Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Systému KERS zvoní umíráček

Systému KERS zvoní umíráček

Problémem je bezpečnost - rizika jsou příliš velká.

Se systémem obnovy energie (KERS) je konec ještě dříve než se vůbec zrodil. Jak jsme informovali zde, po dvou incidentech u Red Bullu a BMW techničtí lídři pochybují, zda dokáží systém vyladit tak, aby byl použítelný již od prvního závodu příští sezony.

Jenomže i kdyby se povedlo systém vyladit tak, aby byl použitelný a nepředstavoval velké riziko, právě bezpečnost bude stát za pádem KERSu ještě před Velkou cenou Austrálie 2009.

Během testů v Jerezu dostal jeden z mechaniků BMW zásah elektrickým proudem poté, co se dotknul vozu osazeného systémem KERS po návratu z dráhy. Největší problém představují baterie, bez kterých se KERS neobejde, a s tím spojená velká napětí a rizika spojená s elektrickým proudem obecně.

Ovšem zatímco inženýři mohou systém vyladit tak, aby nebyl nebezpečný pro mechaniky na voze pracující, jen těžko se jim povede zavést rozumná opatření zejména v případě havárií, při kterých vůz může doznat významných poškození.

V případě nehod pak s vozem manipulují zejména traťoví maršálové, v drtivé většině připadů nadšenci z řad dobrovolníků, kteří jen těžko mohou před každou velkou cenou absolvovat odborné školení, které by je na zacházení s vozem mohlo připravit. Nehledě na skutečnost, že v případě havarovaného vozu lze jen stěží odhadnout následky.

S ohledem na míru rizika pak FIA v žádném případě nemůže systém KERS nasadit do ostrých závodů, dokud nebude dosaženo přijatelné úrovně bezpečnosti. S ohledem na složitost celé situace a investice s tím spojené je hodně pravděpodobné, že systému KERS zvoní umíráček.