Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Ferrari může vyzvat Red Bull

Ferrari může vyzvat Red Bull

Pokud vůbec někdo.

Kratičké předsezonní testy 2024 skončily vcelku v souladu s obavami těch fanoušků, kteří si nepřejí dominanci jednoho týmu. Jezdcům Red Bullu nepatří nejrychlejší kola, lepší časy dosáhli Carlos Sainz, Charles Leclerc, George Russell i Küan-ju Čou. V tomto pořadí. Jenže všichni čtyři k tomu použili pneumatiky ze směsi C4, která příští víkend v Bahrajnu vůbec nebude k dispozici. Jezdci Red Bullu svá kola zajeli na tvrdší směsi C3. Strach ale vzbuzuje hlavně lehkost, se kterou vůz RB20 držel rychlé tempo v delších stintech a prostor pro další zlepšování, které mistrovský tým určitě má po zásadních řezech v aerodynamice.

Nejblíže Red Bullu by mělo být Ferrari, jehož jezdci nejen kralují tabulce nejrychlejších kol, ale velmi dobře vypadaly i jejich dlouhé stinty. Při hrubém srovnání byl Carlos Sainz dokonce rychlejší než Sergio Pérez. Dobrá zpráva pro Ferrari je hlavně konzistentnost v dosahovaných časech, o jaké se mu před rokem nemohlo ani zdát, kvůli rychlému opotřebovávání pneumatik.

Už před dlouhými jízdami jsem za nejlepší zprávu pokládal to, že Carlos i Charles byli s novým vozem mnohem spokojenější. Vypadá být konzistentnější a lepší k pneumatikám. To je samozřejmě pro závod klíčové. Ale je obtížné odhadnout, jak jsme na tom ve srovnání rychlostí. Nikdo neví, kolik paliva vezou ostatní,“nechal se slyšet Frédéric Vasseur, šéf Scuderie Ferrari.

V Bahrajnu může 10 kilogramů paliva navíc zhoršit časy až o 0.3 vteřiny na kolo, proto se nikdo příliš nesoustředí na čísla v tabulkách a více se sleduje chování vozů v zatáčkách a reakce jezdců, když z nich vystoupí. Například jezdci RB (bývalého AlphaTauri) jsou spokojeni s meziročním progresem, přestože nemluví o dohánění sesterského týmu.

Když jsem viděl jejich vůz, byl jsem překvapený, ale zároveň to nebylo překvapivé,“ smál se Daniel Ricciardo. „Tak se zdá, že nejlépe pracují, když právě vyhrávají. Jako kdyby toužili úplně zadupat konkurenty. Rozhodně tam není mentální nastavení: „Vyhráváme, takže si teď můžeme dopřát více volna.“

Sergio Pérez může opět zůstat jedinou překážkou mezi Verstappenem a jeho čtvrtým titulem. Foto: Red Bull

Lando Norris prý očekává, že z vozu McLarenu bude, alespoň na začátku sezony, vídat vzdalující se zadní křídla Red Bullu i Ferrari.

Řekl bych, že jsme na tom dobře. Na konci minulé sezony jsme už měli dobrý vůz a teď jsme udělali pár kroků správným směrem, ale i tak zůstáváme daleko za Red Bullem a daleko za Ferrari,“ řekl britský jezdec.

Vůz W15 je prvním vozem Mercedesu s přísavným efektem, který nebyl navržen se snahou minimalizovat bočnice a oba jezdci měli plné ruce práce se zkoumáním možností nastavení.

Je velmi povzbuzující, že jsme dostali pod kontrolu mnoho problémů, o kterých naši jezdci mluvili uplynulých 12 nebo i 24 měsíců. Zdá se, že jsme našli správný směr,“ řekl závodní šéfinženýr Mercedesu, Andrew Shovlin.

Cestou evoluce, ne revoluce se vydal Aston Martin, ačkoli v zadním zavěšení má nyní push-rod dodávaný Mercedesem spolu s novou převodovkou místo loňského pull-rodu. Kontinuita ve vývoji může být výhodu na začátku sezony. Naopak, na horší výsledky na začátku letošního roku jsou předem připraveny stáje Haas, Williams, Sauber i Alpine, které si nyní úmyslně ukously příliš velké sousto, aby jim vydrželo na dvě sezony místo jedné, jelikož příští rok se už budou chtít co nejvíce soustředit na vývoj prvního vozu nové generace. Spolehlivost tento týden obzvlášť potrápila Williams, nejpomalejší byl evidentně Haas, ačkoli rychlost na jedno kolo byla otřesná i u Alpinu. Haas alespoň odjel nejvíce kol, následovaný Ferrari a Red Bullem. Nejméně odjel Williams následovaný McLarenem a Alpinem.

Zdroj: motorsport, úvodní foto: Ferrari