Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Bourdais míří zpět do Ameriky – k Dale Coyne Racing

Bourdais míří zpět do Ameriky – k Dale Coyne Racing

Vrcholí souboje o místa u Coyne a Conquest Racing.

Před pár lety to byly týmy z konce startovního pole, za které jezdili nováčci a především jezdci, kteří do týmu přinesli peníze. Teď možná angažují jezdce, kteří mají v amerických formulích na svých kontech shodně po 31 vítězstvích, největší rivaly posledních let Champ Car World Series, Paula Tracyho a Sébastiena Bourdaise. Řeč je o týmech Dalea Coynea a Erica Bachelarta.
Blíž k úspěšné akvizici je Coyne, který v minulých letech opouštěl cestu nasazování platících jezdců a zaměřoval se na boje o přední příčky. Díky tomu se do kdysi dlouhodobě nejhoršího týmu Champ Cars dostala taková jména jako Oriol Servia, Christiano da Matta, Bruno Junqueira či Justin Wilson, který také ve Watkins Glen přivezl v roce 2009 týmu první vítězství po čtvrt století starý tým. Loni se k nováčkům a placeným jezdcům Coyne vrátil, angažoval Alexe Lloyda, který se mu odměnil ziskem titulu nejlepšího nováčka a skvělým čtvrtým místem v Indianapolisu, a Milku Duno, která se odměnila pořádným kufříkem venezuelských naftařských peněz a ještě větší ostudou.
V letošní zimě si ovšem Coyne připravil opravdovou přestupovou bombu, na které již hoří zápalná šňůra. Do týmu by mohl přivést čtyřnásobného šampiona Champ Cars Sébastiena Bourdaise! Obě strany o dohodu stojí, byť se bude jednat o omezený program zaměřený jen na přírodní a městské okruhy. Plnému zapojení do šampionátu IZOD IndyCar brání Bourdaisovo angažmá u Peugeotu ve vytrvalostním mistrovství Intercontinental Le Mans Cup, kryjí se dva podniky – na víkend, kdy má IndyCar naplánované závody v Texasu, jede ILMC svůj hlavní podnik – 24hodinovku v Le Mans. 1. října pak ILMC závodí v USA na Road Atlanta (závod Petit Le Mans), o den později IndyCar jede na oválu v Kentucky.
Bourdais ještě na podzim návrat do Ameriky kategoricky odmítal, i vzhledem k tomu, že se jemu a jeho ženě narodilo druhé dítě a navíc zařizovali nový dům, ale teď zdá se do USA zpátky chce. S týmem dokonce během úterý testoval na letištním okruhu ve floridském Sebringu (kde se mimochodem pojede první závod Intercontinental Le Mans Cupu). Bourdais byl z 11 jezdců, kteří v Sebringu letos testovali, nejrychlejší!
„Auto bylo opravdu dobré a byl to skvělý pocit, být zpátky v IndyCar,“ komentoval Bourdais test. „Nevěděl jsem, co můžu očekávat, ale byl jsem ohromen tím, jak se auto chovalo. Těším se, že dáme vše dohromady, abych se mohl vrátit do IndyCar. Opravdu věřím tomu, co Dale dělá se svým týmem a letos by to pro nás oba mohla být skvělá příležitost.“
„Se Sébastienem jsme už předtím mluvili a tohle je příležitost, která má skvělý potenciál,“ dodal po testech Coyne. „Jsme velmi vážní v tom, kam chceme naše úsilí posunout a dohromady s pokračujícím programem s Boys Scouts of America z loňské sezóny je to jeden z nejdůležitějších kroků, které můžeme udělat.“
Kdo k Bourdaisovi? Čtyři adepti na jedno či dvě místa!
Dale Coyne už po sezóně deklaroval, že chce pokračovat v nasazování dvou monopostů. Tím spíše, že současné technice končí letošní sezónou životnost a není tedy důvod ji šetřit. Kdo tedy usedne do druhého vozu po boku Bourdaise?
Alex Lloyd se zdál být překvapivým kandidátem. V loňské sezóně odváděl skvělé výkony a dobře skautskou organizaci reprezentoval i mimo závodní dráhu. Ale Coyne přišel s překvapivým krokem, když v úterý společně s Bourdaisem posadil do druhého vozu třetího muže loňského šampionátu Indy Lights Martina Plowmana. Pro Plowmana to byl prakticky první zážitek s vozem IndyCar (pokud nepočítáme, že loni zaskočil za Danicu Patrick při natáčení jedné reklamy, neboť tehdy byl součástí týmu Andretti Autosport). Nevedl si špatně. Z 11 jezdců, kteří v Sebringu letos testovali, zajel třetí nejlepší čas.
„Na tenhle den jsem čekal 15 let, takže bylo vzrušující se konečně dostat do vozu IndyCar,“ komentoval v tiskovém prohlášení Dale Coyne Racing Plowman. „Cítil jsem se s týmem a inženýry jako doma. Auto bylo velmi rychlé, ihned jakmile jsme vyjeli z garáže a od první chvíle jsme byli v tempu. Jsme velmi vzrušený z výzvy, která je předemnou.“
Plowman a Lloyd jsou největšími favority na místo u Dale Coyne Racing a není vyloučeno, že Coyne dá příležitost oběma, ať už tak, že se někdo bude střídat s Bourdaisem, či že Bourdais bude řídit třetí vůz. Ten by pak na oválech mohl převzít další jezdec.
