Novinky

  • 17.09.2019 Good Sir Stirling Moss, vítěz 16 velkých cen a 4krát vicemistr světa F1, slaví 90. narozeniny

  • 16.09.2019 Neutral Audi vyjednává s managementem Roberta Kubici o jeho přestupu do DTM

  • 16.09.2019 Neutral Haas představil podobu vozu bez log bývalého titulárního partnera Rich Energy

Facebook Instagram

Představení účastníků MS F1 2008: 5 díl

Představení účastníků MS F1 2008: 5 díl

Toro Rosso: Na cestě vzhůru

Úspěch v jediném závodě

Vůz vytvořený týmem techniků vedených Adrianem Neweyem z Red Bull Technology zvyšoval odhodlání vedení stáje na další postup v celkovém hodnocení v šampionátu z deváté příčky v roce 2006. Do kokpitů usedla stejná dvojice mladých pilotů jako v předchozím roce prezentovaná Liuzzim a Speedem.

Monopost však nedokázal naplňovat očekávání zejména po stránce rychlosti a i ve spolehlivosti měl své rezervy, což se týkalo hlavně hydrauliky. Divoká jezdecká sestava dokázala v mnoha zbylých závodech své vozy poškodit při kolizích a haváriích.

Nebylo velkým překvapením, když havárie Speeda v polovině sezony na promáčeném Nürburgringu vyústila v rozepři amerického pilota se šéfem týmu Franzem Tostem a v následujícím závodě byl jezdec nahrazen Sebastianem Vettelem. Ambiciózní a disciplinovaný německý mladík měl kladný vliv i na temperamentního kolegu Liuzziho, který se zklidnil a po dlouhé řadě výpadků dokázal pravidelně dojíždět do cíle. Obměněné jezdecké dvojici pomohl k zdokonalení výkonů také postupně vylepšovaný vůz a oba piloti se odměny dočkali v předposledním závodě v Číně. Zde Vettel dosáhl historického úspěchu Tora Rossa čtvrtým místem a Liuzzi dojel šestý.

Spolu s jedním bodem získaným v barvách BMW se Sebastian Vettel umístil celkově čtrnáctý se šesti body po absolvování osmi závodů. Se třemi body se Liuzzi umístil osmnáctý a Speed zůstal po absolvování deseti závodů dvaadvacátý bez bodu. Osm bodů získaných v jediném závodě stačilo italské stáji na sedmou příčku v Poháru konstruktérů, takže předsezónní cíl byl nakonec přeci jen splněn.

Historicky nejnadějnější obsazení

Dlouhé otálení týmu při podpisu smluv na sezonu 2007 u obou jezdců dávalo tušit, že vedení není příliš přesvědčeno o kvalitách dvojice Speed-Liuzzi a budou-li chtít pokračovat i v dalším roce, musí zlepšit své výkony. V záloze číhal účastník série Champcar, Sébastien Bourdais, který zaujal při zimních testech. Dalším kandidátem byl pilot financovaný Red Bullem, Sebastian Vettel, jenž měl být zapůjčen do konce roku 2008 týmu BMW.

Vše se nakonec zrychlilo po vyhazovu Scotta Speeda z Tora Rossa, jeho náhradou se již od Maďarska na zbytek roku 2007 stal Vettel, kterého uvolnilo BMW. Ještě než stačil německý pilot dokončit jediný závod v barvách Tora Rossa, bylo mu potvrzeno angažmá i na rok 2008. Krátce nato byl oznámen jeho týmový kolega pro letošní rok, tehdy trojnásobný mistr Champcar, Sébastien Bourdais. Liuzzi, na nějž nezbylo místo po odchodu z italského týmu byl později zaměstnán jako testovací pilot Force Indie.

Francie má po více jak roční odmlce v královské disciplicíně motosportu opět svého zástupce, kterého představuje Sébastien Bourdais. Narodil se ve francouzském městečku Le Mans, důvěrně známém příznivcům motoristických vytrvalostních závodů, 28. února 1979 v rodině s motoristickými kořeny. Jeho otec Patrick byl závodníkem v sérii cestovních vozů. Kariéra malého Sébastiena začala v deseti letech účastí v motokárových závodech, v nichž se stal mj. francouzským mistrem mezi kadety. V roce 1995 přesedlal do juniorských formulových šampionátů, Formule Campus a později Formule Renault. Od roku 1998 jezdil ve francouzské F3, kde o rok později s osmi triumfy tuto kategorii vyhrál. Byl vybrán do juniorského týmu Alaina Prosta ve F3000, v němž v roce 2000 skončil celkově devátý. S jinými týmy zde setrval další dva roky a v roce 2001 si připsal první vítězství, aby o rok později třikrát triumfoval po startu ze sedmi pole-position a byl vážným kandidátem na titul. Mistrem se nakonec stal po diskvalifikaci Tomáše Engeho, jenž měl pozitivní test na zakázanou marihuanu.

