Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Přesunutí kvalifikace bylo nevyhnutelné, říkají týmy

Přesunutí kvalifikace bylo nevyhnutelné, říkají týmy

Williams ale tvrdí, že návrat monzunových pneumatik by byl řešením.

Přesunutí kvalifikace na Velkou cenu Japonska na nedělní dopoledne bylo nevyhnutelné, takový názor převládá v paddocku Formule 1. Za podmínek, které panovaly dnes, je totiž nemožné jezdit.

Poprvé od roku 2004 a shodou okolností také na okruhu v Suzuce musel být sobotní kvalifikační program zrušen a přesunut na neděli, závodní den.

Šéf týmu Mercedes GP, Ross Brawn, řekl, že je ztěží lze úpravami vozu dosáhnout možnosti za takových podmínek jezdit.

"Je těžké si představit, jako bychom se s takovými podmínkami mohli lépe vypořádat," řekl Brawn. "Máme dva druhy pneumatik a ten hluboký mokrý vzorek je tím nejlepším, co můžeme udělat.

A vzhledem k tomu, že vůz váží méně než 700kg a k rozměrům pneumatik, které máme, jsme v tom, co můžeme udělat, omezeni. Dnes jste viděli, jak safety car jezdil po trati a i ten měl problémy. Nemyslím si proto, že by se dalo ještě něco udělat.

To rozhodnutí bylo správné a já si nemyslím, že existuje něco, co bychom mohli udělat, abychom pro takové podmínky změnili své vozy."

Brawnova názoru se zastal jezdec Mercedesu a sedminásobný šampion Michael Schumacher. Němec tvrdí, že ať bude provedeno cokoliv, najdou se čas od času situace, za kterých zkrátka nebude možné jezdit.

"S našimi vozy je nemožné za takových podmínek jezdit," řekl Schumacher. "Mluvil jsem s Berndem Mayländerem, který řídí safety car, a i s jeho vozem je to obtížné. I přestože to SLS má fantastické systémy, které jej stabilizují, je to zrádné, takže pro nás je to nemožné.

Tak to bohužel je. Je to podobné jako v IndyCar, oni musí rušit podniky a posouvat je a je to tak bohužel i v některých dalších sportech."

Technický ředitel Williamsu Sam Michael však řekl, že návrat monzunových pneumatik by v podobných situacích mohl být řešením. To by navíc podle něj nebylo příliš drahé.

"Ačkoliv změny a věci, které jsou odlišné, dělají sport zajímavějším, není dobré v televizi sledovat lidi, kteří si po boxové uličce pouštějí lodičky," řekl Michael. "Je to zábavné asi tak 30 sekund, ale ne hodinu.

Přijít s něčím by nebylo tak těžké. Změnily by se sportovní řády a měli bychom k dispozici pneumatiku, pořádnou monzunovou gumu s 10-12mm vzorkem. Bylo by to o pět až deset sekund pomalejší než za normálních mokrých podmínek a jezdilo by se s nimi jen za takových podmínek, jako dnes. FIA by také musela říct, že musíte v této jízdě nebo až do další změny jet na monzunových pneumatikách.

S jedním dodavatelem pneumatik to jde. Dříve se to dělat nedalo. Kdyby to byla neděle, závod by byl zrušen a přesunut na pondělí. Cena za sadu monzunových pneumatik by byla minimální a ani byste je nemuseli použít, protože byste je nasadili jednou za tři roky nebo tak. Ale aspoň bychom měli něco, na čem by se dalo jet."

Ačkoliv zítra už by mělo být počasí v Suzuce lepší, stále existuje šance mokré kvalifikace, což by podle Brawna mohlo znamenat promíchané pořadí na startovním roštu.

"Až budeme ráno začínat kvalifikaci, asi bude ještě pořád mokro, takže očekáváme osychající trať během kvalifikace a to bude znamenat být venku ve správný čas na správných pneumatikách," dodal Brawn.

Na otázku, co by se stalo, pokud by se kvalifikace neuskutečnila vůbec, Brawn odpověděl: "Myslím, že pak se to odvíjí od číselného pořadí, na což bychom si nestěžovali! A Michael by byl rád, že má letos trojku a ne čtyřku."