Domácí hvězda překonala i dvě červené vlajky
VC Nizozemska – kvalifikace
Kvalifikace na Velkou cenu Nizozemska skončila radostí domácích fanoušků. Pole position totiž vybojoval Verstappen. Druhý skončil Norris a třetí Russell. Čtvrtým časem zazářil Albon, naopak Pérez skončil až sedmý. Leclerc se Sargeantem po haváriích třetí část nedokončili. Hamilton byl vyřazen už ve druhé části a nováček Lawson se umístil na posledním 20. místě.
Po předčasně ukončeném sprintu F2 přišla v Zandvoortu na řadu opět F1. Ta měla na programu nejdůležitější klání dne – kvalifikaci. Už před jejím začátkem bylo jasné, že svou roli znovu sehraje počasí. V Nizozemsku totiž celý den pršelo.
Jako favorit vstupoval do kvalifikace domácí Verstappen, který poslední trénink na mokré dráze vyhrál. Pozor ale bylo třeba dávat opět i na McLaren. Oranžové vozy z Wokingu se pohybovaly v popředí výsledkových listin po celý víkend a ve druhém tréninku Norris dokonce zvítězil.
Svou vůbec první kvalifikaci měl před sebou Lawson. Novozélanďan si v Zandvoortu nečekaně odbývá svou premiéru. Od soboty totiž musel nahradit u stáje AlphaTauri Ricciarda, který si při nehodě v pátečním druhém tréninku zlomil záprstní kost.
Ačkoli se původně zdálo, že kvalifikace začne na gumách do extrémních podmínek, nakonec to bylo jinak. Před startem totiž svítilo slunce, ačkoli trať zůstávala mokrá. Jezdci volili pro své první pokusy přechodné pneumatiky a každý se snažil vyjet na dráhu co nejdříve. Nikdo si nemohl být jistý, kdy přijde další déšť a podmínky na dráze se zhorší.
Úvodní kola se neobešla bez potíží. V 11. zatáčce vycestoval do štěrku Albon. V úvodní zatáčce potkalo to samé Hülkenberga a dokonce také Verstappena. Nizozemec si stěžoval, že nemá žádnou přilnavost a jeho auto neustále klouže.
Jedenáct minut před koncem už měli na kontě zajetý čas všichni. První byl Leclerc před Sainzem a Norrisem. V nepostupové zóně se nacházeli Magnussen, Čou, Bottas, Hamilton a Verstappen. Trať ale stále osychala a v dalších minutách se dalo očekávat další zrychlování.
Jezdcům Ferrari nadále dělala problémy první zatáčka. Leclerc do ní stejně jako několikrát ve třetím tréninku nedobrzdil a projel se štěrkem.
Na dráze byl hustý provoz a docházelo k nedorozuměním. Sainz zkřížil při výjezdu z boxů cestu Piastrimu ve druhé zatáčce. Australan byl donucen vyjet až na trávu a měl co dělat, aby nehavaroval. Hamiltona zase blokoval v posledních dvou zatáčkách Stroll.
Jezdci neustále zrychlovali a pořadí se stále měnilo. Existovala ovšem hrozba, že ještě před koncem první části přijde déšť, před čímž varoval Gaslyho jeho inženýr.
V posledních dvou minutách kapky deště skutečně přišly. Jezdcům se ale přesto dařilo zrychlovat až do samotného konce. Alonsa podezřívali sportovní komisaři, že zdržel Hamiltona.
Vítězem první části se stal Albon před Verstappenem a Piastrim. Nepostupem skončila první část pro Čoua, Ocona, Magnussena, Bottase a Lawsona. Vyřazení dlouho hrozilo i Leclercovi, který se nacházel na 18. pozici. Nakonec se ale Monačan zachránil svým posledním kolem. To sice nebylo ideální a v předposlední zatáčce musel pilot Ferrari krotit smyk, nakonec ale povyskočil na 14. místo.
I v úvodu druhé části trať neustále osychala. Po pěti minutách vedl Verstappen před Piastrim a Sargeantem. Na nepostupových pozicích se nacházeli Gasly, Norris, Cunoda a překvapivé také Pérez se Sainzem.
Alonso si mohl oddechnout. Sportovní komisaři totiž rozhodli, že incident z první části kvalifikace, kdy se Španěl připletl do cesty Hamiltonovi, nebudou trestat.
