Novinky

  • 07.05.2025 Neutral Franco Colapinto pro příštích pět závodů v Alpine vystřídá Jacka Doohana

  • 07.05.2025 Neutral Flavio Briatore převzal vedení týmu Alpine od Olivera Oakese

  • 05.05.2025 Bad Jochen Mass zesnul ve věku 78 let

Facebook Instagram

Jezdci IndyCar povýšili v Torontu formule na kontaktní sport

Jezdci IndyCar povýšili v Torontu formule na kontaktní sport

Honda Indy Toronto – průběh a výsledky závodu

Will Power vyhrál dnešní závod v ulicích kanadského Toronta a upevnil své vedení v šampionátu. Byť jeho hlavní pronásledovatel, loňský vítěz z Toronta a loňský šampion Dario Franchitti, dojel na druhém místě. Cestu za titulem si pořádně zkomplikovali Dixon, Briscoe a Castroneves, kteří závod buď nedokončili, nebo dokončili se ztrátou několika kol hluboko v poli.

Honda Indy Toronto – ulice Toronta
85 kol – celkem 149,175 mil
6 žlutých fází – celkem 21 kol
5 jezdců ve vedení – celkem 6 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Justin Wilson – 32 kol
Nejrychlejší kolo: Will Power – 1:01.3934 v 41. kole
Před závodem se pořádně zapotili mechanici Franchittiho vozu. Týmu se nezdála Franchittiho rychlost v průběhu celého víkendu, tak vyměnil na voze doslova všechno kromě motoru. Když to nepomohlo, přišel na řadu i motor, který tým před závodem z vozu vyndal a poslal zpět Hondě, aby ho analyzovala.

Wilson udržel své vedení během prvního kola. Ale Power se propadl z druhého místa na startu za Castronevese, Hunter-Reaye, Franchittiho a Dixona až na šesté místo. Třetí zatáčka se stala kritickým místem celého závodu. Už v prvním kole v ní Wheldon zezadu postrčil jeden ze stříbrných vozů KV Racing, což ho přinutilo v boxech vyměnit křídlo.

V Kanadě je pořád sport č. 1 hokej, a tak rodák z Montrealu Tagliani dostal dres Montrealu Canadiens 

Prvním odstupivším ze závodu se stala Milka Duno. V šestém kole ji ředitelství závodu nařídilo jet do boxů, protože její rychlost byla nižší, než 107% rychlosti vozů na čele. Tým zkusil přezout na měkké pneumatiky, ale ani to nepomohlo a na konci osmého kola Milka musela svůj monopost odstavit v boxech.
Krátce na to přišla první nehoda. Opět tomu bylo na dlouhé rovince mezi druhou a třetí zatáčkou. Na stejném místě, kde loni po závodě nabral EJ Visa, tehdy ještě jezdícího za HVM Racing, natlačil Mario Moraes svého týmového kolegu Sata do zdi. Sato o Moraese zlomil zavěšení a skončil v únikové zóně. Byly vyvěšeny žluté vlajky.
Všichni jezdci až na Tracyho a Meiru využili žluté fáze k pit stopům. Nepovedli se Dreyer & Reinbold Racing, Wilson se propadl o tři pozice za Castronevese, Franchitttiho a Powera, který naopak dvě místa získal.

Restart proběhl na konci 21. kola. Tracy si hlídal svou první příčku, zatímco Meira se musel bránit útoku Castronevese. Helio na něj zaútočil na Lake Shore Boulevard, rovince mezi druhou a třetí zatáčkou. Podle slov Helia a jeho závodního inženýra Tima Cindrica začal Meira brzdit dřív, než Castroneves očekával. A tak Castroneves vrazil do zadku Meirova vozu, odrazil se proti svodidlům, o která zlomil zavěšení levého předního kola, tím pádem neměl jak brzdit a v hrozivé rychlosti se zavrtal hluboko mezi pneumatiky v únikové zóně. Naštěstí se mu nic nestalo.

Nehoda Helia Castronevese:

Meirův vůz zůstal nepoškozen a Brazilec si držel druhou pozici. Žluté fáze nikdo k zastávce nevyužil. Ale Meira a Tracy přesně tohle nepotřebovali. Oni potřebovali dlouhý závodní režim, aby roztáhli pole a po žluté fázi se nevrátili na jeho chvost.
Restart proběhl ve 26. kole v pořadí Tracy, Meira, Franchitti, Power a Wilson za bouřlivých ovací stojících kanadských fanoušků, kteří zdravili domácího hrdinu. Tomu ale strategie ne a ne vyjít. Hned v prvním kole se něco rozbilo na Lloydově voze a ten havaroval v první zatáčce. Franchittimu se podařilo před vyvěšením žlutých vlajek na Lake Shore Boulevard dostat před Meiru. Když se o to samé pokusil Power, tak nechybělo moc, aby dopadl jako jeho týmový kolega Castroneves, neboť Meira začal opět brzdit dřív, než Power čekal. Ale následně se mu podařilo před vyvěšením žlutých vlajek před Meiru dostat. Kvůli Lloydovi byly opět vyvěšeny žluté vlajky.

