Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Power havaroval a Franchitti si dojel pro třetí titul!

Power havaroval a Franchitti si dojel pro třetí titul!

Cafés do Brasil Indy 300 – Průběh a výsledky závodu

Dario Franchitti získal třetí titul v IndyCar Series, stačilo mu k tomu dokončit závod v Miami na osmém místě. Jeho největší rival a do závodu lídr šampionátu Will Power totiž v 135. kole lehce otřel svůj monopost o zeď a poškodil zavěšení kol na pravé straně. Závod skončil pro Target Chip Ganassi Racing dvojnásobnou radostí, protože Scott Dixon závod vyhrál.

Cafés do Brasil Indy 300 – Homestead-Miami Speedway
200 kol – 300 mil
5 žlutých fází – celkem 39 kol
7 jezdců ve vedení – celkem 19 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Dario Franchitti – 128 kol
Nejrychlejší kolo: Marco Andretti - 25.2248 v 3. kole
Dario Franchitti nenechal nikoho na pochybách, že má silný vůz a po startu udržel vedení před Dixonem. Dobře odstartoval především Kanaan, který se okamžitě pověsil za třetího Powera a když Powerovi v osmém kole nevyšel útok na vedoucí dvojici a musel trochu zpomalit, proklouzl Kanaan na druhé místo. Za Kanaanem jezdil Power, který měl v těsném závěsu za sebou nalepené oba týmové kolegy. Kolem dvacátého kola signalizoval Power do boxu, že Castronevese, který vypadal, že má rychlejší vůz, pouští před sebe, aby ztížil Franchittimu cestu za vítězstvím.

Ale Franchitti mohl být víc než klidný. Záda mu kryl jednak jeho stájový kolega Dixon a také jeho nejlepší kamarád Tony Kanaan. Jak sám Kanaan přiznal po závodě, s Franchittim chtěl začít závodit, až když věděl, že mu to neublíží v boji o titul. Navíc od prvního kola dostával Franchitti informace o pozici Willa Powera. Power se jako ve všech předchozích závodech na oválech začal propadat, jakmile se dostal do provozu a přišel o čistý vzduch před vozem. Do 35. kola, než byly poprvé vyvěšeny žluté vlajky, stihl spadnout na deváté místo.

Mario Andretti opět řídil dvousedadlovou formuli v zaváděcím kole 

O přerušení závodu se postaral Mario Moraes. Nejprve v 25. kole stavěl evidentně s technickým problémem, a když se na trať vrátil se ztrátou deseti kol, vypověděl po pár metrech jeho vůz službu definitivně a Moraes zůstal stát na protější rovince.
Žluté fáze využili všichni jezdci k návštěvě mechaniků s výjimkou Sarah Fisher, která se tak vrátila do stejného kola, jako lídr závodu. Kanaan měl malý problém se zařazením rychlosti a v boxech tři místa ztratil, naopak Briscoe se dokázal dostat na druhé místo. O dvě pozice si polepšil i Power, který byl sedmý.
Vozy se v 42. kole seřadily k restartu v pořadí Franchitti, Briscoe, Dixon, Castroneves, Kanaan,Viso, Power, Hunter-Reay, Andretti a elitní desítku uzavíral Rahal.

Dlouho se ovšem nezávodilo. Nejprve při restartu překážel vůz Any Beatriz, který na protilehlé rovince náhle prudce zpomalil, a byla to právě nrazilská závodnice kdo po dalších třech kolech tvrdě narazil do zdi. Zřejmě najela na jednu z nerovností na dráze, vůz se stal neovladatelný a zádí napřed se potkala se zdí.

Nehoda Any Beatriz:

