Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Co čeká Drugoviche dál?

Co čeká Drugoviche dál?

Trénink v Abú Zabí a možná také IndyCar

Felipe Drugovich si v italské Monze definitivně zajistil titul šampiona F2. Závodní sedačku ve F1 sice Brazilec pro příští sezonu nezískal, i přesto se ale svého snu o závodění v královně motorsportu stále ještě vzdávat nemusí. Pod svá křídla si ho totiž vzal Aston Martin a ještě letos mu dá první příležitost svézt se v monopostu F1. S tímto vozem si hojně zajezdí i během příštího roku a možná si i zazávodí v jiné sérii.

Krátce poté, co se Drugovich definitivně stal šampionem F2, oznámil Aston Martin, že se Brazilec stává prvním členem jeho juniorského programu. Nebude však pouze juniorem britského týmu, ale také rezervním jezdcem. V této roli bude příští rok přítomen i na několika závodních víkendech. Do toho ho čeká intenzivní testovací program v monopostu Aston Martinu z roku 2021, který nese označení AMR21.

Drugovich ale nebude u Astonu jezdit pouze s vozem ze sezony 2021. Sveze se totiž také v tom letošním, a to ještě letos. Stane se tak v Abú Zabí. Na okruhu Yas Marina mu dá Aston Martin nejprve šanci při prvním volném tréninku, kde nahradí Lanceho Strolla. Tým si tímto způsobem odbude druhé povinné nasazení nováčka do volného tréninku (poprvé tak učinil v Monze s Nyckem de Vriesem). Drugovich ale bude s Astonem jezdit v Abú Zabí i v rámci posezonních testů.

Jelikož je Drugovich brazilským závodníkem, při první úvaze by se samozřejmě nabízelo dát mu šanci před domácím publikem na okruhu Interlagos, kde bude F1 závodit týden před Abú Zabí. Součástí Velké ceny Brazílie je ale letos sprint. To znamená, že jezdci v pátek odjedou první volný trénink a kvalifikaci, v sobotu druhý trénink a sprint a v neděli závod. Drugovichovo nasazení do prvního tréninku by tak znamenalo, že by jeden z jezdců Aston Martinu musel nastoupit rovnou do kvalifikace bez jediného tréninkového kilometru, což je samozřejmě nemyslitelné.

Jeví se velmi pravděpodobně, že i v příští sezoně Drugovich zasáhne do volných tréninků, mimo jiné i proto, že týmy opět budou mít povinnost ve dvou případech nasadit nováčka (podle pravidel je nováčkem jezdec, který ve F1 neodjel více než dvě velké ceny). Drugovich bude favoritem pro nasazení do volných tréninků i proto, že druhý náhradník Aston Martinu Nico Hülkenberg už ve F1 odjel 181 startů a tuto podmínku by tak nesplňoval. Navíc není ani stoprocentně jisté, že Hülkenberg bude rezervistou Astonu i příští rok. Stále je totiž jako jeden z mnoha jezdců spojován se sedačkou u Haasu.

Felipe Drugovich se stal juniorem Aston Martinu. Foto: Aston Martin


Závodní sedačka také možností



Drugovich se sice stal rezervním jezdcem Aston Martinu, stále ale není vyloučeno, že kromě těchto povinností si příští rok také zazávodí. Brazilec byl letos spojován s možným přesunem do IndyCar a zatím tuto možnost zcela nezavrhl.

„Měli jsme pár kontaktů v IndyCar, ale jak jsem mnohokrát řekl, není to pro mě teď hlavní cíl. Snažíme se zkrátka dostat do F1 (výhledově – pozn. red.). Ale jak říkám, pokud bude nutné příští rok závodit někde jinde než v F1, je to určitě kategorie, která stojí za zvážení,“ nezavrhuje Drugovich možný přesun za oceán.

Drugoviche čeká příští rok s Aston Martinem testovací program, přítomen ale bude pouze na vybraných závodních víkendech, nikoli na všech, jako je tomu například letos u Oscara Piastriho a Alpine. Prostor na závodění by si tak najít mohl. Již před časem se rodák z města Maringá nechal slyšet, že role rezervního jezdce pro něj není sama o sobě dostačující.

„Pokud dostanete roli rezervního jezdce, potřebujete vedle toho i nadále jezdit. U Nycka de Vriese to tak bylo. Sice byl dlouho rezervním jezdcem, také ale závodil ve formuli E. Oscar Piastri je také rezervním jezdcem, ten zase ale hodně testoval. Musíte tedy i nadále něco dělat, být pouze rezervním jezdcem není dostačující. Když se závodník stane rezervním jezdcem a přestane jezdit, je to pro něj katastrofa,“ uvědomuje si letošní šampion F2.

Drugovichova slova ovšem nemusejí nutně znamenat, že trvá pro příští rok na závodní sedačce. Jako příklad totiž uvádí i Oscara Piastriho, který letos také nikde nezávodil a pouze testoval. A díky testovacímu programu to ani u Drugoviche nebude tak, že by nestrávil čas za volantem.

