Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Drobné změny pravidel IZOD IndyCar Series

Drobné změny pravidel IZOD IndyCar Series

Zcela se změní procedura restartů na oválech.

Na dnešek svolal INDYCAR (pořadatelská organizace) tiskovou konferenci, na které bude představeno několik novinek letošní sezóny. Kromě změn v pravidlech (které si probereme v tomto článku) bylo odhaleno nové logo INDYCAR, byl snížen věkový limit pro návštěvu pit lane, otevřena nová kancelář INDYCAR v Los Angeles a především, měl by být oznámen návrat Edmontonu do kalendáře letošního ročníku.
Ale nejprve k pravidlům. Nejpodstatnější změnou je přeměna procedury restartů na oválech. IndyCar Series bude od letošního ročníku na oválech využívat stejný systém restartů, jaké používá ve svých závodech NASCAR, tedy jezdci se i při restartu seřadí do dvojic, jako při startu závodu. Doposavaď se závody restartovaly v řadě vozů za sebou. Tato procedura zůstane zachována na přírodních a městských okruzích. Částečně kvůli jejich profilu, pokud před cílovou rovinkou je několik zatáček, těžko by se vozy řadily do dvojic a také kvůli tomu, že během závodu je mimo ideální stopu spousta nečistot, do kterých by jezdci nechtěli zajíždět.
„Snažíme se zvýšit vzrušení a zajímavost našich podniků,“ říká Brian Barnhart, který za změnou pravidel stál. „Většinou jde o odpověď na přání fanoušků. Ale na okruzích, jako je Barber (Alabama), kde máte pravotočivou a levotočivou zatáčku před cílovou rovinkou nemáte čas, seřadit je do dvojic. Je to snazší, když jde o první start závodu, protože jezdci jsou ochotní jet mimo ideální stopu, protože dráha je čistá. Neudělají to, když už se hodinu závodí.“

Drobnou změnou dozná i místo, kde se jezdci začnou řadit k restartu. V současné době to na oválech byl prostor mezi třetí a čtvrtou zatáčkou, teď to bude blíže cílové čáře.

Pro srovnání - Restart v NASCAR:

Restart v IndyCar

Změněn bude také systém přiřazování boxových stání. Teď jsou přiřazována na základě toho, jak si vůz vede v bodovém pořadí šampionátu (vůz, nikoliv jezdec). Ale v letošním roce budou přidělována na základě toho, jak si jezdec vedl v kvalifikaci na předchozí závod na tomto typu dráhy. Jinými slovy, boxy na závod 2. závod sezóny v Alabamě budou rozděleny podle výsledků kvalifikace na 1. letošní závod v St. Petersburgu. V St. Petersburgu se rozdělí boxy podle výsledků loňské sezóny, takže Dario Franchitti bude mít nejzazší boxové stání, Will Power bude mít box č. 2 a tak dále. V Indianapolis se použije stejná procedura jako loni.
„Zkoumali jsme, jak jezdce odměnit za výkony v kvalifikaci,“ dodává Barnhart. „Když změníme způsob rozdělování boxových stání, přinese to zase trochu rozmanitosti. Nebudou to stále ty samé vozy a týmy na konci boxové uličky, což je mnohdy nejvýhodnější místo. Myslím, že bude opravdu dobré to trochu zamíchat.“
Dále se posune značka, od kdy je jezdec v pit lane, takže se zabrání tomu, aby byl jezdec chycen „v zemi nikoho.“ Což je problém především na oválech. Když jezdec zamíří do boxů, ale než vjede na pit lane, dojde k uzavření boxů kvůli žluté fázi, až doposud nesměl v boxech zastavit.
„Pit lane je definovaná tím, kde začíná a končí rychlostní limit,“ vysvětluje Barnhart. „Všechno ostatní je závodní dráha. Ale na okruzích, jako je Homestead, začíná vjezd do boxů na protější rovince a pokračuje zpomalovacím pruhem přes třetí zatáčku. A může se stát, že budete v tomto zpomalovacím pruhu mířit do pit lane, když dojde k vyvěšení žlutých vlajek, nemůžete zastavit, protože jste nebyli v hranicích pit lane, v zóně kde platí omezení rychlosti. Nyní, když se rozhodnete opustit závodní dráhu a zamíříte do boxů a bude vyvěšena žlutá vlajka, zatímco budete v této prodloužené zóně, budete moci zastavit.“
Drobně se změní i harmonogram víkendu. První trénink bude trvat 75 minut, z toho prvních 45 minut bude vyhrazeno jezdcům mimo top 10 a nováčkům (ti měli doposud trať pro sebe 15, maximálně 30 minut). Jezdcům, kteří se zúčastnili první části tréninku, bude k dispozici extra sada pneumatik.
Ke kvalifikačnímu segmentu budou mít jezdci vždy k dispozici jen a pouze jednu sadu pneumatik. Jestli si vyberou červené nebo černé pneumatiky je na nich, ale nebudou moci používat. Už nebudou moci využít ani sadu, kterou použili v předchozí části.
„Je jejich volbou, jestli chtějí použít červené nebo černé v kterékoliv ze tří částí kvalifikace. Ale jakoukoliv sadu pneumatik použijí a začnou s ním kvalifikační segment, tak to bude jediná sada, kterou budou moci použít,“ dodává Barnhart.
Drobné změny se dočkala i pravidla pro sezónu 2012. INDYCAR snížil objem motorů z 2,4 na 2,2 litru. Motor bude dodávat výkon mezi 550 a 700 koňskými silami (podle typu dráhy) a bude využívat standardizovaná paliva E85 (85% Etanolu, 15% benzínu) oproti stoprocentnímu etanolu, na který se závodí dnes. Specifikace paliva INDYCAR teprve představí.