Pro šéfy týmů F1 však titul v uvadající F3000 již neměl dostatečnou hodnotu a francouzský mladík se musel vydat za oceán, kde se mu podařilo sehnat místo v kvalitním týmu Newmann/Haas v sérii Champcar. Zde vyhrál při prvním startu kvalifikaci, v závodech se prvního vítězství dočkal ve čtvrtém podniku. V první sezoně přidal další dvě vítězství, celkově skončil čtvrtý. V dalším roce však zahájil šňůru zisku čtyř mistrovských titulů, kterou přeruší až jeho účast v šampionátu F1 v letošním roce. Tituly a další vítězství z celkových dvaceti osmi přibývaly na kontě, ale zájem z F1, i přes ochotu Newmann/Haas jej uvolnit ze svých služeb, se nedostavoval. Obrýlený Francouz již pomalu přestával věřit, že se někdy do F1 dostane. Určitou útěchou se staly testy v zimní přípravě na sezonu 2007 u Toro Rosso, v nichž dokázal vedení stáje zaujmout. Během roku 2007 kolovaly dohady o jeho možném angažmá u stáje z Faenzy, které byly rozptýleny potvrzením smlouvy pro rok 2008 v italském týmu.

Na Bourdaise však čeká nelehký úkol pilota, jenž se nebude pohybovat v popředí startovního pole tak, jak byl dlouho zvyklý v zámoří. Výsledky testů naznačují jeho mírné zaostávání za týmovým kolegou.

Sebastian Vettel již v juniorských kategoriích pasovaný jako nástupce Michaela Schumachera se narodil 3. července 1987 v německém Heppenheimu. V roce 1995 poprvé usedl do závodní motokáry a zakrátko dosáhl svého prvního vítězství. Střídal různé motokárové kategorie v Německu i Evropě v následujících osmi letech. V tomto období se stal mistrem jak v německém tak evropském mistrovství. V roce 1998 se dostal do programu Red Bullu na podporu mladých talentů.

V roce 2003 přesedlal do německé Formule BMW a stal se nováčkem roku. O rok později tuto kategorii zcela opanoval, pouze ve dvou závodech z dvaceti nedokázal vyhrát. V roce 2005 se po přesunu do Euroserie F3 stal ihned nejlepším pilotem. Zároveň si v tomto roce odbyl křest s vozem F1 týmu Williams, jako odměnu za titul v předchozím roce. Předloni si troufl na účast ve dvou sériích, Euroserii F3 a pár závodů odjel ve Světové sérii Renault. Poté, co testovací pilot BMW, Robert Kubica, nahradil v srpnu 2006 na místě závodního pilota vyhozeného Villeneuva, byl na zbytek roku povolán na uvolněné místo.

Do F1 doslova vtrhl, nejprve byl v prvním tréninku příliš rychlý v boxech, ale ve druhém tréninku před GP Turecka stanul v čele pořadí. Loni se vedle role třetího pilota BMW soustředil na Světovou sérii Renault. V Indianapolisu zastoupil za zraněného Kubicu a ve věku 19 let a 349 dní se stal nejmladším pilotem bodujícím v závodě F1, jímž byl odměněn za osmé místo v cíli. O dva měsíce později již přestoupil do F1 na plný úvazek, když po vyhazovu Speeda usedl do závodní sedačky v Toru Rossu. Zde si zpočátku zvykal na nelehkou situaci bojů na chvostu pole, na níž nebyl příliš zvyklý, ale naplno projevil svůj talent v mokrých závodech. V Japonsku sice vypil kalich hořkosti do dna, když se nechal rozptýlit Hamiltonovým nestandardním manévrem při jízdě za zpomalovacím vozem. Nestačil zareagovat na brzdění Webbera a kolegovi ze spřízněné stáje zdemoloval vůz a sám byl nucen odstoupit z třetího místa. V dalším závodě však dovezl své toro rosso k historickému úspěchu v podobě čtvrtého místa.

Odměněná trpělivost

V dubnu byl jmenován technickým ředitelem Giorgio Ascanelli, který na této pozici pracoval pět let v Maserati. Ital byl s touto funkcí spojován předloni, tehdy však dostal přednost jeho německý kolega, Alex Hitzinger. Ten působil na tomto místě od listopadu 2006. Nyní se bude více věnovat své druhé funkci v Red Bull Technology, v oddělení pokročilých technologií.

