Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

St. Petersburg se stal kořistí Willa Powera

St. Petersburg se stal kořistí Willa Powera

Honda Grand Prix of St. Petersburg – průběh a výsledky závodu

V závodě přeloženém na pondělí dokázal triumfovat Will Power a zatím v této sezóně ještě nepoznal porážku. Druhé místo patří Justinu Wilsonovi a je to nejlepší výsledek stáje Dreyer & Reinbold Racing od prvního závodu, který pro tým vyhrál spolumajitel Robbie Buhl. Na stupně vítězů se po stíhací jízdě zapříčiněné vypadnutím v první části kvalifikace dostal Ryan Briscoe, následovaný dalším jezdec týmu Rogera Penskeho Helio Castronevesem. Elitní pětku doplňuje Dario Franchitti, který taktéž předvedl strhující jízdu v závěru. Franchitti jednak startoval ze zadních pozic přesně ze stejného důvodu jako Briscoe a jednak se mu ještě v prvním kole povedlo dostat hodiny. Dario je prvním jezdcem, který v historii IndyCar použil v závodě zpátečku. Po hodinách zůstal stát na dráze nosem mířícím na opačnou stranu, než by bylo potřeba a tak musel do nejbližší únikové zóny nacouvat.
Honda Grand Prix of St. Petersburg – ulice St. Petersburgu
100 kol – 180 mil
5 žlutých fází – celkem 23 kol
8 jezdců ve vedení – celkem 10 změn ve vedení
Nejrychlejší kolo: EJ Viso – 1:03.805 v 80. kole
Samotný závod začal s desetiminutovým zpožděním. Na dráze zůstávalo ještě pár kaluží a pořadatelé chtěli závod vyhlásit jako suchý. Ještě v zaváděcím kole se podařilo dostat hodiny a zůstat stát nehybně na dráze Milce Duno. V prvním kole se do problémů dostali Conway a Franchitti. Start se vůbec nepovedl Kanaanovi, který se začal propadat, naopak Marco Andretti se posunoval vpřed a po restartu se dokázal dokonce na krátko dostat na první místo, ale hned v následujícím kole převzal vedení Scott Dixon.
V první fázi závodu jezdci rozhodně nemysleli na defenzivní styl jízdy, viděli jsme spoustu soubojů v první pětce mezi Powerem, Wilsonem, Andrettim, Kanaanem a Castronevesem. Dixon si udržoval malý náskok.

Start závodu, Tony Kanaan se propadá, dopředu jde Marco Andretti

Ve 24. kole poslal svůj Lotus (Dallaru) – Cosworth (Hondu) v souboji s Meirou do zdi Takuma Sato. Následné žluté fáze využila většina jezdců k zastávkám v boxech. Sato byl třetím odpadlíkem ze závodu. Po menším kontaktu skončil závod pro Alexe Lloyda, ještě dříve kvůli „problémům s ovládáním“ odstoupila Milka Duno. Následné žluté fáze využila většina jezdců k zastávkám v boxech. Nestavěli Meira (který se ujal vedení), Matos, Franchitti, Briscoe (tankoval ve 12. kole), Tagliani a Rahal (kteří zajeli k mechanikům ve 20. kole), Mutoh a Moraes. V boxech se Castroneves dostal před Powera na druhé místo z jezdců, kteří k mechanikům zajeli. První z boxů vyjížděl Dixon.
Dixon se pokusil zaútočit na Moraese, ale došlo ke kontaktu, Dixon zlomil půlku předního křídla. Společně s nimi museli do boxů i Kanaan a Andretti, kteří najeli na trosky. Žlutá fáze ale vyhlášena nebyla. Jezdci, kteří nebyli v boxech, začali postupně zajíždět k mechanikům. Na čele se držel Briscoe, následovaný Mutohem, na kterého neustále útočil Castroneves.

Premiéra Takumy Sata v barvách Lotusu se moc nepovedla (za ním EJ Viso).

Ve 36. kole selhalo zadní zavěšení na voze Dana Wheldona, Zrovna na cílové rovince, kde vozy dosahují nejvyšší rychlosti. Wheldon narazil do zatáčejícího Maria Moraese, naštěstí ke kontaktu vozů došlo bokem. Wheldon se v únikové zóně pořádně opřel ještě o bariéru z pneumatik, naštěstí se během nehody nezranil. Žluté fáze využili k zastávkám v boxech ti, kteří nestavěli při Satově nehodě a také Helio Castroneves.
Vedení převzal Will Power následovaný Wilsonem, v první pětce byli ještě Viso, de Silvestro a Danica Patrick, která opět prokázala, že její největší zbraní na městských okruzích jsou strategické plány Michaela Andrettiho, ty ji jako v Long Beach vynesly ze zadních pozic na startu až do první pětky.  Danice jen stačilo jet si své tempo, nemusela s nikým bojovat, a přesto se posouvala dál a dál.

