Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

IndyCar se vrací na New Hampshire Motor Speedway

IndyCar se vrací na New Hampshire Motor Speedway

Závod bude oficiálně potvrzen koncem týdne

Na jednu z prvních tratí, která se objevila v kalendáři Indy Racing League se vrátí šampionát IndyCar počínaje létem příštího roku. Návratu se dočká mílový ovál u města Loudon ve státě New Hampshire. Byla to jedna ze tří tratí, která v roce 1996 přešla do kalendáře Indy Racing League z šampionátu CART. Zatímco ale Phoenix a Indianapolis byly součástí sezóny 1996, závod na podzim stejného roku se jel pod hlavičkou ročníku 1996-97, ale od modelu sezóny podzim + jaro následujícího roku bylo upuštěno prakticky okamžitě po jeho zavedení, proto závod v létě roku 1997 patřil do stejného šampionátu. Poslední závod Indy Racing League na New Hampshire Motor Speedway se jel v červnu 1998.
Předtím CART uspořádal na NHMS tři závody, první v roce 1993. Z aktivních jezdců pamatují závody CART nebo IRL v Loudonu akorát nepravidelně startující Paul Tracy a Davey Hamilton.
Dráha otevřená v roce 1990 svou konfigurací připomíná IndyCar velmi známý ovál v Milwaukee. Kromě míle dlouhého oválu je možné využít také vnitřní okruh například pro vytrvalostní závody. Zajímavé a jedinečné u něj ovšem je, že sahá dokonce mimo ovál.
New Hampshire na severovýchodě Spojených států nemusí být jediným navrátilcem do kalendáře IndyCar. Nový šéf série Randy Bernard chce IndyCar vrátit na čtyři další tratě dříve známé z kalendáře IRL nebo CART. Na ovály ve Phoenixu, Las Vegas, Milwaukee a dokonce do kalifornské Fontany na místní Auto Club Speedway (dříve California Speedway).
Málokteré místo má v amerických závodech monopostů takovou tradici, jako arizonský Phoenix. Nepřetržitě se v něm závodilo od prvního závodu šampionátu AAA v roce 1950. Od roku 1956 přešel závod do šampionátu USAC. Milníkem je rok 1964, to totiž byl současný ovál otevřen. Při svém vzniku v roce 1979 získal do kalendáře podnik seriál CART. A svou „nevěrnost“, pokud jde o příslušnost k sériím, prokázali pořadatelé, když vznikla v roce 1996 Indy Racing League, která ve Phoenixu závodila do roku 2005, a pak byla šňůra závodů počínající rokem 1950 ukončena.
Jeden a půl mílová Las Vegas Motor Speedway byla otevřena v roce 1996. IndyCar ještě v témže roce zde uspořádala svůj první závod, dokonce o dva roky předběhla NASCAR. V hlavním městě hazardu vydržela do roku 2000. Konkurenční Champ Car uspořádala v letech 2004 a 2005 v Las Vegas dva závody.
Milwaukee Mile byla původně i v letošním kalendáři, ale závod musel být kvůli krachu promotéra zrušen. Milwaukee patřilo tradičně první místo v kalendáři po pětistovce v Indianapolis a závodilo se zde nepřetržitě od roku 1933 do loňska. Indy Racing League se snaží s místní samosprávou domluvit na společném pořádání podniku.
Za vznikem California Speedway (dnes Auto Club Speedway) stojí Roger Penske a architekt Paxton Waters, mimo jiné autor oválu v Iowě, kde se jelo včera. Dvoumílová superspeedway jako by z oka vypadla staršímu oválu v Michiganu. Byla otevřena v roce 1997. CART na ní závodil od stejného roku až do roku 2002 (další rok byl závod zrušen kvůli požárům v nedalekých lesích). IRL pořádala závody mezi lety 2002-2005. Pro nás je zajímavé, že právě na této dráze v roce 2004 u týmu Patrick Racing debutoval v IndyCar Tomáš Enge.
Před nedávnem Randy Bernard prohlásil, že by v kalendáři viděl rád více „velkých“ závodů, jako je pětistovka v Indianapolis, ideálně tři. Kromě Indianapolis by byl jasným adeptem Texas a právě kalifornská Fontana, ačkoliv zde návrat IndyCar (stejně jako u Phoenixu) může zhatit špatný vztah IndyCar a International Speedway Corporation, která ovály vlastní. Právě ISC se má s IndyCar po letošní sezóně rozejít, což by z kalendáře vyřadilo Watkins Glen, Kansas a Infineon Raceway.
Nicméně do konce tohoto týdne, u příležitosti závodu NASCAR v New Hampshire, bude potvrzen závod, který se pojede příští rok 31. července, tedy týden před prvním závodem na městském okruhu v Baltimoru. Stále více ohrožen se stává závod v Edmontonu tížený finančními obtížemi a nerentabilitou.