Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Občanská válka v AOWR: rok třináctý

Občanská válka v AOWR: rok třináctý

Souvisí spolu návrh Tony George a odchod Tony Cotmana?

Zimní období třináctého roku "občanské války v americkém formulovém motorsportu", jak bývá často nazýváno období od vyhlášení vzniku Indy Racing League a následného rozštěpení série CART, se doposud nijak zvlášť nelišilo od těch několika posledních předcházejících. Z obou sérií minimum zpráv pozitivních,  daleko více těch méně radostných a pak celá řada těch neoficiálních a polooficiálních. Přestože vedení IRL i CCWS víceméně i nadále barví skutečnost narůžovo, zprávy z většiny týmů už zdaleka tak nadšené nejsou. Skutečných sponzorů v obou sériích je jak šafránu a získat nové je pro marketingové specialisty téměř nadlidský úkol.

Indy Car Series ztratila během zimy dva své klíčové jezdce. Populární američan Sam Hornish i loňský šampión a vítěz Indy 500 Skot Dario Franchitti přešli do seriálu NASCAR a na startu slavné Daytony 500 v únoru bude zřejmě stát více vítězů Indy 500, než na startu pětistovky v Indianapolis o poslední květnové neděli.

Z Champ Cars odešel čtyřnásobný šampión Sebastien Bourdais a po určitou dobu se jako velmi reálný jevil i odchod Justina Wilsona do ALMS. Jeden z mála marketingově dobře využitelných pilotů, Francouz Nelson Philippe si zdá se hledá cestu na start Indy 500 a loňský vítěz formule Atlantic Rafael Matos nenašel ani s dvoumiliónovou odměnou za vítězství v sérii dobré místo v CCWS a raději přešel do oválové série IndyPro. Ke špatným zprávám pro CCWS se v průběhu minulého týdne přidalo i zveřejnění kalendáře televizních přenosů ze závodů, kde dva z nejpopulárnějších podniků celé sezóny budou vysílány dokonce pouze ve zkrácené formě ze záznamu. Poslední ranou se pak stala zpráva o odchodu Tony Cotmana z CCWS. Charismatický sportovní ředitel, který si svým nekompromisním přístupem získal řadu příznivců (ale i odpůrců), ale především velký respekt v rámci série i mimo ni, se rozhodl svou práci v CCWS ukončit. Podle zákulisních zpráv míří do Indy Racing League, kde by se měl v letošním roce "rozkoukat" v sérii IPS.

Jeho odchod však získal poněkud jiný nádech po zveřejnění zpráv o tajných jednáních mezi majitelem IRL Tony Georgem a Geraldem Forsythem, jedním z majitelů Champ Cars. Podle všeho George nabídl týmům zdarma vozy Dallara, zdarma leasing motorů Honda a zařazení závodů v Long Beach, Torontu, Edmontonu, Mexico City a v Surfers Paradise do letošního kalendáře IndyCar Series, která by se stala sérií jedinou. Zatímco nikdo z vedení obou sérií se k těmto zprávám nechce vyjadřovat, probíhající jednání potvrdil Carl Haas, jeden ze spolumajitelů stáje Newman/Haas/Lanigan, který zároveň potvrdil i zájem týmu na přechodu do ICS. "Nepřejdeme-li letos, stane se tak nejspíše příští rok. Současný stav je neúnosný pro všechny, kteří si tímto způsobem vydělávají na živobytí. Musí být pouze jedna série."

A tak stejně jako v reálných válečných konfliktech usedají šéfové znesvářených stran k tajným, či více méně veřejným  mírovým rozhovorům, aby pro sebe vybojovali co nejlepší podmínky, zatímco v jejich zájmu se na frontách dál vesele válčí. V tomto případě se tak naštěstí děje jen na internetových fórech skalních příznivců a odpůrců jednotlivých sérií, protože nikoho jiného už formule za oceánem nezajímají. Finančně krvácí ti, pro které se láska k formulovému motorsportu stala pracovní náplní.

A pokud se šéfové obou stran nedomluví rychle, vyprázdní se i oba tábory těch skalních. Poslední zhasne, zavře a zamkne. Bude tma.