Synové slavných otců, Rahal vyjíždí z boxů v závěsu za ním Andretti.

Ve střední fázi závodu (od restartu ve 53. kole), se dopředu probojovával především Dixon, který rychle postoupil z osmého na čtvrté místo. Jeho postup zastavil dobře jedoucí EJ Viso. Viso byl prvním, kdo zajel k poslední zastávce v boxech. Viso v tu chvíli měl neskutečné štěstí. Protože v následujícím kole zaútočil Conway na Matose, ten jej doslova odrazil (Conway se odrazil od boku Matosova vozu) a Brazilec skončil opřený bokem o bariéru. Žluté fáze využili k zastávce úplně všichni, kromě Meiry (znovu převzal vedení) a v tu chvíli druhého Visa.
Z jezdců, kteří v boxech zastavili se podařilo mechanikům udržet na prvním místě Powera, Briscoea se podařilo dostat před Kanaana, Simonu de Silvestro, Danicu Patrick a Dixona a z boxů vyjížděl jako třetí za Wilsonem. Největší postup se podařil Taglianimu, poskočil z celkové 15. příčky na 8. Mechanikům HVM Racing se povedla zastávka nejhůř a Simona de Silvestro se propadla ze 4. na 10. příčku.
Vitor Meira vydržel na trati po restartu jen dvě kola a i on si musel dojet pro palivo. Vedení převzal EJ Viso a měl vše téměř ve svých rukách. Pokud by odolal útokům Willa Powera, získal by své první vítězství v IndyCar. Jenže Viso se z vedení neradoval ani kolo a zradila jej převodovka. Musel do boxů, ztratil tři kola a z nadějného závodu bylo rázem trápení.

Mechanici EJ Visa zkoumají, co se rozbilo na převodovce.

Slabší chvilky si paralelně vybrali Graham Rahal a Scott Dixon. V první zatáčce se nejdříve Rahalovi podařilo zezadu nabrat Simonu de Silvestro, aniž by došlo k poškození vozu, Švýcarku Rahal otočil kolem její osy. Motor zhasl a závod pro de Silvestro též víceméně skončil. Tím spíš, že během žluté fáze musela dvakrát do boxů a ztratila kolo. Těžko říct, jestli její vůz zaparkovaný napříč první zatáčkou byl příčinou žluté fáze, nebo to byl Scott Dixon, kterému se nepovedl výjezd z deváté zatáčky. Pravou stranou vozu se dotkl zdi a odrazil se směrem ke zdi po levé straně, která jeho závod ukončila.
Vozy již byly natankovány až do cíle, takže nikdo k mechanikům (kromě De Silvestro a Visa, jejichž vozy mechanici opravovali) nezajel. Při restartu byl v čele Power, následovaný Wilsonem, Briscoem a Castronevesem. Za zmínku stojí především stíhací jízda Daria Franchittiho v posledních kolech. Ještě v 90. kole byl desátý, během následujících deseti kol předjel Kanaana, Rahala, Matose, Patrick a Taglianiho a závod dokončil na páté příčce.

Na tento obrázek si budeme muset zvykat - vítěz Will Power

Will Power získal za tento závodní víkend 53 bodů (50 za 1. místo, 2 za vedení největšího počtu kol v závodě a jeden za pole position). Před druhými Hunter-Reayem a Wilsonem (oba mají na svém kontě shodně 59 bodů za jedno 2. a jedno 11. místo) má náskok 44 bodů. Sezóna pokračuje za 14 dní závodem v alabamském Barber Motorsports Park u města Birmingham.
p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 W.Power  Team Penske
2:07:05.7968
2.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
0.8244
3.
 R.Briscoe  Team Penske
4.7290
4.
 H.Castroneves  Team Penske
5.1699
5.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
22.2172
6.
 A.Tagliani  FAZZT Race Team
29.3224
7.
 D.Patrick  Andretti Autosport
30.3360
8.
 R.Matos  Luczo Dragon Racing
30.6695
9.
 G.Rahal  Sarah Fisher Racing
30.8426
10.
 T.Kanaan  Andretti Autosport
31.3508
11.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
31.6286
12.
 M.Andretti  Andretti Autosport
32.1703
13.
 M.Romancini  Conquest Racing
39.8086
14.
 H.Mutoh  Newman/Haas/Lanigan Racing
39.9949
15.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
56.0593
16.
 S.de Silvestro  HVM Racing
1 kolo
17.
 E.Viso  KV Racing Technology
3 kola
18.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
Havárie
19.
 M.Conway  Dreyer & Reinbold Racing
Havárie
20.
 D.Wheldon  Panther Racing
Havárie
21.
 M.Moraes  KV Racing Technology
Havárie
22.
 T.Sato  KV Racing Technology
Havárie
23.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
Havárie
24.
 M.Duno  Dale Coyne Racing
Ovládání