Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Castroneves díky skvělé strategii vítězí v Kentucky!

Castroneves díky skvělé strategii vítězí v Kentucky!

Meijer Indy 300 – Průběh a výsledky závodu

V palivovou loterii se změnil závěr závodu na Kentucky Speedway. Díky žlutým fázím v první polovině závodu se totiž druhé kolo zastávek v boxech proběhlo dříve, než by většina jezdců potřebovala. A protože v druhé polovině závodu už žluté vlajky vyvěšeny nebyly, začalo v posledních deseti kolech všem jezdcům docházet palivo, až na jednu výjimku.
Během druhého kola zastávek v boxech – těch, které se odehrály pod žlutými vlajkami, totiž rozhodl závodní inženýr Helia Castronevese Tim Cindric znovu zastavit na konci žluté fáze, obětovat pozice na dráze a doplnit palivo až po okraj nádrže. Díky čemuž byl v závěru závodu Castroneves jediným, kdo mohl dojet do cíle, aniž by musel pro malou dávku etanolu.
Castroneves si připsal druhé letošní vítězství. A v alabamském Birminghamu vyhrál prakticky stejným způsobem, jako v sobotu večer v Kentucky, díky dobře načasované zastávce a skvělé schopnosti šetřit pohonnými hmotami.

Meijer Indy 300 – Kentucky Speedway
300 mil – 200 kol
2 žluté fáze – celkem 23 kol
7 jezdců ve vedení – celkem 11 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Dan Wheldon – 93 kol
Nejrychlejší kolo: Ryan Hunter-Reay – 24.2752 v 18. kole

Ed Carpenter udržel na startu za svými zády Powera. Wheldon okamžitě přejel na vnější stranu dráhy a chtěl Australana atakovat po vnějšku, než k tomu ale dostal příležitost, byl závod neutralizován žlutými vlajkami. Uprostřed pole totiž ještě v prvním kole nezvládl svůj vůz Takuma Sato a narazil do zdi. Obětí jeho nehody byl také Ryan Hunter-Reay. Hunter-Reay startující z posledního místa dostal při vyhýbání se Satovi parádní hodiny, otočil svou Dallaru jednou kolem do kola, ale mohl v závodě pokračovat. Byť ztratil všechny pozice, které po startu získal a musel do boxů pro nové pneumatiky.
Nejlepší start opět předvedl Tony Kanaan, ale spokojený s ním nebyl: „V prvé řadě se musím omluvit všem svým přátelům na Twitteru. Slíbil jsem jim, že v prvním kole předjedu jedenáct vozů, ale bylo jich jen deset.“ Komentoval Kanaan svůj start v pozávodním rozhovoru.
Vyvěšených žlutých vlajek využilo jen pár jezdců k zastávce v boxech. Protože vozy absolvovali jen zaváděcí kola, jedno rychlé kolo a pár kol pod žlutou vlajkou, nebylo v podstatě do nádrží co tankovat. Ale Lloyd, Sarah Fisher, Tracy, a z výše uvedených důvodů také Hunter-Reay, přesto zastavili.
Start, nehoda Takumy Sata a rozhovor s ním:
Po restartu v devátém kole ztratil Power svou druhou pozici nejdříve ve prospěch Wheldona a následně také Bertranda Baguetta, který se po startu z šestého místa dokázal dostat na třetí příčku. Dopředu postupoval v kvalifikaci neúspěšný Ryan Briscoe, postupně se dokázal propracovat až na páté místo. Opačným směrem zamířil Castroneves, který byl záhy až třináctý. Na nic nečekal ani Dario Franchitti a v 28. kole definitivně zdolal do té doby osmého Moraese.
Dařit se přestalo Baguettovi a belgický nováček závodící za tým Conquest začal přepouštět jednu pozici za druhou. Ale obhájci trofeje Franchittimu trvalo přes 20 kol, než dokázal Belgičana definitivně předjet.
Podstatné se odehrávalo také úplně na čele. Wheldon byl po většinu závodu rychlejším Pantherem, což dokázal již dvě kola po restartu, když Carpentera předjel.
Před prvními zastávkami v boxech vypadl ze závodu druhý vůz KV Racing Technology. EJ Visa zradily na jeho Dallaře brzdy.

