Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Zmatená pravidla: kdo má vlastně jistý start v Indy?

Zmatená pravidla: kdo má vlastně jistý start v Indy?

O kvalifikační proceduře na 500 mil Indianapolis

Kvalifikace na Indy500 je jedinečná. Dva celé dni trvající maraton (a to ještě předloni to bývaly čtyři 
dny), větší startovní pole a také jedinečný systém používaný jednou za rok. To vše přispívá ke zmatení 
fanoušků, kteří se po dnešku ptali: „Má prvních 24 jezdců jistotu startu?“ Nemá.

Hlavně po heroickém výkonu Simony de Silvestro, která se i přes popáleniny, méně času na dráze, a 
nutnosti použít starší náhradní vůz, dostala na 24. místo, se objevily úvahy, zda ji průměrná rychlost 
224,392 mil v hodině bude stačit. Část lidí kolem IndyCar tvrdila, že určitě, je přece 24., kvalifikovala 
se první den, takže má místo na roštu jisté. Nejrychlejší jezdec z nedělní kvalifikace bude startovat až 
za ní, i kdyby jeho čas v sobotu stačil na pole position. Jiná část komunity tvrdí, že ji to stačit nemusí, 
neboť jen prvních devět jezdců má start jistý. Jak to tedy je?

Pravdu má druhá skupina. Zmatení způsobila nešťastná část pravidel, která říká, že „při Bump Day
jsou k dispozici místa 25. - 33. na startovním roštu“, z toho poměrně nemalá část médií usoudila, že 
jezdci na místech 1. – 24. mají místo v závodě jisté a nemusí se zítra ničeho obávat. Poukazovali na
příklad Bruna Junquiery, který by se loni kvalifikoval jako sedmý, kdyby se nepředstavil až druhý den, 
ale takhle startoval až 25. Tak to ale není, jistotu má jen první devítka.

Přestože jezdci, kteří se kvalifikují v neděli, se na startovním roštu postaví za jezdce, kteří se 
kvalifikovali v sobotu, mohou sobotní jezdce ze závodu vyšoupnout. Jakmile v neděli bude startovní 
rošt kompletní (tedy kvalifikuje se 33 vozů), začne „vyšoupávání“ (bump) ze závodu. A to se netýká 
vozu, který je ten den nejpomalejší, ale který je ve startovním poli a má nejnižší průměrnou rychlost 
(což sice zpravidla bývá vůz kvalifikovaný poslední den, ale letos tomu tak být nemusí).

Pokud v neděli bude nejrychlejším jezdcem řekněme třeba Ryan Briscoe s průměrnou rychlostí 227 
mil v hodině (v sobotu by mu to stačilo na 5. místo), zařadí se na 25. pozici. Pokud 33. vůz, dejme 
tomu Alex Lloyd, bude mít průměrnou rychlost 224,5 mil, a Paul Tracy následně zajede čtyři kola 
s rychlostí 224,51 mil, nebude to Lloyd, kdo přijde o místo v závodě, ale Simona de Silvestro, jejíž 
sobotní rychlost byla 224,392 mil v hodině. V případě, že De Silvestro ze startovního roštu vypadne, 
posunou se v neděli se kvalifikující jezdci o jednu příčku. Briscoe tak bude 24. Lloyd ale zůstane na 33. 
místě, protože Tracyho rychlost je vyšší.  Ale ani teď není Lloyd tím ohroženým jezdcem. Jeho 
(hypotetická) průměrná rychlost byla 224,5 mil, v sobotu se kvalifikující Tony Kanaan na tom byl hůř 
(224,417 mil), takže pokud následně Simona de Silvestro zajede rychlejší čas, vrátí se do závodu na 
úkor Kanaana. Briscoe a ostatní se znovu posunou o příčku výše.

Stejný postup nastane, i pokud někdo ze sobotních jezdců odvolá svůj čas. Pokud se 20. Justin Wilson
bude cítit ohrožený a svůj sobotní pokus (rychlost 224.511 mil/hod) odvolá, nedělní kvalifikanti opět 
o jednu příčku postoupí. Wilson na tom může vydělat i prodělat. Pokud bude dráha výrazně rychlejší 
než v sobotu, můžou být vzhledem k tomu, kdo se v sobotu nekvalifikoval, v ohrožení i jezdci okolo
Wilsonovy dvacáté příčky. Když ale čas odvolá moc brzy, a jezdci nebudou v hojném počtu zajíždět 
rychlejší kola než v sobotu, může si svoji startovní pozici zhoršit. Protože se z něj stane v neděli se
kvalifikující jezdec, nebude do závodu startovat z lepší, než 24. pozice, i kdyby zajel rekord okruhu.

Jedinou jistotu mají jezdci v prvních třech řadách a to proto, že od změny pravidel v loňském roce,
kdy byl zaveden závěrečný rozstřel místa v prvních třech řadách, jsou jejich časy z první části Pole Day 
vymazány a musí se znovu kvalifikovat. Což by třeba v případě Franchittiho, který čtyři kola 
v rozstřelu nedokončil kvůli nedostatku paliva, znamenalo, že ačkoliv byl v sobotní kvalifikaci třetím nejrychlejším jezdcem, byl by v neděli po kvalifikování se 33. vozu, prvním ohroženým, neboť u jeho 
jména bude svítit „žádný čas“.