Restart proběhl ve 31. kole. Franchittimu se po něm podařilo předjet Tracyho. Meira se propadl za Wilsona, jenže závodění jsme si moc neužili. Moraes před třetí zatáčkou zkoušel předjet Wheldona, v čemž byl úspěšný, jenže nedobrzdil a strčil Maria Romanciniho směrem k bariéře z pneumatik. Romanciniho vůz zůstal stát napříč dráhou a bylo jasné, že i přes snahu záchranného týmu vůz co nejrychleji odstranit, budou muset být znovu vyvěšeny žluté vlajky. V boxech se konečně objevili Meira a Tracy, kteří museli udělat přesně to, co nechtěli, zastavit, když je pole pohromadě. Tracy navíc najel příliš daleko a tankování trvalo přes 17 vteřin. To ale při žluté fázi nevadilo. V boxech se objevil i Moraes, který měl zřejmě nějaký problém s vozem zapříčiněný předešlými dvěma kontakty, neboť během závodu zajel k mechanikům celkem devětkrát. Jednou, hned po restartu, aby si odbyl penalizaci za kolizi s Romancinim.

Tracyho podepsaný overal vydělal charitativní organizaci 70 000 dolarů 

Tentokrát úspěšný a na dlouhou dobu poslední restart proběhl ve 35. kole. Franchitti projel cílem jako první, následovaný Powerem a Wilsonem, které si celou dobu až do nejbližších zastávek v boxech vozil nalepené za zadním křídlem. První pětku kompletovali Hunter-Reay a Kanaan, který sváděl krásný souboj s Dixonem. I když Kanaanovo počínání se příliš nelíbilo ředitelství závodu. Vadilo jim kličkování při bránění pozice před třetí zatáčkou. Kanaan byl varován, aby to nedělal. V dalším kole držel přímou stopu a Dixon se před něj bez potíží dostal.

Druhé zastávky v boxech proběhly pod zelenými vlajkami. Zahájil je Matos ve 49. kole. Z čelní skupiny první stavěl v kole 51. do té doby sedmý Briscoe. Franchitti vydržel do 54. kola, Power a Wilson zůstali na trati, což se zdálo být chybou, neboť se zasekli za pomalejším Mutohem a Wheldonem. Tým Dreyer & Reinbold napravil svou chybu z prvních pit stopů a Wilson vystřelil z boxů před Powerem, který to ovšem také stihl před Franchittim. Ten se propadl po druhých zastávkách z prvního na třetí místo. Vedení převzal Wilson, který si začal okamžitě najíždět náskok. Ujel svým pronásledovatelům až o pět vteřin, především proto, že oni se zasekli při předjíždění o kolo pomalejšího vozu. Zastávky v boxech proběhly pod zelenou vlajkou, i když v jejich průběhu se nevešel do třetí zatáčky Bertrand Baguette, opřel vůz o pneumatiky, ale když byl vytažen, pokračoval v závodě.

Wilson se při druhých pit stopech dostal před Powera 

Naděje na dobrý výsledek pro Ryana Briscoea utnul v 61. kole Graham Rahal. Na Lake Shore Boulevard do něj zezadu vrazil, díky čemuž Briscoe dostal hodiny, o svodidla ulomil přední křídlo a skončil v únikové zóně. Byl sice restartován a v boxech křídlo vyměnil, ale do závodu se vrátil se ztrátou dvou kol. Obešlo se to bez žlutých vlajek.

Jenže přesně 20 kol před koncem se bez nich neobešel incident, při němž Tagliani strčil Matose, ten dostal smyk a Viso už neměl jak se vyhnout, mu přejel předek vozu. Matos byl ze závodu venku. Viso strávil tři kola v boxech a závod dokončil. Ve stejnou chvíli útočil před třetí zatáčkou Tracy na Simonu de Silvestro, ale byl příliš optimistický a nevešel se do zatáčky. Musel čekat, než záchranný tým otočí jeho vůz a restartuje motor, což se nepovedlo, než kolem projeli Wilson, Power a Franchitti. Tracy tak ztratil kolo.

Torontská scenérie s Princes´ gate 

Dlouhá žlutá fáze trvala celých pět kol, v místě nehody totiž nebyl jeřáb, takže musel přijet, naložit Matosův vůz a odvést ho. Wilson přišel o svůj pětivteřinový náskok. Restart přišel 14 kol před koncem. Wilson během žluté fáze asi neudržel teplotu pneumatik. Protože při nájezdu na cílovou rovinku udělal první chybu, díky níž se Power dostal na jeho úroveň a po protnutí startovní čáry jej okamžitě předjel. Na konci kola dostal Wilson smyk v osmé zatáčce a propadl se na konec pole. Druhé místo tak přepustil Franchittimu, třetí by byl Dixon, kdyby nedoplatil na předjížděcí manévr Ryana Hunter-Reay. Po restartu chtěl využít pole sjetého dohromady a vybrzdit ve třetí zatáčce Kanaana. Jenže začal brzdit příliš pozdě a nacpal Dixona na zeď. Dixon skončil se zlomeným zavěšením, Hunter-Reayovi se nic nestalo. Přesto, že vůz prakticky nezatáčel, doploužil se Dixon pomalu do boxů, aby nemusel znovu na trať pace car.

