Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Začne příští sezóna IndyCar v Brazílii? Nejspíše ano!

Začne příští sezóna IndyCar v Brazílii? Nejspíše ano!

Střípky z kalendáře na příští sezónu

Přestože do zveřejnění oficiálního kalendáře pro sezónu 2010 zbývá ještě celý měsíc, některé informace již prosákly ven. Je téměř jisté, že sen Tonyho George o americké sérii pro americké piloty na amerických strojích poháněných americkými motory na amerických oválech dostane další ránu. IndyCar bude znovu expandovat mimo hranice USA a opět sníží počet závodů na oválech.
Kalendář na příští rok má čítat 18 podniků, tedy o jeden více, než letos. Poprvé v historii IndyCar nebude většina závodů na oválech, poměr se vyrovná na 9 : 9. Před zrušením závodu v Detroitu v prosinci 2008 měl letošní kalendář původně také 18 podniků v poměru 10 : 8 pro ovály. President komerční divize IRL Terry Angstadt odmítl prozradit, se kterým oválem se budeme muset rozloučit.
Mnohem sdílnější byl Angstadt v otázce další zahraniční expanze IndyCar. Přesně po deseti letech se americké formule vrátí do největší jihoamerické země, do Brazílie. CART závodil v letech 1996 – 2000 v blízkosti Ria de Janiera na oválu Emerson Fittipaldi Speedway, který byl součástí tratě dříve známé jako Jacarepaquá, dnes nesoucí jméno po dalším velikánovi motosportu původem z Brazílie Autódromo Internacional Nelson Piquet. Bohužel IndyCar se nevrátí na tento unikátní tříkilometrový ovál, ale budou závodit na městské trati v Ribeirao Preto poblíž Sao Paula. V současné době připadají v úvahu dvě varianty tratě v půlmilionovém  Ribeirao Preto (v překladu černý potok). IRL již pro pořadatele připravila smlouvu a Angstadt odhadl pravděpodobnost závodu v Ribeirao Preto na 90%!
Souběžně probíhají také jednání se zastupiteli hlavního města Brasília o druhém závodě, který by se jel hned po víkendu v Ribeirao Preto. Pravděpodobnost druhého brazilského závodu je podle Angstadta v současné době 50%.  Protože by se podle Angstadta mělo jet na „permanentním okruhu, který potřebuje pár úprav“, není těžké si odvodit, že je řeč o Autódromo Internacional Nelson Piquet (dříve Autódromo de Brasília, trať se v současné době jmenuje stejně jako slavnější protějšek u Ria). Okruh měří 5 a půl kilometru a má 12 zatáček. Je možné též zvolit konfiguraci s pěti zatáčkami, vyhnout se vnitřní sekci okruhu a z první zatáčky pokračovat rovně do deváté. V takovém případě by vznikl zajímavý „poloovál“ s neklopenými zatáčkami. Ať už se závod v Brasilii uskuteční či ne, je velmi pravděpodobné, že na „nosáče“ (Tony Kanaan) se jeho malý syn příští rok nebude muset dívat jen v televizi.
Další kapitolou zahraniční expanze IndyCar je Čína. Podle Angstadta má čínská vláda o závod IndyCar zájem a rozhodně netroškaří: „Přemýšlíme o jednou současném a jednom novém závodišti,“ řekl Andstadt v rozhovoru pro Indianapolis Business Journal, „Čínská vláda chce podnik, který navštíví 500 000 lidí.“ Jelikož spousta sponzorů prodává své výrobky i v Číně, je další závod na asijském kontinentě pravděpodobný buď v roce 2011, nejpozději však 2012.
Přestože IndyCar měla zájem vrátit se co nejdříve na letištní okruh v Clevelandu a hovořilo se dokonce o variantě dvou závodů v rámci jednoho víkendu. První závod se měl jet v pátek na „oválové“ konfiguraci letiště a druhý závod se měl jet tradičně v neděli na klasické trati. Bohužel včera na stránkách města Cleveland vyšla zpráva, že v roce 2010 se závod na Burke Lakefront Airport nevrátí. Na vině má být nedostatečná doba na přípravu podniku. Podle viceprezidenta pro marketing a rozvoj IRL Johna Lewise má Indy Racing League eminentní zájem vrátit se do Clevelandu, ale dohoda musí vyhovovat oběma stranám. Šéf kanceláře Clevelandského starosty, pan Chuck Kosich, apeluje na vedení IRL, aby co nejdříve po té, kdy zveřejní kalendář na rok 2010, začali s městem Cleveland jednat o termínu pro závod v roce 2011.
Naprosto v klidu mohou být farmáři v Iowě. Podnik je komerčně úspěšný, pokaždé byl vyprodaný a přistavovaly se provizorní tribuny. Letos Iowa překvapila napínavým závodem a odměnou pořadatelům bude prodloužení smlouvy. Na Iowa Speedway se IndyCar v roce 2010 určitě vrátí.
Bez starostí by měli být i pořadatelé závodů v St. Petersburgu, Milwaukee, Sonomě,  Long Beach a v Torontu. Ti mají platné smlouvy i na další sezóny. Long Beach například dokonce do roku 2015. Prodloužené smlouvy již údajně mají v Texasu a v Motegi. Vzhledem k silným sponzorům lze očekávat i návrat na tratě Mid-Ohio (sponzor Honda) a Watkins Glen (Camping World). Na stránkách Kansas Speedway si již nyní můžete koupit lístky na závod, který se pojede 25. dubna 2010.  
Zatím se nemluví o závodech v Chicagu, Miami, Kentucky a Richmondu. Protože Chicago a Miami jsou ekonomicky důležité oblasti, lze spíše očekávat vyřazení buď Richmondu nebo Kentucky.
30. května 2010 se pojede 94. ročník slavné pětistovky v Indianapolis. Těžko si lze představit, co by se muselo stát, aby nebyla v kalendáři IndyCar.
Další novou tratí, která má velmi slušnou šanci se do kalendáře podívat, je Barber Motorsports Park v Alabamě. Letos zde IndyCar odbyla předsezónní testování a vedení série bylo překvapeno obrovskou návštěvností, jakou testy měly. Na trať si našlo cestu 20 000 diváků.  Mluví se o spojeném víkendu se závody Grand-Am.
Nemluví se ani o závodě v Edmontonu. Ačkoliv závody v Kanadě jsou velmi populární, tak Edmonton rok co rok ztrácí diváky. Zatímco na závod v roce 2005 přišlo 78 000 lidí, tak loni to bylo už jen 60 000. A je možné, že právě druhý závod v Kanadě by se stal eventuelně obětí v případě, že by se v Brazílii jely dva závody.

Posední nevyřešenou otázkou zůstává, kdo bude oním posledním devátým oválem. Kdyby z kalendáře vypadl jak Richmond, tak Kentucky, uvolní se místo pro New Hampshire Motor Speedway (Loudon). Promotéři závodů na této mílové trati již veřejně deklarovali zájem pořádat závod IndyCar. Na druhou stranu, jak Richmond, tak Kentucky vždy byly (na rozdíl třeba od Miami) velmi navštěvované podniky.

 
 Okruh  Stát
Datum
1.
 Ribeirao Preto  Brazílie
Březen
2.
 Autódromo Internacional Nelson Piquet (Brasília)  Brazílie
Březen
3.
 St. Petersburg  USA
Duben
4.
 Long Beach  USA
18.4.2010
5.
 Kansas  USA
25.4.2010
6.
 Indy500  USA
30.5.2010
7.
 Milwaukee  USA
6.6.2010
8.
 Texas  USA
12.6.2010
9.
 Iowa  USA
červen
10.
 Watkins Glen  USA
červenec
11.
 Toronto  Kanada
červenec
12.
 Edmonton  Kanada
červenec
13.
 Mid-Ohio  USA
srpen
14.
 Sonoma  USA
srpen
15.
 Chicago  USA
srpen/září
16.
 Motegi  Japonsko
září
17.
 Barber Motorsport Park  USA
září/říjen
18.
 Miami  USA
říjen

Potvrzené závody jsou vyznačeny tučně, velmi pravděpodobné závody jsou napsány normálně, závody v ohrožení jsou uvedeny kurzívou. Datumy, které jíž jsou potvrzeny, jsou uvedeny tučně, u ostatních se pouze jedná o předpoklad vycházející z předešlého kalendáře.

Z definitivní verze kalendáře nejspíše vypadne jeden z trojce okruhů Barber, Edmonton a Brasília, přičemž nejhorší vstupní pozici má okruh v brazilském hlavním městě. Naopak přibude jeden ovál, nejspíše z trojce New Hampshire, Richmond, Kentucky.