Závod byl na dalších šest kol přerušen výjezdem zaváděcího vozu. Při restartu znovu vedl Franchitti, pro kterého byla žlutá fáze vítanou příležitostí si trochu odpočinout od tlaku ze strany Briscoea, který dělal, co mohl, aby se dostal na první příčku a pomohl tak Powerovi. Kanaan byl třetí před Dixonem, Castronevesem, Powerem, Andrettim, Visem , Wheldonem a Patrick.
Franchitti se i po restartu dostal do těsného souboje s Briscoem. Kanaan vše sledoval ze třetího místa a občas najel na vnějšek dráhy a do souboje se zapojil. Dixon záhy přišel o čtvrté místo ve prospěch Castronevese. Do tohoto souboje se připojil i EJ Viso. Naopak Power se propadal až na 11. místo.
Briscoe se skutečně v 56. kole dokázal alespoň na chvíli definitivně před Franchittiho dostat. Jelikož vůz se chová jinak, když jedete první a když jste v poli, musel Franchitti chvíli ladit ideální nastavení vozu. Mezitím se ve vedení vystřídal Dixon a Kanaan, ale v 72. kole byl Franchitti zpět a znovu se ujal vedení. Jeho radost ovšem mohl trochu kazit fakt, že sílu našel i Power a neohroženě postupoval až na čtvrtou pozici. Jenže mezi ním a Franchittim byli ještě Dixon a Kanaan, což pro Daria byla ta nejlepší možná zpráva.
Pořadí na čele se zakonzervovalo až do druhých zastávek v boxech, které probíhaly pod zelenou vlajkou. Zahájil je Dan Wheldon v 89. kole. Briscoe ze špičky stavěl první v kole 91. Franchitti a Power zastavili společně o pět kol později, ale Franchitti se ve vedení udržel. Když byly zastávky u konce, vrátili se jezdci na trať ve stejném pořadí, v jakém ji opouštěli. Vedl Franchitti se slušným náskokem před Kanaanem a Dixonem, které pronásledovala smečka Team Penske s Powerem v čele.
Už v 117. kole si Franchitti zajistil dva bonusové body za vedení největšího počtu kol v závodě. Tím pádem pokud by závod vyhrál, ani druhé místo by Powerovi nestačilo k zisku titulu, ten by bral Franchitti o jediný bod.
Vědom si toho, že musí teď přidat, začal Power tlačit na pilu. Zajížděl rychlejší časy, než vedoucí Franchitti, jenže ten měl přes dvě vteřiny náskok. Power potřeboval žlutou fázi, bohužel když přišla v 135. kole, byl právě Power viníkem.

Při předjíždění o kolo pomalejšího Ryana Hunter-Reaye se dostal příliš na vnějšek dráhy a otřel se pravou částí vozu o bariéru. Vyvěšených žlutých vlajek využilo celé pole k zastávce. Power v boxech rovnou zůstal, protože pravé zadní zavěšení bylo evidentně poškozené, Powerovi se ani nepodařilo dobře do boxů zatočit.

Monopost Willa Powera je zatlačován za boxovou zeď 

Na pit stopech nejvíc ztratil Kanaan, protože při výjezdu z boxu hadice povalila snad polovinu jeho mechaniků, dostal za to penalizaci a musel se zařadit na konec pole. Kvůli podobným potížím při zastávce tam putovali i Viso a Baguette.

Powerovi mechanici zatlačili vůz za boxovou zeď a začali rychle měnit pravé zadní zavěšení. Power až nápadně připomínal Ryana Briscoea, kterak loni v Motegi bezmocně seděl a sledoval, jak mechanici mění zavěšení poté, co nabral při výjezdu z boxů kužel označující rychlostní limit.

Powerovy šance na vítězství v šampionátu rázem klesly skoro k nule 

Protože zároveň s Powerovou nehodou přestala fungovat signalizace značící uzavření pit lane, protahovala se žlutá fáze, dokud traťoví komisaři nebyli schopni závadu na světle odstranit. To alespoň minimalizovalo Powerovu ztrátu a na dráhu se vrátil s relativně ještě slušným mankem pěti kol. Jenže během jízdy za pace carem odhalil, že zadní zavěšení pravého kola nebyl jediný problém, musel znovu do boxů a tam vůz rovnou odstavil. Jak šéfmechanik signalizoval, schytalo to také pravé přední kolo, konkrétně nejspíše v místě, kde je upevněné k monokoku. To na dráze nemohl opravit ani Team Penske.

Restart závodu přišel v 151. kole. Před koncem žluté fáze dotankovali ještě Vitor Meira, Danica Patrick a Tony Kanaan. Jelikož tito tři jezdci byli ve stejném kole jako vedoucí Franchitti, měli slušnou šanci dojet závod bez další zastávky a posunout se pořadím.