Jenže o jeho výjezd se zasloužil Tomas Scheckter. Provedl Taglianimu naprosto to samé, co před půl kolem Hunter-Reay Dixonovi, jenže tentokrát v bariéře v první zatáčce skončili oba jezdci. Jejich souboj je o to pikantnější, že po nehodě loni byl ze závodu vyřazen Scheckter, po té, co jej ve třetí zatáčce zezadu Tagliani natlačil do pneumatik. Právě Tagliani si po závodě stěžoval reportérům, že Scheckterovi vůbec nešlo o pozici, ale že jej zcela úmyslně chtěl vyřadit ze závodu. Prý mu po závodě řekl, že si teď jsou rovni. Scheckter to samozřejmě popřel, Taglianiho nazval ubrečeným dítětem a odmítl, že by ho někdy jen napadlo schválně někoho vyřadit ze závodu. Vzhledem k tomu, že Scheckter je celkem proslulý svou agresivní jízdou a Tagliani zase tím, že některé věci až příliš prožívá, bude pravda někde uprostřed.

Dvě bláznivá kola - nehoda Dixon x Hunter-Reay, potíže Justina Wilsona a nehoda Tagliani x Scheckter:

Naposledy byl závod restartován v 76. kole. Vedl Power před Franchittim, Andrettiho duem Hunter-Reay, který si stěžoval celý závod na špatně ovladatelný monopost, Kanaan a top 5 uzavíral Graham Rahal startující do závodu jako čtrnáctý. Wilson se propadl na dvanácté místo a zahájil stíhací jízdu, která byla ozdobou poslední části závodu. Britský bývalý pilot Formule 1 nakonec vybojoval sedmé místo, což je pro něj i pro tým nakonec i tak zklamáním. Wilson bude mít ale ještě tři možnosti vyhrát na přírodních okruzích, ať již už příští týden na letišti v Edmontonu, či pak v kalifornské Sonomě nebo v Lexingtonu ve státě Ohio. Pokud se mu to povede, bude to pikantnější v tom, že tyto závody vysílá stanice Versus a spolukomentuje je Robbie Buhl, jeden z vlastníků týmu Dreyer & Reinbold Racing.

Závod vyhrál Will Power, připsal si své čtvrté letošní vítězství a stále zůstává jediným jezdcem, který letos vyhrál více závodů. Navýšil tak svůj náskok v čele šampionátu na 42. Tolik ztrácí druhý Franchitti, Dixon díky nedokončenému závodu ztrácí již bodů 78. Briscoe ztrácí 85 bodů. Díky umístění na stupních vítězů Hunter-Reay a nedokončení závodů v podání Castronevese si tito dva prohodili pozice. Pátý Hunter-Reay ztrácí na Powera 91 bodů, Castroneves je jen o bod zpátky.

Počtvrté letos ve Victory Lane 

Páté místo je nejlepší letošní výsledek pro Grahama Rahala a určitě velké povzbuzení do dalších závodů u Newman/Haas Racing. S devátým místem bude určitě spokojena i Simona de Silvestro, neboť je to její nejlepší umístění v IndyCar. Naopak zklamaní budou domácí fanoušci. Tracy i přes dobrý závod díky své chybě skončil až třináctý, Tagliani až sedmnáctý.
p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 W.Power  Team Penske
01:47:15.2554
2.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
1.2757
3.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
1.7605
4.
 T.Kanaan  Andretti Autosport
3.5382
5.
 G.Rahal  Newman/Haas Racing
9.7349
6.
 D.Patrick  Andretti Autosport
11.9439
7.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
12.3783
8.
 M.Andretti  Andretti Autosport
16.3360
9.
 S.de Silvestro  HVM Racing
21.5321
10.
 D.Wheldon  Panther Racing
23.1537
11.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
25.8960
12.
 H.Mutoh  Newman/Haas Racing
26.2878
13.
 P.Tracy  KV Racing Technology
1 kolo
14.
 M.Moraes  KV Racing Technology
1 kolo
15.
 T.Scheckter  Dreyer & Reinbold Racing
1 kolo
16.
 B.Baguette  Conquest Racing
1 kolo
17.
 A.Tagliani  FAZZT Race Team
1 kolo
18.
 R.Briscoe  Team Penske
2 kola
19.
 E.Viso  KV Racing Technology
3 kola
20.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
Havárie
21.
 R.Matos  De Ferran Dragon Racing
Havárie
22.
 M.Romancini  Conquest Racing
Havárie
23.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
Havárie
24.
 H.Castroneves  Team Penske
Havárie
25.
 T.Sato  KV Racing Technology
Havárie
26.
 M.Duno  Dale Coyne Racing
Ovládání