Novinky

  • 08.10.2024 Bad Michael Andretti již neřídí tým Andretti Global, zůstal jako poradce

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

Facebook Instagram

Ferrari si udrží historický bonus

Ferrari si udrží historický bonus

Andretti by měl zaplatit 600 milionů.

Příští rok nebude posledním pouze pro současnou generaci vozů a pohonných jednotek, ale také posledním pod současnou Concordskou dohodou. Jedná se o přelomovou smlouvu platnou od roku 2021, která rozdělila společné příjmy F1 mezi týmy rovnoměrněji než předchozí, zavedla vysoký přístupový poplatek pro nový tým a v neposlední řadě zavedla rozpočtový strop a omezení pro práci ve větrném tunelu a s CFD odstupňované podle umístění v Poháru konstruktérů. To vše dohromady dokázalo stabilizovat všech 10 stávajících stájí a rázem se z nich staly ziskové společnosti.

Nová Concordská dohoda tak bude nejspíše hodně podobná současné, začalo se vyjednávat pouze o konkrétních omezených změnách vycházejících z nasbíraných zkušeností z prvních let s rozpočtovým stropem, horší globální ekonomické situace ale i zvýšeným příjmům sportu. Zdá se například jisté, že Ferrari si ponechá svůj bonus za historický přínos. Deset týmů si v základu dělí 50 procent příjmů sportu, druhá polovina zůstává pořadateli, americké Liberty Media. Avšak v dohodě je i klauzule, že pokud se Liberty podaří příjmy navýšit na určitou hranici, začne se procentuální podíl týmů zmenšovat. Aby se Liberty vyplatilo investovat do rozvoje sportu. Minulý rok si týmy při přesáhnutí hranice 3 miliard amerických dolarů rozdělily 45% podíl. Klíčem k rozdělení mezi týmy je pak umístění v Poháru konstruktérů, aby úspěšnější dostal více.

Mimo toto schéma je však bonus pro Ferrari, jako nejstarší tým s největším marketingovým přínosem. V současnosti takto bokem dostává od Liberty minimálně 5 procent z příjmů týmů. Minimálně, protože jeho podíl naopak roste spolu s celkovým objemem společných příjmů a ve skutečnosti byl bonus loni údajně na horní hranici, což je skvělých 10 % navrch ke všemu, co Liberty vyplatila týmům. Podpisem nové smlouvy chce Liberty Ferrari usadit pevně na pěti procentech, a jelikož F1 v současnosti nemá v globální sledovanosti konkurenci, Ferrari nejspíše bude muset souhlasit. Jelikož ale i tak operuje na rozpočtovém stropě, snížení příjmů se neprojeví na konkurenceschopnosti.

Zajímavostí je, že ačkoli Ferrari si takto může odkrojit největší kus koláče, zatímco Red Bull dominuje po sportovní stránce, je to tým Mercedes, kterého příjmy jako první prolomily hranici 500 milionů britských liber. Přesněji společnost Mercedes-Benz Grand Prix Ltd účetně vykázala příjmy za rok 2023 na úrovni téměř 547 milionů britských liber (15.9 miliardy korun). Připomínáme, že rozpočtový strop činil pouhých 135 milionů amerických dolarů (3 miliardy korun), ačkoli tam nejsou zahrnuty například náklady na pohonné jednotky, platy jezdců a v neposlední řadě marketing. Společnost dosáhla zisku téměř 84 milionů liber.

Historický bonus soupeřům nevadí jako v minulosti, jelikož nepomáhá konkurenceschopnosti Ferrari. Liberty ale ráda ušetří desítky milionů ročně. Foto: Ferrari

Zatímco stávající týmy jsou na tom velmi dobře, přestože účastníci bojů ve druhé polovině pole na tom nebudou až tak dobře jako Mercedes, mraky se stahují nad týmem Andretti. Američané se snaží přesvědčit F1, aby je přijala jako jedenáctý tým. Dokonce jsou prý ochotni zaplatit vysoké 200milionové vstupné, přestože původně o něm chtěli vyjednávat. Avšak vstupní poplatek prochází aktualizací a údajně má být od roku 2026 na pekelně vysoké úrovni 600 milionů dolarů, které se rozdělí jako odškodné ostatním týmům. Alespoň že to nebude třeba zaplatit najednou, ale během pěti let, přičemž až od druhého roku bude mít tým nárok na podíl ze společných příjmů sportu, které by tedy obdržel ve třetím roce závodění. Jasný signál, že F1 je otevřena pouze velmi solventním zájemcům.

Nejmocnější světa F1 jednají také o nápadu zvýšit rozpočtový strop od roku 2026 na 220 milionů dolarů, ale s tím, že mimo strop zůstane méně výjimek. Bude to ale obtížné, jelikož každá výjimka má nějaké své opodstatnění. Velkým tématem byly mateřské dovolené, které nakonec pod strop nepůjdou, protože týmy by to prostě motivovalo zaměstnávat méně žen. Podobné je to se zastropováním takových věcí jako jsou letní teambuildingy nebo vánoční večírky. Když jsou mimo strop, na rozdíl od platů zaměstnanců, nejbohatší týmy rády organizují opulentní večírky, aby měli v boji o nejlepší experty nějakou výhodu. Pokud by se však zařadily pod strop, výhoda nejbohatších by zmizela, avšak nejspíše by zcela zmizely i večírky, jelikož by žádný tým nechtěl ubrat z vývoje vozu ani tisíc liber.

Zdroj: motorsport, úvodní foto: Ferrari