V barvách stáje MP Motorsport získal letos Drugovich titul už podnik před koncem. Foto: MP Motorsport



Když pomineme IndyCar, zůstávají volné sedačky například i ve formuli E. V minulosti jsme mohli vidět i přesun šampiona F2 potažmo GP2 do japonské Super Formule. Tak tomu bylo například u Pierra Gaslyho nebo Stoffela Vandoorna. Jelikož je ale Drugovich juniorem Aston Martinu, nelze zavrhovat ani možnost, že by si mohl za některý ze zákaznických týmů této značky zajezdit ve vytrvalostních závodech. V F2 Drugovich už pokračovat nemůže. Pravidla série totiž říkají, že pokud se jezdec stane šampionem, nesmí se v šampionátu během dalších dvou let objevit.

Mizerné vyhlídky do budoucna?



Drugovichův vstup do juniorského programu Aston Martinu se může na první pohled jevit tak, že se přiblížil k F1 a že by v ní mohl pro rok 2024 získat závodní sedačku. Když se ale na jeho situaci podíváme zblízka, není to s jeho šancemi příliš optimistické.

Do Aston Martinu totiž v příštím roce přichází Fernando Alonso. Dvojnásobný mistr světa nahradí čtyřnásobného šampiona Sebastiana Vettela, který se na konci roku se svou kariérou rozloučí. Jak ovšem potvrdil sám Španěl, ve svém novém působišti podepsal smlouvu na dva roky. To znamená, že zelené barvy Astonu bude hájit minimálně v letech 2023 a 2024. Pro Drugoviche by tak uvolnil místo nejdříve v sezoně 2025.

 

Pravděpodobnost, že by Drugovich nahradil Lanceho Strolla, je navíc pravděpodobná ještě méně. Délka Kanaďanova kontraktu sice není přesně známá, majitelem týmu je ale jeho otec Lawrence Stroll. Navíc nezapomínejme na to, že Stroll starší koupil tým v roce 2018 (tehdy nesl název Force India, poté Racing Point) právě proto, aby jeho syn mohl změnit působiště a odejít z tehdy nekonkurenceschopného Williamsu. Pozice Lanceho Strolla v týmu je tak velmi pevná.

Přestup Fernanda Alonsa k Aston Martinu Felipemu Drugovichovi zrovna nenahrává. Foto: Alpine


To znamená, že Drugovich nemusí dostat u Aston Martinu závodní sedačku ani v příštích dvou letech. Po sedačce se samozřejmě může poohlédnout jinde, jako to letos udělal Oscar Piastri. Ačkoli jde ale o dva šampiony F2, tak se Piastriho a Drugovichova situace liší.

Piastri je považován už dlouho za ohromný talent. Formuli 2 se mu navíc loni podařilo vyhrát hned ve své první sezoně. Aby toho nebylo málo, v předcházejících dvou sezonách se stal také šampionem Eurocupu formule Renault (2019) a FIA F3 (2020). I ve FIA F3 šlo navíc o titul hned na první pokus.

Drugovichovy výsledky v juniorských kategoriích ovšem zas tak mimořádné nejsou. V roce 2018 se sice stal šampionem Euroformule Open, rok nato se ale trápil ve FIA F3. V sezoně 2020 se sice dostal do F2, na titul zde ale dosáhl až ve své třetí sezoně. Právě tři sezony jsou u řady jezdců maximální doba, kterou v šampionátu stráví. Řada lidí proto na Drugovichův titul pohlíží spíše jako na titul získaný díky nasbíraným zkušenostem než jako na titul získaný díky přirozenému talentu. Mimo jiné i proto možná nebude pro týmy F1 tak lákavou možností jako třeba právě Piastri.

Piastri má navíc za sebou jakožto manažera Marka Webbera. Ten v minulosti odjel ve F1 215 závodů a devět z nich dokonce vyhrál. Piastri tak může těžit z jeho kontaktů, které si během své kariéry v prostředí F1 vybudoval. Drugovich navíc rozhodně nepatří ani mezi jezdce s nejsilnějším sponzorským zázemím. Hlavním sponzorem jeho kariéry byla rodinná firma Drugovichových na výrobu náhradních dílů do aut.

Brazílie sice dala F1 hned tři mistry světa, tedy Emersona Fittipaldiho, Nélsona Piqueta a Ayrtona Sennu, na svého dalšího zástupce ve F1 ale čeká už dva roky. Posledním brazilským jezdcem, který si v královně motorsportu zazávodil, byl totiž Pietro Fittipaldi. Pilot Haasu nastoupil do závěrečných dvou závodů sezony 2020 za Haas, u kterého zaskakoval za zraněného Romaina Grosjeana. Posledního stálého brazilského jezdce jsme mohli v F1 vídat v roce 2017. Byl jím Felipe Massa.

Zdroj: Motorsport, Formula Scout, FORMULE.cz, úvodní foto: MP Motorsport