Danica Patrick a Tony Kanaan sváděli v posledních kolech těsnou bitvu o druhé místo 

Franchitti měl už celkem snadnou úlohu. Potřeboval závod dojet na nejhůře desátém místě. A to ve chvíli, kdy ve stejném kole jako lídr závodu bylo 11 aut. Po restartu okamžitě přepustil pozici Dixonovi, ale záhy se do vedení dostal Marco Andretti. Franchitti se pomalu propadal polem. Chip Ganassi kalkuloval s možností šetřit palivo a také jet na jednu zastávku, ale cca. v 161. kole strategii přehodnotili a Franchitti začal opět postupovat.

Jenže na dráze se objevila nějaká nečistota, což zapříčinilo další vyvěšení žlutých vlajek. Franchitti, Andretti a Briscoe toho využili k pit stopu. Do karet to hrálo Dixonovi a Castronevesovi, kteří se pohybovali na prvních dvou místech a potřebovali delší žlutou, aby to dotáhli do konce, protože stavěli v 137. kole jako Franchitti a Andretti. Naopak dobře na tom byli Kanaan, Patrick a Meira, kteří měli jistotu, že závod dojedou bez nutnosti stavět v boxech.

Dixon sice vyhrál závod, ale pozornosti se mu ve Victory lane moc nedostalo 

Dixonovi a Castronevesovi hrála do karet špatná startovní procedura. Startér chtěl vidět vozy za sebou v posledních dvou zatáčkách, ale dvakrát se někdo utrhl, zajel bok po boku k jezdci před ním a start byl přerušen. Odstartovalo se až napotřetí, což evidentně rozčilovalo třeba Michaela Andrettiho, neboť Dixon a Castroneves na tom těžili.

Jejich obavy o palivo ale utnula v 176. kole Milka Duno. Venezuelská závodnice se málem stala slavnou a polovinou fanoušků IndyCar milovanou osobou. Ztratila nad svým vozem kontrolu a roztočila se, než narazila do zdi. Což u ní není až tak neobvyklé, ale proslavit se mohla tím, že nechybělo mnoho, a vzala s sebou i Franchittiho. Roztočila se totiž přímo před ním, ale Dario jezdící v pohodě na devátém místě se ji dokázal vyhnout. Franchitti byl ve velmi dobré situaci. Byl devátý, potřeboval skončit nejhůře desátý, ale aby přišel o titul, museli by jej předjet dva jezdci, kteří na něj v tu chvíli ovšem ztráceli pomalu celé kolo, jak Rahal, tak Tagliani se na dráze pohybovali mezi ním a vedoucími jezdci, kteří je již předjeli o kolo.

Franchitti projíždí cílem dvoustého kola a získává tak třetí titul 

Poslední restart přišel v 181. kole. Dixon vedl závod a mohl hodit za hlavu všechny obavy o palivo. Podobně na tom byl čtvrtý Castroneves. Mezi nimi se pohybovali Kanaan a Danica Patrick, kteří sváděli souboj kolo na kolo po celý zbytek závodu.
Ztrácet začal Wheldon, jehož vůz náhle ztratil rychlost a Wheldon se propadl na deváté místo na poslední místo mezi jezdci jedoucími ve stejném kole s Dixonem. Tím ještě navýšil Franchittiho náskok v čele šampionátu před Powerem o dva body.

Dixon si tak celkem v klidu s bezpečným náskokem dojel pro vítězství. Kanaan a Patrick totiž vzájemný souboj zpomaloval. Lépe z toho nakonec vyšla Američanka, na cílové čáře dokázala těsně Kanaana porazit a díky druhému místu ze závodu se posunula na desátou příčku v šampionátu před Justina Wilsona.

Z titulu má nesmírnou radost i Chip Ganassi 

Vítězstvím získal i Dixon, konkrétně třetí místo, které doposavaď patřilo Castronevesovi. Místa si prohodili i Kanaan a Hunter-Reay. Třetí místo v závodě stačilo Kanaanovi, aby se stal nejlepším jezdcem mimo týmy Penske a Ganassi v celkové klasifikaci.
Pro titul nováčka roku si celkem s přehledem dojel Alex Lloyd. Po špatném začátku sezóny se dokázal hlavně díky výborným výsledkům z Indianapolis a Texasu dostat nakonec před Simonu de Silvestro, která byť ne vždy vlastní vinou nevyužila potenciál na městských a přírodních okruzích a na oválech byla v závěru sezóny také zřejmě ne zcela svým přičiněním, ale vzhledem ke stáří používaného monopostu a těsnému rozpočtu týmu, naprosto nekonkurenceschopná.
Ještě se sluší vyzdvihnout velmi nadějný výkon Sebastiana Saavedry. Kolumbijec ve svém teprve druhém startu v IZOD IndyCar Series dokázal držet krok se zbytkem pole a nakonec dojel na slušném šestnáctém místě jen desetinku za Baguettem.