Pět minut před koncem byl pořád na prvním místě Verstappen. Druhý byl Norris a třetí Hamilton. Pérez nadále zůstával v nepostupové zóně, a to na 11. pozici. Za ním byli Cunoda, Hülkenberg, Gasly a stále také Sainz. Jezdci si postupně zajížděli do boxů pro novou sadu přechodných pneumatik.
Mezi vyřazenými nakonec skončil překvapivě Hamilton. Pilot Mercedesu obsadil až 13. příčku. Nepostoupili ani jedenáctý Stroll, dvanáctý Gasly, čtrnáctý Cunoda a patnáctý Hülkenberg.
Vítězem druhé části se stal Verstappen před Piastrim a Albonem. Postoupili také Alonso, Leclerc, Russell, Norris, Pérez, Sainz a překvapivě také Sargeant.
V Zandvoortu svítilo slunce a trať byla pořád sušší. Vše nasvědčovalo tomu, že do rozhodující třetí části už piloti vyjedou na suchých pneumatikách.
V úvodních minutách závěrečné části se v akci suché pneumatiky skutečně objevily. Nasadili je Albon, Russell, Sainz a Sargeant. Piastri, Pérez, Leclerc a Verstappen ovšem byli opatrnější a do svých úvodních jízd šli stále na přechodných gumách.
Vzápětí se ale ukazovalo, že okruh už je dostatečně suchý. Pérez, Piastri a Leclerc si totiž hned po jednom kole dojeli pro suché pneumatiky. To samé učinil Verstappen. Na měkké sadě suchých pneumatik se vydal do akce i Norris.
Sargenatovo první účinkování ve třetí části nakonec skončilo nešťastně. Američan se totiž roztočil na výjezdu ze druhé zatáčky a skončil v bariéře. To s sebou samozřejmě neslo vyvěšení červené vlajky.
Po necelých čtyřech minutách měli na kontě časy pouze čtyři piloti. Vedl Albon před Sargeantem, Sainzem a Russellem. Zbytek pole zatím měřené kolo nezajel.
Kvůli opravám bariéry se přerušení kvalifikace protáhlo. Jezdci čekali na její pokračování 20 minut.
Piloti, kteří dosud neměli na kontě žádný čas, zajížděli svá měřená kola. Na první místo se dostal Norris. Druhý byl Piastri. Na třetí pozici se nacházel Verstappen. Následovali Russell, Leclerc, Pérez, Albon, Sargeant, Alonso a Sainz.
Čtyři minuty před koncem ale přišla další červená vlajka. Leclercovi se totiž smýkl vůz v deváté v zatáčce a vše skončilo nárazem do bariéry. I Monačanovo kvalifikační vystoupení tak bylo u konce. Bylo jasné, že po restartu už piloti stihnou jen jedno měřené kolo.
Verstappenovi závěrečný pokus vyšel. Zajel čas v hodnotě 1:50,567 a k radosti domácích fanoušků se posunul do čela. Norris ani Piastri se v dalších vteřinách nezlepšili a pilot Red Bullu tak vybojoval další pole position. Na třetím místě nakonec skončil Russell a čtvrtým časem překvapil Albon. Pátý skončil Alonso, šestý Sainz, sedmý Pérez a až na osmé místo se propadl Piastri. Leclerc se Sargeantem se umístili na devátém, respektive desátém místě.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:20,965 | 1:18,856 | 1:10,567 | 31 |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:21,276 | 1:19,769 | 1:11,104 | 30 |
3. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:21,345 | 1:19,620 | 1:11,294 | 32 |
4. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:20,939 | 1:19,399 | 1:11,419 | 32 |
5. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:21,840 | 1:19,429 | 1:11,506 | 30 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:21,321 | 1:19,929 | 1:11,754 | 32 |
7. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:21,972 | 1:19,856 | 1:11,880 | 33 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:21,231 | 1:19,392 | 1:11,938 | 31 |
9. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:22,019 | 1:19,600 | 1:12,665 | 27 |
10. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:22,036 | 1:20,067 | 1:16,748 | 27 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:21,570 | 1:20,121 | 22 | |
12. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:21,735 | 1:20,128 | 21 | |
13. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:21,919 | 1:20,151 | 23 | |
14. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:21,781 | 1:20,230 | 22 | |
15. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:21,891 | 1:20,250 | 20 | |
16. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:22,067 | 12 | ||
17. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:22,110 | 12 | ||
18. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:22,192 | 11 | ||
19. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:22,260 | 12 | ||
20. | Liam Lawson | AlphaTauri | Red Bull | 1:23,420 | 12 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing