Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

IRL musí z Conwayovi nehody vyvodit závěry

IRL musí z Conwayovi nehody vyvodit závěry

Myslí si Mark Blundell a Arie Luyendyk.

Mark Blundell, který je manažerem zraněného Mika Conwaye, a Arie Luyendyk, který Conwaye během letošní pětistovky koučoval, apelují na Indy Racing League, aby z nehody Conwaye v předposledním kole závodu 500 mil Indianapolis vyvodila závěry a nemohlo docházet k tomu, že pomalý vůz šetřící palivo se připlete do cesty rychlejšímu vozu a dojde k takovéto nehodě.
Arie Luyendyk je dvojnásobný vítěz Indy500, vyhrál ji v letech 1990 a 1997, Mark Blundell dokázal závod na 500 mil vyhrát v roce 1997 v šampionátu CART na dvoumílovém oválu v kalifornské Fontaně. Takže oba mají s rychlými závody na superspeedway bohaté zkušenosti.
Za střet Conwaye a Hunter-Reaye mohlo to, že Hunter-Reayovi došlo palivo a vůz náhle prudce zpomalil. Conway neměl šanci na to nikterak reagovat. Blundell si myslí, že IRL musí zvážit změny pravidel, které by podobným situacím zabránily.
„Tomu, co se stalo v neděli, se dalo zabránit,“ řekl Blundell pro Autosport. „Tady mohl někdo zemřít a nejen na dráze, ale i v publiku!“ Dva diváci si z nehody odnesli lehká poranění.
„Musíme udělat něco, aby se to znovu nestalo. Když jste nikdy neřídily vůz IndyCar při takové rychlosti, tak to asi nepochopíte, ale tady není nic, co by jezdec v takové situaci mohl udělat. Když jezdci dojde palivo a jede na volnoběh v závodní stopě, tak prostě nemáte, jak zareagovat.“
Blundell chce, aby bylo buď zavedeno pravidlo zaručující, že jezdec bude mít v nádrži palivo na dokončení závodu nebo že bude nucen v případě, že šetří palivo, se držet na vnitřku dráhy, takže rychlejší piloti budou mít možnost se mu vyhnout.
„Indy Racing League se na to musí podívat. Mělo by tu být pravidlo, které donutí jezdce držet se na vnitřku, pokud jsou v módu šetření paliva, nebo na vršku dráhy, ale určitě mimo závodní stopu, s rozdílem v rychlosti, který může dosáhnout i 80 mil v hodině.“
„Tam dostali jezdci penalizace za blokování, což je fér, protože je to nebezpečné, ale rozdíl v rychlostech byl 2 až 5 mil v hodině. A na konci závodu jely některé vozy 150 mil v hodině a ostatní 220.“
„Mike měl strategii, aby vydržel 500 mil, to je cál téhle hry – 500 mil. Navíc kontrola závodu měla několik kol, aby si všimla rozdílu v rychlostech lídrů s nedostatkem paliva a těch, kteří se zezadu přibližovali plnou rychlostí. Měl by tu být mechanismus, který by zabránil tomu, aby se něco podobného opakovalo.“
Sportovní ředitel IRL Barnhart ale oponuje: „Jako během každého jiného závodu žádáme jezdce, pokud má technickou závadu nebo mu dojde palivo, aby sjel z dráhy na obslužnou rampu, jak jen rychle to jde, ale během nehody v Indianapolis prostě Ryanovi došlo palivo a jeho vůz začal zpomalovat, neměl čas opustit závodní stopu, než došlo k té nehodě.“
Arie Luyendyk ale trvá na změně pravidel: „IRL musí změnit pravidla, protože když normálně jedete na oválu výrazně pomaleji, než ostatní, odvolají vás ze závodu, aby předešli kolizi kvůli velkému rozdílu v rychlostech – protože vozy se k sobě přibližují velmi rychle. V tomhle případě nechali některé jezdce na dráze, což je pochopitelné, protože všichni jezdci včele byli mimo tempo šetřící palivo pár kol před koncem. Ale na oválu se nesmí stát, že vám dojde palivo, zvláště při těchto rychlostních rozdílech.“
„Mike neměl kam uhnout, jezdil kola rychlostí 220 mil za hodinu a většina ostatních jela kolem 200. Myslím, že ve Formuli 1 je pravidlo, že vám musí zbýt po závodě 1,5 galonu v nádrži. Myslím, že by bylo dobré mít takové pravidlo i tady.“