První zastávky v boxech začaly kolem 50. kola. Z čela stavěli první oba Pantheři a Baguette. Všichni tři zajeli ke svým mechanikům společně v 54. kole. Vedení převzal na dvě kola Will Power, který stavěl společně s Dixonem a Franchittim v kole 56. Na čtyři kola se následně vedení ujal ten, kdo stavěl již při prvním výjezdu Pace caru, a to sice Paul Tracy.

Paul Tracy se celý víkend zlepšoval, vedl několik kol a nakonec dojel na slušném 12. místě. 

Obecně můžeme říct, že na oválech platí, že kdo později zastaví, ten na tom vydělá. Což se potvrdilo i v tomto případě. Když se jezdci znovu srovnali po zastávkách v boxech, vedl v závodě Will Power následovaný Dixonem a Wheldonem. Carpenter na tom byl ještě hůř, neboť se propadl až na desáté místo. Přestože v podstatě většinu jednoho z pátečních tréninků strávil nácvikem zastávek v boxech, nepovedlo se mechanikům odbavit vůz tak rychle, aby mohli konkurovat ostatním.
Po prvních zastávkách bylo pořadí v první desítce Power, Dixon, Wheldon, Franchitti, Kanaan, Andretti, Castroneves, Briscoe, Meira a Carpenter.
Wheldon okamžitě předjel Dixona a bok po boku závodil s Powerem. Ten měl však výhodu vnitřní stopy a Wheldon nebyl až o tolik rychlejší, aby jej po vnějšku předjel. Dobrý závod jel i Vitor Meira, který závodil s Castronevesem a Briscoem, což se mu ale záhy stalo osudným.

V 79. kole byl už mezi oběma vozy týmu Penske, když celé pole předjíždělo o kolo pomalejšího Moraese a Simonu de Silvestro. Celkem nelogicky se Meira pokusil kolem švýcarské pilotky projet po vnějšku, ta ale v souladu s instrukcemi, které jezdci dostávají na před závodní schůzce, právě na vnitřek směřovala, aby o kolo rychlejším jezdcům uvolnila vnější stopu.

Účastníci 200 závodu Indy Racing League 

Stalo se tak nevyhnutelné. Meira už byl skoro před De Silvestro, když ho její levé přední kolo trefilo do boku vozu. Oba vozy se roztočily, což odnesl i Ryan Briscoe, neboť jej monopost De Silvestro sestřelil. Meira a Briscoe narazili zádí napřed do vnější ochranné zdi. Vůz De Silvestro se od vnější zdi odrazil směrem na tu vnitřní, do které narazil přímo čelně.
Z nehody ale vyvázl nejvíce otřesen Ryan Briscoe navíc kulhající na levou nohu. Rentgen ale naštěstí neodhalil žádnou zlomeninu a Australan bude moci za čtrnáct dní v Motegi zase závodit. Ovšem vypadnutí v Kentucky jej zbavilo i teoretické šance na zisk titulu.
Vzhledem k tomu, že tým HVM nepatří k nejbohatším a že jejich primární vůz nechali hasiči shořet v Texasu, bude zajímavé sledovat, v čem a jestli vůbec se v Motegi objeví De Silvestro.
Nehoda De Silvestro, Meira a Briscoe + ohlasy jezdců:
Žluté fáze využili všichni jezdci k druhé návštěvě mechaniků. Marco Andretti v boxech ztratil tři místa a propadl se na šestou pozici. Naopak tři místa získal Paul Tracy, který teď uzavíral první desítku. Zastávka se vůbec nepovedla u Conquest Racing. Baguette byl až sedmnáctý. Několik jezdů během dlouhé žluté fáze zastavilo ještě jednou. Castroneves dokonce ještě dvakrát. Nejdříve kvůli špatně upevněnému zadnímu kolu při plánované zastávce, a protože ztratil díky tomu deset míst na dráze, povolal jej tým do boxů ještě na konci žluté fáze k dotankování. Sice Castronevesovi během pit stopu zhasl motor, ale dokázal se zařadit před zaváděcí vůz a zůstal ve stejném kole, jako lídr závodu. Společně s Castronevesem stavěl také Raphael Matos.
Restart proběhl v 95. kole a první desítka měla složení Power, Wheldon, Dixon, Franchitti, Kanaan, Andretti, Carpenter, Patrick, Hunter-Reay a Tracy. Po restartu se rozpoutala bitva mezi všemi čtyřmi vozy Andretti Autosport a Edem Carpenterem.
Naopak Castroneves se polem prokousával jen velmi pomalu a svůj postup před dalšími zastávkami ukončil na 13. místě. Pole se během tohoto stintu roztrhalo na několik společně soupeřících skupinek. Vedení stále držel Will Power, ale Wheldon s ním jezdil bok po boku. Dixon se držel na třetím místě. Po té, co se vypořádal s celým Andrettiho týmem, dokázal Carpenter předjet také Franchittiho, ale na třetího Dixona prozatím nestačil.