To by mohla být šance pro Milku Duno potažmo pro peníze od Citgo, na oválech nepředváděla tak tragické výkony, jako na přírodních a městských okruzích. Nebo pro další ženu. S návratem do Ameriky a právě ke Coynovi totiž byla spojována i Katherine Legge, která v lednu navštívila Indianapolis a s Coynem o možném návratu jednala.
Tracy, Vernay, Baguette či Saavedra - kdo dostane šanci u Conquestu?
Velmi příjemné starosti řeší taky Eric Bachelart z týmu Conquest Racing. I o jeho vozy je nebývalý zájem a Bachelart může vybírat z velmi zvučných jmen. Tím nejzvučnějším je samozřejmě šampion CART z roku 2003 Paul Tracy, který od roku 2008 v IndyCar paběrkuje. S Bachelartem pracoval v zimě na tom, aby získal sponzory hradící mu starty v celém startovním ročníku. Pro Tracyho bude především klíčové, zda se mu podaří získat peníze od pojišťovny Geico, jejíž vůz loni nekvalifikoval v Indianapolisu a kolik peněz získá od kanadských sponzorů, v tom by mu měl významně pomoci fakt, že byl zachráněn závod v Edmontonu. Pokud nezíská dostatek peněz na celou sezónu, odjede si své tři závody zřejmě opět u KV Racing.
Že to s hledáním peněz pro Tracyho nevypadá úplně růžově, naznačilo i to, že Bachelart v úterý nechal v Sebringu testovat šampiona Indy Lights Jeana-Karla (JK) Vernaye. Vernay získal loni titul poměrně dominantním způsobem, ale kromě Conquest Racing zřejmě jinou šanci na start v IndyCar nemá. Což je překvapivé, vzhledem k tomu, že jezdci, které suverénně porážel, se do IndyCar dostali nebo jsou k tomu blízko. Mezi Vernayovy loňské soupeře patřili Charlie Kimball (pojede za Chip Ganassi Racing), James Hinchcliffe (možná Newman/Haas Racing) či právě Martin Plowman (Dale Coyne Racing).
„Byl to skvělý den, opravdu jsem si užil čas strávený za volantem,“ komentoval Francouz. „Je to nejsilnější vůz, který jsem v životě řídil, a rozhodně to bylo něco jiného, než na co jsem zvyklý, ale všechno šlo dobře. Ráno jsme se soustředili, abych si zvyknul na auto, a odpoledne jsme pracovali na různých věcech. Celkově jsem s testem spokojený, užil jsem si práci s týmem a řídit tak silné auto je skvělý pocit.“
Spokojený byl evidentně i Eric Bachelart: „JK udělal při testu skvělou práci. Na auto si zvykl velmi rychle a my byli schopni udělat vše, co jsme plánovali, takže to pro nás byl velmi produktivní test. Není vždy snadné zvládnout vše, co chcete, během jednodenního testu, ale tým byl dobře připraven a bylo pěkné být zpět na dráze.“
Největším favoritem na první místo u týmu ale zůstává Bertrand Baguette. Předloňský šampion Formule Renault odváděl během své nováčkovské sezóny dobré výkony a velmi rychle se adaptoval na ovály. S Bachelartem jej navíc pojí belgická národnost. Zřejmě bude záležet především na tom, zda jezdce znovu bude sponzorovat belgický královský autoklub.
Poslední loňský závod odjel pro tým i Kolumbijec Saavedra, který loni v Indianapolisu startoval s týmem Bryana Herty, ale který se s Hertou ke konci sezóny Indy Lights ne zrovna v dobrém rozešel. I Saavedra si dělal na místo u Conquest Racing zálusk. Nicméně pokud by se vrátil tým Dericka Walkera (což bychom se měli dozvědět během února), mohl by Saavedra skončit také tam, neboť na jeho startu týmy Conquest Racing a Walker Racing loni v Miami spolupracovali.
Za Duno a Draconeho INDYCAR příště platit nebude
Po loňské sezóně vedení INDYCAR snížilo počet týmů, které dosáhnou na příspěvek na činnost týmu startujícího v celé sezóně z 24 na 22. Což znamená, že pokud by příští sezóna dopadla jako loňská právě Coyne a Bachelart by nedostali zaplaceno za druhý vůz.
V případě Coynea to byl monopost Milky Duno, v případě Bachelarta vůz, ve kterém začal sezónu Bertrand Baguette, v Sonomě jej převzal Ital Romancini (který byl po Duno druhým důvodem, proč INDYCAR snížila počet účastníků, na které přispívá), na dva oválové závody pak Tomas Scheckter a po jednom startu si připsali Roger Yasukawa a právě Saavedra.
Coyne a Bachelart tak stojí před závažným problémem. Peníze od IndyCar dosahují hodnoty 1,3 milionů dolarů na vůz, ale s jezdci, které nasadili loni, by se ani nepřiblížili k 22 dotovaným místům. Navíc letošní pole bude mnohem silnější, než to loňské. Vždyť polovinu dotovaných pozic obsadí jen týmy Michaela Andrettiho, Chipa Ganassiho a Rogera Penskeho! A to jsou v poli taková jména a týmy jako Newman/Haas (Servia a Hinchcliffe?), Panther Racing (JR Hildebrand), Dreyer & Reinbold Racing (Justin Wilson), KV Racing Technology (až tři jezdci) či De Ferran Dragon Racing a Tony Kanaan.