Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

IndyCar Series uvolnila aerodynamická pravidla

IndyCar Series uvolnila aerodynamická pravidla

Pomůže to zajímavosti závodů?

Vedení série IndyCar se rozhodlo uvolnit znova pravidla pro používání aerodynamických prvků na monopostech Dallara. Důvod je jediný, a to stoupající nespokojenost diváků a nyní už i samotných jezdců se současným stavem, kdy je předjíždění na oválech téměř nemožné.

Pro závody na Kentucky Speedway, Chicagoland Speedway a Homestead-Miami Speedway bylo týmům umožňěno opět použít aerodynamické rampy před zadními koly, výstupky na bočnicích a aerodynamické kryty brzd. Spolu se změnami v používání klapek na zadních přítlačných křídlech by to v zásadě mělo vést ke zvýšení přítlaku.

Přestože série používá na první pohled stejné vozy již od roku 2003, vývojové skupiny závodních stájí postupně využívají těch nejmenších možností a skulin v předpisech, aby jejich piloti získali výhodu oproti konkurenci. Nikoliv náhodou tak jsou samozřejmě nejúspěšnější týmy nejbohatší, neboť získávání setin sekundy na oválech je vykoupeno hodinami v aerodynamických tunelech.

Ke stávajícímu stavu zřejmě přispělo částečnou měrou i vedení série, když na začátku letošního roku změnilo pravidlo ohledně rozvoru monopostu. Zatímco až do letoška měly týmy v oblasti rozvoru vozů v určitém intervalu volnou ruku (rozmezí bylo 118 až 122 palců), letos byla stanovena jednotná hodnota 122 palců. Toto omezení mělo podle předpokladů pomoci smazat rozdíly mezi bohatšími a chudšími týmy. Týmy jako Penske či Ganassi dokázaly utratit v aerodynamických tunelech značné částky za testování vzájemného vlivu velikosti rozvoru a umístění povolených aero dílů na rychlost vozu . Výsledky těchto měření pak pomáhaly získávat rozhodující setinky sekund na oválech.

Bohužel se zdá, že toto opatření přispělo spolu s dalšími změnami (hodně se například hovoří o možném vlivu přemístění výstupů výfuků s novými tlumiči, či změnách ve složení směsí pneumati), k přesnému opaku. Nejenže stále vítězí "Rudá brigáda" - jak někteří fanoušci překřtili vozy stájí Penske a Ganassi, ale teď už se nedokáží předjíždět ani vozy těchto stájí navzájem, jak potvrdili během posledních závodů například Franchitti a Dixon.

Najít přesnou příčinu současných potíží však není nijak jednoduché a na řešení se bohužel nedokáží v tento okamžik shodnout ani fanoušci na internetových fórech, ale co horší, ani vedení série IndyCar. Zpětné zavedení volnosti v používání aero prvků, které již kdysi používány byly a poté byly buď zakázány, nebo byly podmínky jejich použití striktně regulovány, je jen těžko možno označit za progresivní postup.