Andretti, Kanaan, Patrick a Hunter-Reay soupeřili mezi sebou. Desátý Paul Tracy na tuto skupinku už ztrácel, ale dokázal za svými zády držet dotírajícího Taglianiho a oba vozy týmu Conquest.

Ryan Briscoe byl po nehodě velmi otřesen

Protože předchozí pit stop přišel v 84. kole, začaly kolem 140. kola jezdcům docházet pohonné hmoty. První do boxů zamířili Kanaan a Hunter-Reay. Will Power vydržel do 142. kola, při svém prvním kole na nových pneumatikách jej ovšem jeden z jezdců o kolo zpět vyhnal tak na vnějšek dráhy, že jej od zdi dělilo snad deset centimetrů. Power sice zachránil vůz, ale bylo jasné, že na zastávkách prodělá víc, než kdokoliv jiný.

Wheldon, Franchitti, Carpenter a také Matos zastavili v 144. kole. Matos tak nedokázal využít toho, že během žluté fáze ještě jednou tankoval. Dixon je známý svou schopností být rychlý a zároveň šetřit palivo a získal tak další extra kolo. Castroneves vydržel až do 147. kola.
Když Castroneves ukončil zastávky v boxech, seřadila se první desítka v pořadí Wheldon, Franchitti, Andretti, Kanaan, Power, Carpenter, Patrick, Hunter-Reay, Castroneves a Dixon.
Všem bylo ovšem okamžitě jisté, že bez žluté fáze nebude většině jezdců palivo stačit do konce. Jediným, kdo měl šanci vydržet, byl Castroneves. Který okamžitě přešel na úsporný režim a do bojů před ním se nezapojil. O stejné se pokoušel také Scott Dixon, ale jeho závodní inženýr Mike Hull věděl, že ani Dixon neuspoří tolik paliva, kolik by potřebovali.

Většina jezdců se začala chovat konzervativně, aby alespoň svůj pit stop co nejvíce oddálila. Dopředu postupovali akorát Kanaan, který beztak neměl co ztratit, neboť stavěl první a v nádrži měl etanolu nejméně, a také Carpenter. Společně se propracovali na třetí, respektive čtvrté místo. Kanaan závodil bok po boku se svým nejlepším kamarádem Franchittim o druhou příčku.

