Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Představení účastníků IZOD IndyCar Series – 4. díl

Představení účastníků IZOD IndyCar Series – 4. díl

Gil + Steve + Jay = De Ferran Luczo Dragon Racing

Po jednom z nejstarších týmů v IndyCar se dnes podíváme naopak na jeden z nejmladších. Přesto zůstaneme v jedné rodině, protože jablko nepadá daleko od stromu. A když si představíme Rogera Penskeho jako strom, tak ona jabloň světu dala pět jablek. Rogera Juniora, Gregoryho, Blair, Marka a nejmladšího Jaye. Snad kromě Blair, která pracuje v lyžařském středisku v Utahu, a Marka, vedoucího finanční poradenské firmy, zůstala všechna jablka přímo pod korunou stromu. I když Roger Jr. se začíná postupně kutálet pryč, neboť rezignoval na svou pozici v Penske Automotive Group. Gregory ale vede Penskeho pobočku v Kalifornii a až do chvíle, než byla California Speedway odkoupena International Speedway Corporation, vedl i tento ovál. Ovšem nejmladší Jay, toto jablko spadlo tak blízko stromu, že se dá říct, že si odřelo slupku o kůru kmene. Jay založil v roce 2007 společně s ředitelem výrobce počítačového hardwaru Seagate Stevem Luczo závodní tým v IndyCar, který nese název Luczo Dragon Racing.

Proč je v názvu Luczo, to je jasné, ale proč Dragon? Když Jay Penske začínal svou podnikatelskou kariéru dávno předtím, než založil inkriminovaný tým, stál u zrodu jednoho antikvariátu v Los Angeles. A ten obchod nese název Dragon Books. Nicméně to nevysvětluje, co má Jay Penske společného s draky. Byla to snad jeho přezdívka z dětských let? Nikoliv. Jay se inspiroval knihou Johna Gardnera Dragon, Dragon, první knihou, kterou jako malý chlapec přečetl. Drak je ostatně i v logu týmu. A kdybyste se na něj pořádně podívali, uvidíte červenou růži na špičce jeho čumáku. To je pocta matce Steva Luczo Rose, která zemřela v roce 2008 na rakovinu.

Raphel Matos, #2 De Ferran Luczo Dragon Racing 

Jay a Steve poprvé nakoukli do IndyCar kde jinde než v Indianapolis. S technikou a jezdcem, které zapůjčil Roger Penske. Do Dallary usedl Ryan Briscoe, tehdy jezdec Penskeho týmu v American LeMans Series. A vedl si náramně. Briscoe dokázal výborně připravený vůz kvalifikovat již první den. V závodě předčasně ukončeném kvůli dešti obsadil pátou pozici za vítězem Franchittim, druhým Dixonem a dvojkou Penskeho pilotů Castronevesem a Hornishem Jr.
Napřesrok se tým Luczo Dragon Racing vrátil do série již s vlastní technikou. Angažoval zkušeného a především na oválech vynikajícího Tomase Schecktera. Ještě nešlo o plnohodnotnou účast, Scheckter dostal vůz k dispozici jen v šesti závodech a z toho jen jeden dokončil, ale na oválech se vždy dokázal dobře kvalifikovat a během závodu bojoval v čelní skupině, ale dvakrát ho vyřadila kolize a třikrát technická závada.
Ale loni již tým startoval ve všech podnicích. Místo Schecktera posadil do kokpitu vítěze juniorky IndyLights Brazilce Matose a Matos dokázal hned získat ocenění pro nejlepšího nováčka. Pravda, největší konkurent Doornbos se z boje vyřadil přestupem od Newman/Haas/Lanigan k výrazně horšímu týmu HVM. Nejlepším Matosovým umístěním bylo 6. místo z Milwaukee.
Nejvýraznější posilou letošní zimy je bezesporu spojení s bývalým dvojnásobným šampionem CART Gilem de Ferranem. De Ferran plánoval vstoupit do IndyCar se svým týmem z ALMS, ale ekonomická krize mu to neumožnila, tak spojil síly se Stevem Luczo a Jayem Penske, kterého ostatně dobře zná z dob, kdy závodil pro jeho otce. Na otázky novinářů, zda Gil nevytáhne v květnu ze skříně kombinézu a helmu a nezkusí Indy500, odpovídá rezolutní ne. Ale dva vozy tým přece mít bude.

 Raphael Matos (vlevo), Davey Hamilton (uprostřed) a Gil de Ferran u Matosova vozu

V Indianapolis, v Texasu a na jednom ještě neurčeném oválu nasadí druhý vůz pro zkušeného veterána Daveyho Hamiltona. Hamilton bude startovat s podporou týmu Kingdom Racing podnikatele George del Canta. Mimochodem hluboce věřícího člověka. Ono „Kingdom“ v názvu týmu není odkazem na nic menšího, než na Království nebeské. A naprosto vážně míněnou vizí Kingdom Racing je „šířit slovo boží přes motosport. Skrz IndyCar a IndyLights je cílem Kingdom Racing doručit milionu mužů a žen dobré zprávy od Ježíše Krista.“ S Hamiltonem spolupracovali při pětistovce v Indianapolis už v posledních dvou letech, a jak se chlubí na týmových stránkách, stali se v roce 2008 prvním na náboženské vizi založeným týmem ve stoleté historii slavného závodu!
#20 – Raphael Matos

 

