Týmy staví zcela nové vozy
Pomalou evolucí by Red Bull nedohonily.
Red Bull naprosto, s výjimkou jediného závodu, opanoval sezonu 2023. Hlavně vůz Maxe Verstappena byl po úvodu sezony tak rychlý a tak pohodlně vpředu, že si vlastně ani nemůžeme být jisti, kolik rychlosti z něj ještě Nizozemec mohl vyždímat, kdyby potřeboval. A možná to často nevěděl ani on sám. Každopádně, týmům v čele zbytku pole nezbývá nic jiného, než se pokusit postavit pro rok 2024 mnohem lepší vůz. Od tří týmů, které skončily v Poháru konstruktérů za Red Bullem, tedy můžeme čekat revoluci více než evoluci.
„Potřebujeme vůz, který bude silný vždy a všude,“ řekl Carlos Sainz z Ferrari poté, co zmínil rychlost na rovinkách, přejezdy obrubníků a celkovou kvalifikační rychlost jako silné stránky letošního červeného vozu. „Možná se budeme muset vzdát některých z těch dobrých vlastností, abychom byli konkurenceschopní všude, hlavně v neděli. Musíme být rychlí v závodě, musíme chápat, co s vozem děláme. Musíme chápat pneumatiky, pokud chceme s Red Bullem a McLarenem bojovat například i v Brazílii nebo v Austinu.“
„Nedokážu říct, zda budeme příští rok silnější. To nikdo neví,“ řekl Fréderic Vasseur. „Každý ví, co se děje pod jeho střechou, jenže bude souzen na základě srovnání s ostatními. Zlepšíme rychlost o sekundu, jiní o sekundu a půl a budeme vypadat jako hlupáci. Ale pokud se ostatní zlepší o polovinu sekundy, budou z nás hrdinové. Nechci, abychom byli příliš optimističní, to byla jedna z našich chyb před uplynulou sezonou.“
McLaren se chce zbavit jeho letošního problému, ztrácení aerodynamického přítlaku na okruzích, kde je zapotřebí nastavení na nízký přítlak.
„Od jisté úrovně přítlaku jsme ztráceli konkurenceschopnost. Přítlak měl tendenci prostě zmizet. Ono se to asi stává každému, ale jedná se o rozsah. Náš problém byl větší než stejný problém u konkurentů,“ řekl Andrea Stella.
Britský tým vykročil do sezony nesprávnou nohou, pak provedl změny v technické části týmu. V průběhu roku dosáhl asi největšího zlepšení, z horší části středu pole až na stupně vítězů, avšak to už byl nejspíše ve vývoji zcela nový vůz.
„Stanovili jsme cíle. Nemůžu vám prozradit nic konkrétního, ale můžu vám říct, že se netýkají pouze aerodynamiky,“ dodává Stella, jenž v rozhovoru pro Motorsport nepopřel, že problémy s rychlejší degradací pneumatik nebyly způsobovány pouze aerodynamickými, ale také mechanickými vlastnostmi letošního oranžového vozu.
Sbírání druhých a třetích míst časem omrzí. Foto: McLaren
S největším rámusem hodil svůj koncept do koše Mercedes, přestože skončil v Poháru konstruktérů za Red Bullem. Druhou polovinu roku už mělo lepší Ferrari a neméně konkurenceschopně vypadal McLaren, takže to teď vypadá jako správné rozhodnutí, přestože ztráta konkurenceschopnosti může být připisována i brzkému ukončení vývoje konceptu, se kterým Mercedes přišel v roce 2022. Po začátku sezony se v aerodynamice přestal snažit o bezbočnicové řešení, stejně jako Ferrari opustilo své outwash řešení a oba týmy napodobily downwash Red Bullu, nicméně změnit pouze části aerodynamiky na vozech navržených s jiným záměrem nemohlo stačit k dohonění průkopníka tohoto řešení.
„Měníme koncept,“ potvrdil Wolff na konci sezony. „Kompletně opouštíme tohle šasi, posouváme rozložení hmotnosti, měníme proudění vzduchu... Měníme každý díl vozu, téměř do posledního šroubu, protože jen tak budeme mít šanci.“
Jak ale po posledním závodě poznamenal Lewis Hamilton, dalším týmem, který zastavil letošní vývoj velmi brzy, aby pracoval na voze pro sezonu 2024, byl tým Red Bull. Prostě si to mohl dovolit, mistrovský titul i Pohár měl prakticky už v kapse a konkurenceschopnost vozu RB19 se beztak nemohla ztratit ze dne na den.
Velké změny ale probíhají i na opačném konci pole. Haas teprve před koncem sezony, jako poslední, přešel na downwash, posílání proudu vzduchu pod bočnice, takže v zimě má na čem pracovat. AlphaTauri se pouští do užší kooperace s Red Bullem a Sauber (Alfa Romeo) i Williams se pustily do zbrusu nových vozů.
„Nový vůz nebude evolucí letošního, protože si myslíme, že jsme současný koncept dovedli na hranici možného a dál už jít nelze. Takže stavíme nový vůz. Šasi, zavěšení, všechno,“ řekl Alessandro Alunni Bravi stojící v čele Sauberu, který po personálních výměnách v McLarenu získal technického ředitele Jamese Keye.
„Nezapomínejme, že my jsme vývoj vozu ukončili dříve než kdokoli jiný. Pak jsem ještě tým poprosil: „Jen tak mimochodem, mohli bychom získat to sedmé místo, prosím?““ připomněl James Vowles šéfující Williamsu, který z Alpinu získal na místo vyššího technického ředitele Pata Frye.
Při rozhodnutí o spuštění vývoje zcela nového vozu nejspíše týmy hleděly na větší obrázek, za hranice sezony 2024. Rok 2025 totiž bude posledním se současnou generací pohonných jednotek, tedy i se současnou generací vozů, které se jim musí přizpůsobit. Pouštět se do něčeho nového krátce před ukončením generace by tedy už nedávalo smysl. Pro tým bude lepší pracovat v roce 2024 na něčem, co využije i v roce 2025, kdy se už továrna soustředí na velký krok do neznáma. To ale znamená, že kdo se teď vydal nesprávnou cestou, má zavařeno ne na jednu, ale dvě těžké sezony v řadě.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Ferrari