazílii. Já jsem zabrzdil příliš pozdě a v ne ideální pozici a vyjel ven z trati. Jenže on také vyjel ven, takže ani jeden z nás neprojel zatáčkou, ale pouze já jsem byl potrestán!

Zůstane otázkou, jakou šanci by měl Verstappen udržet pozici i zcela bez trestů. V závěru závodu svému týmu hlásil velké problémy s udržením pneumatik při životě a Hamilton mu ujel i s poškozeným křídlem. Foto: Red Bull

Verstappen dostal pětisekundový trest za to, že po kolizi dlouho otálel s druhým pokusem o vrácení pozice. Následně ji vrátil tak, jak to chtěl udělat původně a hned se před Hamiltona vrátil, ale pětisekundový trest vzal jeho obraně smysl. A to rozčilený a uražený Verstappen ještě nevěděl, že za způsobení kolize dostane další, tentokrát desetisekundový trest. Komisaři neuznali jeho vysvětlení zahrnující zpomalování a podřazování, když data z vozu ukázala deceleraci o síle 2.4 g. Bohužel pro Mercedes, Valtteri Bottas byl tak daleko vzadu, že ani dvě časové penalizace nic nezměnily na tom, že Verstappen bere body za druhé místo a před posledním závodem sezony mají s Hamiltonem shodně 369.5 bodu.

Zdroj: Motorsport, MotorsportWeek, úvodní foto: Red Bull