Celé jméno: Raphael Matos
Národnost: Brazilec
Narozen: 28. srpna 1981
Místo narození: Bello Horizonte, Brazílie
Domovské město: Bello Horizonte, Brazílie
Bydliště: Miami, Florida
Loňská sezóna: 13. místo – 2 kola ve vedení
Osmadvacetiletý Matos začal svou kariéru na motokárách v rodné Brazílii. Vyhrál také šampionát Formula Chevrolet Junior Championship. V roce 2002 se přestěhoval do USA a začal závodit v sérii Skip Barber Formula Dodge. V druhém roce získal mistrovský titul a přešel do formulí StarMazda. První sezónu pojal jako zahřívací a byl sedmý, ale v dalším roce slavil titul.
Poskočil o stupínek výše a závodil současně v ChampCar Atlantic a v Indy Pro, kde odjel čtyři závody a z toho hned první dva vyhrál. V ChampCar Atlantic byl čtvrtý s jedním vítězstvím. Ale další sezónu, když závodil pro jeden z nejlepších týmů v ChampCar Atlantic Sierra Sierra Enterprises s šesti vítězstvími získal mistrovský titul. Jenže do dospělých ChampCar se již nestihl dostat, neboť se série spojila s IndyCar. Tak šel do juniorské formule IndyLights k týmu Michaela Andrettiho. Tři vítězství mu stačila k zisku mistrovského titulu. Zároveň téhož roku vyhrál vytrvalostní čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně ve třídě GT a závod v Utahu.
#21 – Davey Hamilton

 Loňské foto u příležitosti startu v Indy500 za Dreyer & Reinbold Racing

Celé jméno: Davey Jay Hamilton
Národnost: Američan
Narozen: 13. června 1962
Místo narození: Nampa, Idaho
Domovské město: Nampa, Idaho
Bydliště: Indianapolis, USA
Loňská sezóna: 40. místo
Největší veterán v závodním poli, čtyřicetisedmiletý Davey Hamilton, poprvé od své nehody v Texasu v roce 2001 pojede v IndyCar jinde, než v Indianapolis. Nastoupí na jednom dosud nespecifikovaném ovále a právě v Texasu, který ho v roce 2001 málem připravil o život.
Davey začal svou závodní kariéru v 80. letech. Závodil v kategorii Supermodified racing, troufám si tvrdit, že u nás neznámé. Jde o monoposty, možná trošičku připomínající buginy. Mají klasicky dvě přítlačná křídla, jedno vepředu, druhé vzadu, ale krom toho mají nad kabinou jezdce ještě jedno obří zadní přítlačné křídlo. Závodí se na krátkých zpevněných oválech.  Hamilton patřil v 80. letech k nejlepším a získal několik různých šampionátů. Koncem dekády začal příležitostně startovat v šampionátu USAC Silver Crown, což jsou závody bugin na oválech pořádané United States Auto Clubem.
Hamiltona to táhlo ale výš. Ostatně jeho otec Ken, který dodnes v závodech pořádaných USAC startuje, dřív příležitostně nastupoval i v monopostech série, z níž vznikl šampionát CART. Davey byl poprvé v roce 1993 přihlášen do pětistovky v Indianapolis, ale nekvalifikoval se. To samé se mu nepovedlo ani o dva roky později.
Ovšem Hamilton byl právě typem jezdce, pro které založil Tony George Indy Racing League. Davey do ní okamžitě přestoupil a to do týmu nikoho menšího, než A. J. Foyta. V první sezóně dva ze tří závodů nedojel a v Indianapolis byl dvanáctý, ale pak přišla o poznání lepší sezóna 1996-97. Tři třetí místa mu stačila na celkově druhé místo v pořadí šampionátu. Druhý byl i napřesrok s dnes již neexistujícím týmem Nienhouse. V Atlantě byl druhý, na Walt Disney World Speedway třetí, v Indianapolis zajel nejlepší životní výsledek, čtvrté místo. V roce 1999 u Galles Racing získal jedno třetí a dvě druhá místa a celkově čtvrté. Přesto, že je dvojnásobným vicemistrem Indy Racing League, nikdy nevyhrál v IRL jediný závod.
Následoval ústup z předních pozic se slabším týmem TeamXtreme. V roce 2001 závodil za tým Sam Schmidt, mimochodem dnes přední tým juniorky IndyLights. V Indianapolis nedojel, ale získal cenu pojmenovanou po Scottu Braytonovi. Pak ale čtrnáct dní na to přišel osudný Texas. A tak, jako vůz Kennyho Bräcka o dva roky později se i Hamiltonův vůz po nehodě doslova rozpadl. Davey si vážně poranil nohu a kotník. Musel podstoupit 21 operací, než mu lékaři rekonstruovali kotník. Pět měsíců se nemohl postavit a celý rok strávil na vozíku. Do té doby startoval ve všech 48 závodech IRL a držel rekord.
Na rozdíl od Kennyho se ale Davey dokázal k závodění vrátit. Kenny zaskočil v roce 2005 v Indianapolis za zraněného Buddyho Rice. Jak sám prozradil, tak se necítí dobře při těsném závodění kolo na kolo na oválu a tak okamžitě po závodě ukončil kariéru. To Daveyho psychicky nehoda tak vážně nepoznamenala. Od roku 2007 se pravidelně účastní alespoň pětistovky. Má velkou podporu počítačového gigantu HP, kterého přivedl k de Ferran Luczo Dragon Racing.
Krom toho se Davey věnuje komentování závodu pro Indianapolis Motor Speedway Radio. Takže jeho komentář je během závodu přenášen reproduktory k fanouškům na tribunách a k divákům na internetu. Má vlastní tým Davey Hamilton Racing, který nasazuje do závodů Midgetů a do IndyLights. Je ženatý a má třináctiletého syna Davey Jaye Hamiltona Juniora. O Daveyho životě bude letos natočen film!