Helio Castroneves a jeho závodní inženýr Tim Cindric 

Slibně rozjetý závod skončil pro Hunter-Reaye kvůli technické poruše. Hunter-Reay tak přišel o možnost dostat se v bodování před Briscoa a i on přišel i o teoretickou šanci na zisk titulu.
Byl to dle předpokladů Kanaan, kdo osm kol před koncem závodu musel první pro palivo. Wheldon, Franchitti, Dixon a Power zastavili společně v 196. kole. Carpenter vydržel ještě jedno další kolo, díky čemuž se po své zastávce vrátil před Dana Wheldona. Vedení se čtyři kola před koncem závodu ujal Helio Castroneves v tu dobu zajíždějící kola rychlostí o 10 mil v hodině nižší, než byla rychlost tankujících jezdců. Ale až v předposledním kole se Castroneves konečně od svého závodního inženýra Tima Cindrica dozvěděl, že o palivo nemusí mít obavy. Zbytek pole neměl ale nejmenší nárok se ke Castronevesovi během zbývajících tří mil byť jen přiblížit a tak si Castroneves v klidu připsal své druhé letošní vítězství. Paliva měl dostatek na to, aby zastavil na cílové rovince a vylezl na plot, pak vůz restartoval, objel ještě jedno kolo, udělal vítězné „donuts“ a dojel do Victory Lane.
Rozhovor s Heliem Castronevesem:
Dario Franchitti dokončil závod na pátém místě a stáhl z Powerova náskoku dalších šest bodů. Oba jezdce nyní dělí jen 17 bodů. Teoretické šance na titul mají ještě Scott Dixon a Helio Castroneves, byť aby se Castroneves stal mistrem, musel by oba závody vyhrát z pole position a vést v nich nejvíce kol, zatímco Power a Franchitti by se nesměli na dráze ani ukázat.
Na stupních vítězů doplnili Castronevese oba jezdci Panther Racing. Ovšem Wheldon v rozhovoru nepřímo naznačil, že na příští rok nemá žádnou sedačku a že u Panther Racing zřejmě nepojede. Na jeho místo se totiž tlačí Graham Rahal.
Své nejlepší umístění v IndyCar Series si překvapivě na oválu připsal Bertrand Baguette, který se po zastávkách v boxech dostal před oba vozy Dreyer & Reinbold Racing na desáté místo. Paul Tracy ve svém prvním závodě v Kentucky a v prvním závodě na oválu po víc jak roce nakonec dojel dvanáctý, s čímž může být spokojený.
IZOD IndyCar Series pokračuje za čtrnáct dní závodem v japonském Motegi.
 
p.
 Jezdec  Tým
Odstup
1.
 H.Castroneves  Team Penske
 
2.
 E.Carpenter  Panther Racing/Vision Racing
13.1597
3.
 D.Wheldon  Panther Racing
13.9214
4.
 T.Kanaan  Andretti Autosport
13.9931
5.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
14.1968
6.
 M.Andretti  Andretti Autosport
14.5669
7.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
15.1025
8.
 W.Power  Team Penske
15.6142
9.
 D.Patrick  Andretti Autosport
15.8494
10.
 B.Baguette  Conquest Racing
1 kolo
11.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
1 kolo
12.
 P.Tracy  Dreyer & Reinbold Racing
1 kolo
13.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
1 kolo
14.
 T.Scheckter  Conquest Racing
1 kolo
15.
 A.Tagliani  FAZZT Race Team
1 kolo
16.
 R.Matos  De Ferran Dragon Racing
1 kolo
17.
 H.Mutoh  Newman/Haas Racing
1 kolo
18.
 M.Moraes  KV Racing Technology
2 kola
19.
 M.Duno  Dale Coyne Racing
5 kol
20.
 G.Rahal  Sarah Fisher Racing
5 kol
21.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
Porucha
22.
 S.Fisher  Sarah Fisher Racing
Porucha
23.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
Havárie
24.
 R.Briscoe  Team Penske
Havárie
25.
 S.de Silvestro  HVM Racing
Havárie
26.
 E.Viso  KV Racing Technology
Porucha
27.
 T.Sato  KV Racing Technology
Havárie