Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

IndyCar se snaží nalákat oválové specialisty

IndyCar se snaží nalákat oválové specialisty

Bude sponzorovat v Indy Lights jezdce z USAC

Výkonný ředitel IndyCar Series Randy Bernard by rád přilákal do IndyCar americké oválové specialisty (a s nimi samozřejmě zároveň jejich fanoušky), kteří v dnešní době končí většinou v závodech NASCAR. V minulosti tomu tak ale nebylo, spousta amerických hvězd v závodech USAC začínalo.
USAC je zkratka pro United States Auto Club. Organizace vznikla v polovině 50. let, když se American Automobile Association rozhodla ukončit pořádání všech kategorií motoristických závodů. Za zrodem USACu stál Tony Hulman, který po válce koupil Indianapolis Motor Speedway. USAC pořádal závody různých kategorií. Výkladní skříní bylo národní mistrovství (předchůdce dnešní IndyCar Series) pořádané do vzniku šampionátu pořádaného organizací CART.
Do dnešních dnů USAC pořádá několik oválových šampionátů, ve kterých začínali třeba Tony Stewart či Sarah Fisher. Právě pro takovéto jezdce založil Tony George v roce 1996 Indy Racing League. A právě pro vítěze jezdeckého šampionátu USAC (do kterého se počítají body získané v sériích Silver Crowns, Sprint Car a Midget) vyhlásila Indy Racing League stipendijní program. Šampion série dostane 300 000 dolarů na start ve všech oválových podnicích juniorského šampionátu Firestone Indy Lights.
„Zatímco se těšíme na budoucnost IndyCar, cítíme, že je důležité podporovat naše kořeny,“ říká Randy Bernard. „Máme radost, že jsme uzavřeli toto partnerství s USAC, který byl založen Tony Hulmanem a vychoval legendární šampiony jako AJ Foyta, Ala Unsera, Johnnyho Rutherforda či Maria Andrettiho. Jak lépe poctít pana Hulmana, než pokračováním v tradici oválových závodníků z USAC závodících na Indianapolis Motor Speedway?“
„Vyslechl jsem nespočet fanoušků říkajících, že potřebujeme více amerických jezdců a nemůžu s nimi nesouhlasit. Ale myslím, že je důležté říct, že chceme ty nejlepší americké jezdce. Věřím v náš oficiální vývojový systém Road to Indy. Zkušenosti, které Road to Indy poskytuje, jsou důležité pro jezdce, kteří chtějí závodit v IZOD IndyCar Series. Doufáme, že se nám povedou některé významné změny a v blízké budoucnosti vylepšíme a posílíme Road to Indy.“

Road to Indy má přivést do IndyCar mladé jezdce z amerického kontinentu. V současné době má tři stupně. US F2000, Star Mazda a Indy Lights, ale budoucnost Star Mazda v systému je prý nejistá. Šampion US F2000 obdrží finanční krytí na sezónu ve Star Mazda, ale zatím se nepovedlo zajistit, aby šampion Star Mazda měl jistý start v Indy Lights, o šampionovi Indy Lights a jeho startech v IndyCar nemluvě.

Vozy USAC a monopost Indy Lights 

Součástí prezentace spolupráce IndyCar a USAC na Indianapolis Motor Speedway byl i 21letý Američan Bryan Clauson, rodák z Indiany, který jezdecký šampionát USAC těsně vede.
„Partnerství mezi IndyCar a USAC to (šampionát USAC) udělalo ještě zajímavějším a je opravdu vzrušující mít šanci na sedačku v Indy Lights,“ komentuje Clauson. „Když jako dítě vyrůstáte, neustále sníte o měsíci květnu a Indianapolis a že je to realita, to je neuvěřitelné, a je to něco, z čehož je každý v USAC nadšený.“
Šampion USAC si odbude svůj debut v Indy Lights právě na Indianapolis Motor Speedway. Závod Freedom 100 bude příští rok prvním oválovým závodem Indy Lights.