Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Pátou letošní pole position si v Edmontonu zajistil Power

Pátou letošní pole position si v Edmontonu zajistil Power

Honda Indy Edmonton – Kvalifikace

Will Power těsně v kvalifikaci porazil Helia Castronevese a připsal si pátou letošní pole position. Z prvního místa startoval Power do závodu v Edmontonu také loni a v roce 2007 v Champ Cars. Loňský závod vyhrál systémem start cíl.
1. skupina
Nekompromisní los přiřkl pět velkých favoritů do první skupiny. Představili se v ní Matos, Castroneves, Sato, Briscoe, Patrick, Franchitti, Power, Meira, Tracy, Duno, Wilson, Romancini a Tagliani. Postoupit mohlo jen šest.
Danica Patrick, Vitor Meira a Mario Romancini začali kvalifikaci na měkké sadě pneumatik. Dobře si vedl především Romancini, který dlouho držel postupové místo. V polovině kvalifikace bylo pořadí Castroneves, Power, Briscoe, Wilson, Romancini a Matos. Romancini byl jediným, kdo v této skupině použil červené pneumatiky. Prvními nepostupujícími byli Sato a Tracy. Franchitti byl překvapivě až dvanáctý.
Celé pole přezulo na červené. Sato se dostal na šesté místo. Dařit se začalo Franchittimu a rázem z toho byla třetí pozice. Byť ne na dlouho. Skvěle jedoucí Matos totiž obsadil druhou příčku a všechny za sebou odsunul o příčku níž. To už ven musel i zbytek pole, včetně letošního suveréna Powera. Tracy se snažil, seč mohl, ale nebylo z toho lepší, než sedmé místo. V ohrožení byl Briscoe, ale první pokus na červených mu zajistil druhou příčku a klid.
Dvě minuty před koncem bylo pořadí Power, Briscoe, Castroneves, Wilson, Matos a Franchitti. Šanci ale měli i Sato, Tracy a Romancini. Justin Wilson udělal na něj nevídanou chybu a mezi zatáčkami 5 až 7 zkrátil svým vozem trávník. Konec tentokrát drama nepřinesl. Ke zklamání především domácích fanoušků se ani jeden Kanaďan nedostal z první části kvalifikace. Utěšil je snad alespoň James Hinchcliffe, který předtím ve Firestone Indy Lights získal pole position.
Do semifinále postoupili: Power, Briscoe, Castroneves, Franchitti, Wilson a Matos
Vyřazeni byli: Sato, Tracy, Romancini, Tagliani, Patrick, Meira a Duno
Nejrychlejší čas: Will Power –
2. skupina
Druhá skupina tedy díky losu byla papírově slabší a šanci na postup mělo několik jezdců. Byli v ní Wheldon, Viso, Dixon, Kanaan, Lloyd, Scheckter, Andretti, Moraes, Baguette, Hunter-Reay, De Silvestro a Mutoh.
Dřív než začala, skončila kvalifikace pro Tonyho Kanaana. Na svém výjezdu z boxů havaroval v sedmé zatáčce, zlomil přední křídlo a zřejmě poškodil i zavěšení. Traťoví komisaři jeho vůz vytlačili z dráhy, ale kvalifikaci nebylo nutné přerušit.
Někteří jezdci opět využili od začátku měkkých pneumatik. Hunter-Reay ovšem doufal, že se mu jeden set podaří ušetřit a sázel svá rychlá kola na tvrdé směsi. Dixon šetřil pneumatiky úplně a první třetinu kvalifikace proseděl v boxech.
Po polovině bylo pořadí De Silvestro, Baguette, Mutoh, Hunter-Reay, Moraes, Viso a Andretti. Ale sotva Dixon zahřál svou tvrdou sadu, obsadil třetí místo. Hunter-Reay se na stejné směsi dostal na chvíli do vedení, ale byl to právě Dixon, kdo jej o něj záhy připravil. Hunter-Reay tedy přezul na červené. To se vyplatilo i Visovi, který na druhém místě vypadal jako bezpečně postupující. Dobře jel i průběžně čtvrtý Alex Lloyd.
Chvíli před koncem poprvé do pořadí promluvil Tomas Scheckter, dostal se na šesté místo, záhy jej ale z postupových příček odsunul Hideki Mutoh. Zlepšil se Moraes, čímž na poslední postupovou příčku odsunul Simonu de Silvestro, jenže ta odpověděla nejrychlejším časem 2. kvalifikační skupiny a znovu se usadila na prvním místě. Zlepšení zaznamenal znovu Mutoh, což znamenalo ohrožení pro Moraese. O postup jej nedokázal připravit Andretti, jehož čas byl až sedmým nejrychlejším, ale co nesvedl Andretti, dokázal Scheckter. V posledním kole ještě Bertrand Baguette lehce zavadil o zeď.
Do semifinále postoupili: De Silvestro, Hunter-Reay, Dixon, Viso, Mutoh a Scheckter
Vyřazeni byli: Moraes, Andretti, Lloyd, Baguette, Wheldon a Kanaan
Nejrychlejší čas: Simona de Silvestro
Semifinále
Do semifinále se jediný Scott Dixon dostal jen za použití tvrdé směsi pneumatik. První polovina příliš rozruchu nepřinesla. Pouze EJ Viso přehnal svou snahu a v deváté zatáčce se nevešel na už i tak velmi široký okruh. Castroneves zkoušel štěstí na tvrdé sadě, zbytek nasadil měkkou.
V polovině bylo pořadí Power, Franchitti, Castroneves, Wilson, Viso a De Silvestro. Na dráze byli všichni kromě lídra Powera, měl přes půl vteřiny náskok a šetřil pneumatiky a Simony de Silvestro, u které se zase zdálo, že z obou červených sad už dostala maximum a neměla se na čem zlepšovat.
Matos byl prvním, kdo vyjel do druhé poloviny a byl také prvním, kdo se výrazně zlepšil. Jeho páté místo znamenalo nepostup pro De Silvestro. V tu chvíli byl mimo také Hunter-Reay, který jako poslední hájil čest Andretti Autosport.
Přezutí na novou sadu přineslo sérii zlepšování. Otevřel jej Dixon skokem na třetí místo a tedy poprvé v semifinále se dostal na postupovou příčku, což prakticky ve stejný okamžik udělal také Briscoe. Castroneves si druhým místem hlídal postup. Hunter-Reay se dostal na šesté místo a vypadalo to, že by Andretti Autosport mohl alespoň jeden vůz dostat dál.
Nestačil Justin Wilson, který na víc, jak na sedmý čas dnes v Edmontonu neměl. V poslední minutě zajel skvělé kolo EJ Viso, jeho páté místo znamenalo, že Hunter-Reay byl mimo postupovou příčku. Rychlé kolo ještě zajela Simona de Silvestro, bylo dokonce rychlejší, než Wilsonovo a Hunter-Reayovo, ale na teď již šestého a posledního postupujícího Visa ji scházela jedna desetina vteřiny.
Do Firestone Fast Six postoupili: Power, Castroneves, Dixon, Briscoe, Franchitti a Viso
Vyřazeni byli: De Silvestro, Hunter-Reay, Wilson, Matos, Mutoh a Scheckter
Fast Six
Před závěrečnou desetiminutovkou se kolem trati začala stahovat černá mračna, ze kterých občas vystřelil nějaký ten blesk. Meteorologická organizace Environment Canada upozornila na silné bouřky, které zasáhnou oblast závodiště.
Nikdo na nic nečekal a od první minuty vyjeli všichni na dráze s tím nejlepším, co mohly na své Dallary obout. Pořadí se ustanovilo ve složení Power, Castroneves, Dixon, Franchitti, Briscoe a Viso. Nic s tím nenadělala ani druhá pětiminutovka v závěrečném rozstřelu.

Will Power si připsal další pole position. Žel bohu kvalifikační dominanci Penskeho týmu přerušil před týdnem v Torontu Justin Wilson a tak znemožnil trojici Power, Briscoe a Castroneves překonat rekord v počtu pole position v řadě, o který se nyní dělí s týmem All American Racers a se svými předchůdci, kteří za Penskeho jezdili v 80. letech. Rekord má stále hodnotu osmi pole position v řadě a minimálně dalších 7 závodů se na tom nic nezmění.

Velkou pochvalu si určitě dnes zaslouží EJ Viso, Simona de Silvestro a Raphael Matos. Matos dokázal postoupit ze skupiny smrti především na úkol velmi rychlých Sata a Tracyho. De Silvestro je první ženou, která dokázala vyhrát jednu z částí kvalifikace IndyCar, sedmé místo je jejím nejlepším umístěním na startu v kariéře, tím doposud byla jedenáctá příčka z prvního závodu sezóny v Sao Paulu. EJ Viso dokázal jako jediný pronést prapor KV Racing Technology přes první část kvalifikace a povedlo se mu to dokonce až do závěrečné části. Skalpy především Wilsona a Hunter-Reaye určitě potěší. Ostatní piloti KV Racing byli k postupu velmi blízko. Sato a Moraes odstartují z sedmé řady. Po té, co spolu minulý týden havarovali v Torontu, budou stát na roštu vedle sebe.

p.
 Jezdec  Tým
Čas
1.
 W.Power  Team Penske
01:00.7126
2.
 H.Castroneves  Team Penske
01:00.7891
3.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
01:01.2395
4.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
01:01.2481
5.
 R.Briscoe  Team Penske
01:01.3799
6.
 E.Viso  KV Racing Technology
01:01.6122
7.
 S.de Silvestro  HVM Racing
01:01.5438
8.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
01:01.5596
9.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
01:01.5887
10.
 R.Matos  De Ferran Dragon Racing
01:01.7015
11.
 H.Mutoh  Newman/Haas Racing
01:02.1935
12.
 T.Scheckter  Dreyer & Reinbold Racing
01:02.8751
13.
 T.Sato  KV Racing Technology
01:01.9181
14.
 M.Moraes  KV Racing Technology
01:02.1324
15.
 P.Tracy  KV Racing Technology
01:02.3264
16.
 M.Andretti  Andretti Autosport
01:02.1465
17.
 M.Romancini  Conquest Racing
01:02.4191
18.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
01:02.2203
19.
 A.Tagliani  FAZZT Race Team
01:02.5240
20.
 B.Baguette  Conquest Racing
01:02.5193
21.
 D.Patrick  Andretti Autosport
01:02.5795
22.
 D.Wheldon  Panther Racing
01:02.7397
23.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
01:02.7511
24.
 T.Kanaan  Andretti Autosport
žádný čas
25.
 M.Duno  Dale Coyne Racing
žádný čas