Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Oválový šampionát bude rozhodnut tento víkend v Japonsku

Oválový šampionát bude rozhodnut tento víkend v Japonsku

Indy Japan 300 – před závodem

Již jen jeden závod se bude započítávat do kalendáře oválového mistrovství AJ Foyta. O celkovém šampionovi IZOD IndyCar Series rozhodne nejspíš až následující závod ve floridském Homesteadu, ale japonský závod může v mnohém napovědět. Například loni už to vypadalo, že si v Japonsku titul zajistí Ryan Briscoe, ale chyba při výjezdu z boxů ho nakonec stála mistrovskou trofej.
Závody IndyCar jsou, ostatně jako většina amerických sportů, v Japonsku velmi populární. První „test vzájemné kompatibility“ se uskutečnil ještě pod hlavičkou USAC v roce 1966, ale šlo jen o exhibiční závod na Fuji, který vyhrál Brit Jackie Stewart.
CART prakticky od svého vzniku hledal možnost, kterak do Japonska expandovat. Jenže proti se postavila Mezinárodní automobilová federace FIA. Zájmy CART na expanzi do Japonska se totiž křížily se stejnými zájmy Formule 1. A tak přišlo nesmyslné nařízení, že CART nesmí pořádat mimo Severní Ameriku závody jinde, než na oválech. Toto pravidlo CART až do roku 1991 ctil. Ale následné uspořádání závodu v ulicích Surfers Paradise v Austrálii nevyvolalo žádnou reakci FIA.
Na začátku 90. let do série přišli japonští výrobci motorů a především Honda měla zájem přivést americké formule do země vycházejícího slunce. V roce 1997 byla zahájena stavba 1,5 mílového oválu v Motegi. Pro Hondu měl sloužit jednak jako testovací dráha pro vývoj motorů a samozřejmě se na něm mělo také závodit.
Japoncům se podařilo svůj závod prosadit do kalendáře šampionátu CART FedEx Championship už v roce 1998. Honda zvládla všechno okolo pořádání závodu, ale nedařilo se ji vítězit. Všechny závody pod hlavičkou CART vyhrál jiný dodavatel motorů, čtyřikrát se radoval Ford-Cosworth a jednou Toyota.
Když v roce 2003 přešla Honda do IRL IndyCar Series, stěhovaly se s ní nejen týmy, kterým dodávala motory, ale také podnik v Motegi. Ale znovu se radovala Toyota, když na japonské půdě zvítězil Scott Sharp. Až v roce 2004 přivezl Dan Wheldon v prakticky továrním týmu Andretti-Green Racing Hondě první domácí vítězství. Od té doby v Japonsku nevyhrál jiný motorář.
Tým Andretti-Green Racing je v Motegi historicky nejúspěšnější stájí. Wheldon vyhrál závody v letech 2004 a 2005, Kanaan v roce 2007 a Danica Patrick o rok později. Dvě vítězství si v Motegi připsali týmy Patrick Racing (Adrian Fernandéz 1998 a 1999) a Chip Ganassi Racing (Ještě v CART v roce 2002 Junqueira a loni Dixon). Týmy Newman/Haas Racing (Michael Andretti, 2000), Rahal (Kenny Bräck, 2001), Kelley Racing (Scott Sharp, 2003) a Penske (Helio Castroneves, 2006) mají na kontě jedno vítězství.
S těsným náskokem v celkovém šampionátu přijíždí do Motegi Will Power. Pro Powera to bude vůbec první start v kariéře na japonské půdě. V loni si totiž tou dobou již léčil zlomeninu obratle (navíc Motegi neměl na programu svých příležitostných startů za Penskeho tým) a když v Motegi IndyCar závodila poprvé po spojení s Champ Cars, účastnil se Power jako všichni jezdci ze zaniklé série jejího finále v Long Beach, které mimochodem vyhrál.
Dario Franchitti nejenže stahuje Powerův náskok a může si připsat svůj třetí titul v IndyCar, ale též může vyhrát oválový šampionát, který vede o 27 bodů před Dixonem. Další dva body ztrácí Castroneves a další dva Kanaan. Pátý Wheldon již nemá na trofej AJ Foyta šanci.
Japonským fanouškům se stejně jako loni představí dva domácí jezdci a jeden Američan japonského původu. Takumu Sata (KV Racing) a Hideki Mutoha (Newman/Haas) doplní u týmu Conquest Racing Roger Yasukawa. K Newman/Haas Racing se po krátkém intermezzu u Sarah Fisher Racing vrátí Graham Rahal. U Dreyer & Reinbold Racing zůstane druhý závod po sobě ve voze č. 24 Paul Tracy, který se do Japonska vrací poprvé od roku 2002. V Miami by ovšem mohl být připraven na návrat Mike Conway.
Twin Ring Motegi:
Délka trati: 1,549 míle (2,493 km)
Délka závodu: 200 kol, 300 mil
Loňský vítěz: Scott Dixon (Target Chip Ganassi Racing)
Loňské pole position: Scott Dixon (Target Chip Ganassi Racing) - 1:48.3400
Časový harmonogram (SELČ)
Sobota – 18. září
2:30 – 3:30 – 1. trénink
5:30 – 6:30 – 2. trénink
8:30 – 10:00 – Kvalifikace
Neděle – 19. září
6:00 – start závodu Indy Japan 300