Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Formát sprinterských víkendů se změní

Formát sprinterských víkendů se změní

Šéfové se už dohodli, že se dohodnou.

Majitelé F1, FIA a šéfové týmů se dohodli, že v průběhu zimy se chtějí dohodnout na tom, jak změnit formát sprintů, nebo i celých sprinterských víkendů. Všem je tedy jasné, že současný formát se neosvědčil. Nejvíce to bylo vidět v Austinu, kam letos v sobotu zavítalo méně diváků než loni, přestože letos se tam jel sprint a loni ne. Ale třeba i v Kataru bylo v sobotu svědky toho, jak si Max Verstappen zajistil mistrovský titul, pouhých 39 tisíc diváků.

Několik letošních sprintů nebylo moc atraktivních ani pro televizního diváka, a když už výsledek sprintu nerozhoduje o pořadí na startu velké ceny a uděluje se za něj jen pár bodů, ztratilo se i napětí. Bez zábavy na trati i bez napětí není důvod dokoukat do konce ani krátký sprint a sobotní sledovanost klesá.

Už od října se mluví i o revolučních změnách. Jedním z návrhů je, vytvořit sprinterský mini-šampionát, bez bodů do hlavního šampionátu a poháru konstruktérů. Potom by se už alespoň nestalo, že se o titulu definitivně rozhodne v sobotu. Aby měli jezdci motivaci brát i tento boční šampionát vážně, mohlo by se závodit o milion dolarů.

Druhou odvážnou ideou je obrácený rošt. Někteří jsou za otáčení celého roštu podle pořadí v šampionátu, nebo jen první desítky, jak to dělala GP2. Také by se rošt mohl otáčet proti výsledku páteční kvalifikace na velkou cenu. Proti jsou, a jistě i zůstanou, šéfové top týmů, jejichž vozy by se měly prodírat ze zadních pozic, což nutně znamená i nějaké kolize.

Nejvíce akce bývá, když není jasná nejlepší pneumatika,“ řekl šéf McLarenu, Andrea Stella, který je proti „umělým vylepšením“ show na trati. „Když se podíváte na Katar, některé vozy startovaly na měkkých pneumatikách a ty se postaraly o akci na začátku sprintu. Ty na středně tvrdé směsi byly rychlejší na konci. Když se v Austinu před námi objevil Carlos na měkkých pneumatikách, vůbec jsme nebyli nadšeni, protože jsme za ním ztratili mnoho času. Ale aspoň se něco dělo, když se ho Lando pokoušel předjet.

Po vítězství ve sprintu necítím žádnou satisfakci. Přejedete pod šachovnicovou vlajkou a řeknete si: „Dobře, ale hlavní závod je zítra.“ Tak to prostě je,“ nechal se slyšet Max Verstappen, který je ale přesto proti větším změnám, čímž zřejmě myslel, že na sprinty třeba rovnou zapomenout.

Jiné sporty jsou stále stejné 100 let, proč my musíme neustále něco měnit? Když jsou dobré závody, nikdo nepotřebuje řešit sprinty.

Sprinterské víkendy letos nepřitáhly dostatek pozornosti. Foto: McLaren

Přidejme názor Simona Berry, šéfinženýra Pirelli, jenž vidí potřebu lépe vybírat okruhy pro sprinty. To ale asi nebude cesta, neboť majitelé F1 jistě chtějí udělat ze sprintů něco, o co se pořadatelé závodů poperou a budou ochotni si za ně i připlatit. A mít sprinty vždy na těch samých, byť nejvhodnějších okruzích, to by také nebylo ideální.

Nejopatrnější z návrhů tvrdí, že stačí prohodit rozstřel (kvalifikaci na sprint) na páteční odpoledne, aby následoval po jediném ranním tréninku (což bude zajímavější pátek než jen s tréninky). V sobotu dopoledne by se pak jel sprint a kvalifikace na velkou cenu tradičně odpoledne (což by byl silný sobotní program). Rovnou by se tím vyřešil i problém s parc-fermé po kvalifikaci. Je tady však problém, že jezdci by byli ve sprintech extrémně opatrní, jelikož havárie by je mohla vyřadit z kvalifikace a tím jim pokazit velkou cenu.

Kromě toho, že se šéfové v Abú Zabí dohodli, že se dohodnou na změně sprinterského formátu, přijali i pár skutečných rozhodnutí. Zákaz zahřívacích deček se posunul na rok 2025. V případě extrémního vedra, jaké bylo v Kataru, mají týmy dovoleno nainstalovat jezdcům do kokpitu trubku pro přívod vzduchu zvenčí. Týmy se také dohodly, že před rokem 2025 nikdo nezačne seriózní vývojové práce na voze sezony 2026.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull