Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Will Power vděčí za svoji kariéru Marku Webberovi

Will Power vděčí za svoji kariéru Marku Webberovi

Krajan Webber Powerovi finančně vypomáhal v začátcích.

S nádherným příběhem dnes přišel kanadský deník „The Globe and Mail“. Kanadským žurnalistům se podařilo zjistit něco k počátkům kariéry současného lídra šampionátu IZOD IndyCar Series. Zjistili, že Will Power by zřejmě nebyl tam, kde teď je, nebýt jiného úspěšného australského závodníka, současného lídra šampionátu Formule 1, Marka Webbera.
Oba jezdci se setkali v roce 2003 na Silverstone. Webber jako jezdec Jaguáru, Power byl pilotem v britské Formuli 3, ale meškal už třetí podnik (šestý závod), neboť mu došly finance. O pět let mladší Power udělal na Webbera velký dojem.
„Byl v době, kdy buď prorazíte, nebo ne. Viděl jsem, jak je odhodlaný se nevzdat a nevrátit se domů,“ vzpomíná na setkání Webber. „Bylo jasné, že to je odhodlaný kluk s talentem, který jen potřebuje trochu poradit a představit pár lidem.“
O dva roky později, před sezónou 2005 Webber už jako jezdec Williamsu zaplatil ze své kapsy podstatnou část z půl milionu eur, které Power potřeboval, aby mohl pokračovat v závodění a postoupit do Světové série Renault. Zbytek financí pomohl Webber Powerovi zajistit u svých sponzorů. Navíc sehrál klíčovou roli v tom, že Power získal místo u špičkového týmu Carlin Motorsport.
„Určitě mi to pomohlo udělat ten poslední krok. To, že jsem měl Marka Webbera, který těmto lidem řekl, že se vyplatí se za mě postavit, to mi určitě pomohlo,“ vzpomíná jezdec Team Penske. „Neřeknu vám přesně, proč mi pomáhal, ale myslím, že kdyby si nemyslel, že to za to stojí, tak by to nedělal. Ale musel si předtím sám projít stejnými potížemi při hledání sponzorů, aby mohl zůstat u závodění.“
Power vzpomíná na rok 1997. Webber tehdy závodil v britské Formuli 3 a také mu během sezóny došly peníze. Jeho kariéru zachránilo 100 000 dolarů od australské ragbyové legendy Davida Campese. Webber mohl pokračovat v závodění a všiml si ho Norbert Haug z Mercedesu. Mark se udržel v Evropě, vykročil směrem k Formuli 1, kam skutečně v roce 2002 dokráčel.
„Můžete mít všechen talent na světě, ale potřebujete se dostat do pozice, kdy to prokážete na světové úrovni a potřebujete, aby si vás ti správní lidé všimli,“ dodává Webber. „Měl jsem štěstí, že mě pár klíčových lidí podpořilo v tu pravou chvíli, jako David Campese, to udrželo můj sen při životě. Takže když jsem se já dostal do pozice, že mohu pomoci stejným způsobem někomu jinému, tak to udělám.“
Díky Webberově finanční podpoře a dobrým výsledkům si Powera ve Světové sérii Renault všiml majitel týmu v Champ Cars Derrick Walker. Na konci předešlé sezóny se Walker, jehož trápily finanční obtíže, spojil s australským podnikatelem Craigem Gorem. Nejdříve v roce 2004 na domácí závod v australském Surfers Paradise nasadili vůz pro Goreova pilota v seriálu sportovních vozů Davida Besnarda. Od další sezóny přejmenovali Walker Racing na Team Australia. Najali kanadského veterána Taglianiho a australského nováčka Marcuse Marshalla. Pro Surfers Paradise přibyl třetí vůz právě pro Willa Powera, který jel nakonec i poslední závod sezóny právě místo Marshalla.
Power už se své šance nepustil. U Gorea a Walkera zůstal dva roky až do konce Champ Cars. V poslední sezóně vyhrál dva závody. Pak se Gore a Power přesunuli do IndyCar k týmu KV Racing Technology. Power zvítězil jednou, v posledním závodě Champ Car v Long Beach.
Jenže IndyCar opustila Austrálii a Gore opustil Powera. To už ale australský jezdec měl v Americe vysoké renomé. Derrick Walker jej doporučil Rogerovi Penskemu (u kterého dřív dělal závodního inženýra). Penske potřeboval náhradu za Castronevese, který byl vyšetřován pro daňový únik. Penske a prezident týmu Tim Cindric slíbili Powerovi start v prvním závodě a Indy500. Nebyla to celá sezóna, ale Power to vzal. Castroneves soud vyhrál a vrátil se, ale Power předvedl dobré výkony, dostal v sezóně ještě šanci, kterou sice ukončilo zranění, ale to už byl Penske rozhodnut – Power v roce 2010 pojede celou sezónu. A zatím to je z jeho strany dominantní představení.
Ale ani Power nezapomíná, díky čemu v kariéře prorazil.
„Je důležité pomoci, protože je prostě tak těžké se dostat na vrchol v tomhle sportu, už jen proto, že závodění strašně moc stojí. Takže když jsme dobře zajištěný a v dobré finanční pozici, tak bych chtěl také někomu pomoci.“
Přestože má Webber v současné době dost práce ve Formuli 1, nezapomíná sledovat i Powerovu kariéru.
„Will odvedl úžasnou práci, když dokázal tolikrát vyhrát a zvládnul i ovály po tom, co se léta soustředil jen na okruhy. To je skvělý výkon. Je fantastické vidět, že Willova tvrdá práce a odhodlání se mu konečně vyplácí. Jsem hrdý, že jsme mu byli schopní pomoci a trochu ho postrčit, když to potřeboval. Možná, že bude jednou v pozici, že tu laskavost bude moci někomu oplatit.“
Kromě závodění podporuje Webber také šestnáctiletého Novozélanďana Mitche Evanse, který závodí v australské Formuli 3. Evans vyhrál šest závodů z devíti, do kterých odstartoval a je druhý v šampionátu, přestože tři závody zmeškal, když testoval v Evropě.