Dario Franchitti je teprve druhým jezdcem v historii IZOD IndyCar Series pořádané IRL, který dokázal získat tři tituly. Tím druhým je Sam Hornish. Ale Franchitti triumfoval v podstatě třikrát v řadě. Je mistrem z let 2007, 2009 a 2010. V roce 2008 závodil ovšem v NASCAR. Pikantní na jeho triumfu je i fakt, že jeho mladší bratr Marino byl dnes členem vítězného týmu, který získal titul v American LeMans Series.

Na stejném místě jako loni a ve stejném složení - šampioni 2010, Target Chip Ganassi Racing Team a Dario Franchitti 

Končí tak úspěšná sezóna, ve které tým Chipa Ganassiho vyhrál v podstatě, co se dá. Vyhráli pětistovky v Daytoně a Indianapolis, jako první tým, kterému se to povedlo v jednom roce. V Indianapolis vyhráli i v závodě NASCAR Brickyard 400. Vyhráli šampionát sportovních vozů GRAND-AM Rolex Sports Car Series. Vyhráli titul v IZOD IndyCar Series. Dokázali si dokonce připsat tři vítězství během jednoho víkendu (v NASCAR Sprint Cup vyhrál 8. srpna Montoya na krátké verzi okruhu ve Watkins Glen, den předtím vyhráli Memo Rojas a Scott Pruett závod Grand-Am tamtéž a Franchitti dokázal 8. srpna přidat dvě hodiny po Montoyovi i vítězství v IndyCar na Mid-Ohio Sports Car Course).
Jediné trofeje, které budou Ganassimu letos chybět ve vitríně, bude ta pro vítěze NASCAR Sprint Cupu, pro vítěze čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně a trofeje z American Le Mans Series (a jejího hlavního závodu, dvanáctihodinovky v Sebringu). ALMS se ale Ganassi letos neúčastnil.
Skončila tak sezóna, která byla až do posledního závodu ve znamení dominance Willa Powera, muže který nakonec titul nezískal. Získal alespoň novou smlouvu u týmu Rogera Penskeho a příští rok se bude moc vrátit, aby Franchittimu oplatil letošní porážku. Jak se mu bude dařit, napoví „už“ první závod nové sezóny, který se pojede v neděli 27. března na městském okruhu ve floridském St. Petersburgu.
p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
01:52:08.5580
2.
 D.Patrick  Andretti Autosport
2.7587
3.
 T.Kanaan  Andretti Autosport
2.7698
4.
 R.Briscoe  Team Penske
3.7827
5.
 H.Castroneves  Team Penske
5.3324
6.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
7.2126
7.
 M.Andretti  Andretti Autosport
8.3637
8.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
11.1401
9.
 D.Wheldon  Panther Racing
22.2521
10.
 G.Rahal  Newman/Haas Racing
1 kolo
11.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
1 kolo
12.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
1 kolo
13.
 E.Carpenter  Panther Racing/Vision Racing
1 kolo
14.
 A.Tagliani  FAZZT Race Team
1 kolo
15.
 B.Baguette  Conquest Racing
1 kolo
16.
 S.Saavedra  Conquest Racing
1 kolo
17.
 R.Matos  De Ferran Dragon Racing
1 kolo
18.
 T.Sato  KV Racing Technology
1 kolo
19.
 E.Viso  KV Racing Technology
2 kola
20.
 H.Mutoh  Newman/Haas Racing
2 kola
21.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
2 kola
22.
 S.Fisher  Sarah Fisher Racing
3 kola
23.
 S.de Silvestro  HVM Racing
3 kola
24.
 M.Duno  Dale Coyne Racing
Havárie
25.
 W.Power  Team Penske
Havárie
26.
 A.Beatriz  Dreyer & Reinbold Racing
Havárie
 27.  M.Moraes  KV Racing Technology

 Porucha