Tým na prodej?

Finanční náročnost chodu týmu, který nemá významnější sponzory vedla během roku ke spekulacím o prodeji podílů Dietera Mateschitze, případně Gerharda Bergera.

Více či méně pravděpodobné dohady zmiňovaly zájem Alaina Prosta, který již jednou v F1 neúspěšně působil v letech 1997-2001 nebo týmu HWA působícího v DTM a F3 ve spolupráci s Mercedesem. O něco později byl zmiňován Tony Teixera, muž nyní stojící za sérií A1GP. Nejnovější spekulace se týkaly zájmu indické skupiny Spice Group, která se rovněž zajímala o konkurenční Super Aguri.

Dohodu, k níž zatím nedošlo, však komplikuje nejasná situace ohledně používání zákaznických vozů, jež nyní Toro Rosso používá na hranici pravidel a bylo za ní prošetřováno v arbitrážním řízení vyvolaném Spykerem.

Jedním z mála sponzorů se v červnu stala nezávislá sportovní agentura Total Sport Asia. Nezvyklé množství změn proběhlo v letošním roce. Dodavatel ráfků AVUS byl po ročním působení nahrazen společností Advanti. Byla zahájena spolupráce s dodavatelem elektronických systémů pro automobily, firmou Magneti Marelli. Novým partnerem pro dodávky oděvů a sportovního vybavení se stala Puma.

Přizpůsobení pravidlům

Přestože může Toro Rosso využívat poznatků firmy Red Bull Technology, která pracuje pro spřízněný tým Red Bull Racing, padlo rozhodnutí nastoupit do nového ročníku pouze s vozem upraveným dle nových pravidel FIA.

U loňského modelu STR2 musela být upravena boční ochrana kokpitu zdokonalující ochranu jezdce. Inspirací pro tuto změnu byla kolize Coultharda s Wurzem při loňské australské GP, při níž Coulthardův monopost těsně míjel hlavu rakouského pilota.

Dodavatelem jednotné elektronické řídící jednotky (ECU) se stal vítěz výběrového řízení FIA, společnost McLaren Electronic Systems.

Plášť nově přepracované převodovky musí být dle nových požadavků schopen vydržet zátěž čtyř závodních víkendů.

Oficiální představení vozu neproběhlo, ke zkouškám nového monopostu došlo 2. února ve Valencii. Premiéru vozu obstarali Sebastian Vettel a Sébastien Bourdais 177 koly na španělském okruhu a se speciálním nastavením se stali nejrychlejšími piloty tohoto dne.

Snaha o další postup

Měsíc před zahájením dalšího ročníku mistrovství světa F1 nastínil šéf týmu, Franz Tost, cíle, kterých chce italský tým letos dosáhnout. Spoléhá na dostatečně spolehlivý vůz a ambiciózní jezdeckou sestavu, s níž se chce tým posunout do středu pole a vylepšit loňskou sedmou příčku v závěrečném hodnocení.

Italský tým zaujal v testech nevyrovnanými výkony, když se dokázal pohybovat i v popředí, většinou však působil ve středu pole. V porovnání s loňským rokem věnoval přípravě více pozornosti, když monoposty ujely celkem 13 819 kilometrů, čímž se stal šestým nejvíce testujícím týmem. Na upravený loňský vůz STR2B, s nímž tým zahájí sezonu, připadá 4 849 kilometrů. Jeho slabinou je spolehlivost, když se oba piloti několikrát potýkali se závadami různých mechanických dílů.

Tým vybudovaný na základech strádajícího Minardi má před následující sezonou nečekaně příznivé vyhlídky. Slibnou výkonnost upraveného vozu však může srážet jeho nespolehlivost. Pilotovat jej bude dvojice nezkušených, ale kvalitních závodníků, což v minulosti nebylo ve stáji z italské Faenzy pravidlem. Nevýhodou může být nejistota v možné změně majitelů a nejasnosti ohledně použití zákaznických vozů. Italský tým má šanci stát se součástí středu pole se snahou využívat zaváhání silnějších soupeřů.

Scuderia Toro Rosso

Startovní číslo 14: Sébastien Bourdais
Startovní číslo 15: Sebastian Vettel
Šéf týmu: Franz Tost
Generální ředitel: Gianfranco Fantuzzi
Konzultant: Gerhard Berger
Technický ředitel: Giorgio Ascanelli
Hlavní inženýr: Laurent Mekies
Vůz: STR2B
Motor: Ferrari 056
Pneumatiky: Bridgestone
Palivo: Shell
Web: www.scuderiatororosso.com
   

Komentáře ke článku