Změna plánu, Honda zůstává
Red Bull podepíše smlouvu do roku 2025.
Honda a Red Bull přistoupili k dramatické změně plánů. Japonská automobilka už na konci roku 2020 oznámila své stažení z F1. Posledními třemi závazky byly plná podpora Red Bullu v roce 2021, úprava pohonné jednotky pro potřeby používání paliva E10, které se bude tankovat počínaje rokem 2022 a výroba pohonných jednotek pro letošní sezonu. Od příštího roku už měly pohonné jednotky vznikat v nové budově v areálu továrny v Milton Keynes, sídle týmu Red Bull Racing, možná jen s malou podporou z Japonska.
Možná i díky zisku mistrovského titulu však bude všechno podstatně jinak. Helmut Marko prozradil, že i v letech 2023, 2024 a 2025 budou pohonné jednotky vyráběné v japonské Sakuře a Honda bude pokračovat také v podpoře týmů RBR a AlphaTauri na závodních okruzích. Vznikající oddělení Red Bull Powertrains se tak bude moci soustředit výhradně na budoucnost po roce 2025. Šéf motorsportu Red Bullu nezmínil některé detaily, jako například jestli někde na voze nebo motoru budeme nadále vídat emblém Hondy, nebo zda bude Red Bull za podporu Sakury platit.
„Přišli jsme na zcela jiné řešení, než na kterém jsme se původně dohodli,“ řekl Marko v rozhovoru pro Autorevue. „Motory budou vyráběny v Japonsku až do roku 2025, my se jich ani nedotkneme. To znamená, že všechna (duševní) práva a vše ostatní zůstane v Japonsku, což bude důležité v roce 2026, protože na nás bude nahlíženo jako na nováčky.
„Ve světle našich úspěchů došlo v Japonsku k určitému přehodnocení minulých rozhodnutí. Kromě toho, technologie kolem baterií budou moci využít v jejich elektromobilech. Takže původně pro nás měly vyrobit pouze motory pro tuto sezonu, ale nyní se rozhodli pokračovat až do roku 2025, což je pro nás samozřejmě mnohem lepší. Ve finále nás tedy čeká mnohem méně práce, než jsme si mysleli.“
Aktuálně soutěžící výrobci motorů souhlasili s ústupky pro případné nové konkurenty, aby jim ulehčili vstup do F1 u příležitosti změny technických pravidel mezi lety 2025 a 2026. Red Bull tedy hodlá svou novou halu využít ve vzdálenější budoucnosti, pravděpodobně ve spolupráci s Volkswagenem, některou z jeho značek a některým z jeho vývojových center.
Ve světle této zprávy dává více smysl i včerejší vyjádření Masašiho Jamamota, že přestupuje na stranu Red Bullu, ale bude mostem mezi Red Bullem a Hondou. Vypadalo to na hodně časově omezený úkol, ale teď víme, že má práci jistou až do roku 2025.
Pohonné jednotky Red Bullu budou nadále vyráběny v Sakuře. Foto: Honda
Marko se také nechal slyšet, že nevěří, že by se letos mohl od zbytku pole odtrhnout někdo jiný než Red Bull nebo Mercedes, dokonce ani Ferrari ne, protože postupy, simulátory, počítače i další zdroje nahromaděné v minulosti dávají těmto dvěma týmům výhodu i po zavedení rozpočtového stropu. Zároveň však uznal, že si povšiml zlepšení výkonu pohonné jednotky Ferrari.
Zdroj: Autorevue, úvodní foto: Honda