Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Andretti Autosport bude v Indy postrádat dva vozy

Andretti Autosport bude v Indy postrádat dva vozy

95th Indianapolis 500 – Bump Day

Bratrovražedným soubojem mezi Marcem Andrettim a Ryanem Hunter-Reayem skončila nedělní kvalifikace na 95. ročník pětistovky v Indianapolisu. Marco Andretti byl posledním jezdcem, který dostal šanci se kvalifikovat a pokud by se mu to podařilo, bylo by to právě na úkor Ryana Hunter-Reaye. Andretti byl nakonec úspěšný a o závod nepřijde. Hunter-Reay a společně s ním také Mike Conway se na něj budou dívat z boxù.

Nedělní pole doznalo jedné změny. Tým Dragon Racing představil nového pilota, ale ne místo Ho-Pin Tunga vyřazeného z kvalifikace po sobotní nehodě, ale místo beznadějně pomalého Scotta Speeda. Speed ani v sobotu ke kvalifikaci nenastoupil a v neděli jej (zřejmì vzhledem k tomu, že pro Dragon Racing měl vùz číslo 20 vyšší cenu vzhledem k míře příspěvku od sponzora) nahradil kanadský veterán Patrick Carpentier. Jenže Carpentier vůz rozbil ještě v tréninku, Dragon Racing jej neměl do čeho posadit a stáj začala balit vybavení.

Nedělní kvalifikaci ovlivnil déšť. Jen dva vozy se stihli kvalifikovat, než trať poprvé zkropil déšť. Po obnovení kvalifikace se všichni jezdci do závodu postupně kvalifikovali. Když byl na dráze předposlední Paul Tracy, začalo znovu pršet. Tracy ještě svá kola dokončil a zajel nejlepší výkon nedělní části kvalifikace. Ale po něm byla na řadì Danica Patrick a tu už na dráhu déšť nepustil.

Patrick čekala a doufala, že se počasí umoudří a umožní ji se kvalifikovat. Naštěstí pro ni déšť opravdu ustal a Patrick zajela po Tracym nejlepší čas. Michael Andretti ale neměl dùvod k oslavám. Marco Andretti byl 33, a byl posledním jezdcem, který se do závodu dostal. Ryan Hunter-Reay byl jen o příčku lepší a Mike Conway neměl dostatečnou rychlost. Navíc minimálně Sebastian Saavedra a Alex Lloyd měli nadějné pokusy, které mohli Andrettiho vyřadit ze závodu.

Drama začalo 17 minut před koncem. Conway se vydal ke svému třetímu kvalifikačnímu pokusu, ale po dvou kolech byl odmáván. Jeho rychlost byla o dvě míle za hodinu pomalejší, než kolik Conway potřeboval.

V závodě byli prozatím kvalifikováni Paul Tracy, Danica Patrick, Ryan Briscoe, Charlie Kimball, Graham Rahal, Pippa Mann, Ana Beatriz, Ryan Hunter-Reay a Marco Andretti.

Druhý pokus Jamese Jakese byl (podle očekávání neúspěšný). Pak na Andrettiho zaútočil Saavedra, ale do startovního pole se nedostal. Protože to byl třetí pokus, bylo jasné, že letos Kolumbijec o závod přijde. Stejně dopadl i Raphael Matos.

Zbývalo už jen pár minut a Dale Coyne poslal do fronty na kvalifikaci oba své vozy. První vyjel Alex Lloyd, po něm byl připravený James Jakes. Lloyd předváděl dobrý výkon a před Andrettiho se dostal. Poskočil na 30. místo. Teď přišel na řadu Jakes, kterého Coyne poslal do fronty na kvalifikaci hlavně proto, aby Andrettimu zabránil se kvalifikovat (a případně ohrozit Lloyda, kdyby mu patřil 33. čas). Do šesté hodiny, což byl čas ukončení kvalifikace, zbývalo jen pár minut.

Jakes byl pomalý a vedení závodu mu dalo jen dvě ostrá kola. 50 vteřin před koncem vypustil Brian Barnhart, sportovní ředitel IndyCar, na dráhu poslední vùz – Marca Andrettiho. Výstřel oznamující konec kvalifikace zazněl, když byl Andretti v zaváděcím kole. Prùměrná rychlost 33. vozu – Ryana Hunter-Reaye byla 223,690 mil v hodině. Andretti od prvního ostrého kola jasně ukázal, že ve voze je rychlost – překonal hranici 224 mil v hodině a své tempo si držel. Zpùsobil tak týmu neobvyklou situaci – zatímco jedna část stáje se radovala, že jejich jezdec se dostal do závodu, druhá začala truchlit. Výkon Marca Andrettiho stačil na 28. příčku.

Do závodu se nedostalo 7 jezdců, pět z nich jsou pravidelně startující piloti – Ryan Hunter-Reay, Mike Conway, Sebastian Saavedra, James Jakes a Raphael Matos. Společně s nimi se nekvalifikovali oba vozy týmu Dragon Racing. Pro týmy AFS Racing a Dragon Racing může nekvalifikování se do závodu přinést existenční potíže. Hunter-Reaye a Conwaye zase bude hodně bolet bodový výpadek.

Michael Andretti byl podroben kritice za zvolenou strategii. Andretti mohl skutečně vyslat jednoho z pilot na dráhu dříve, Michael vedl půl hodiny před koncem dlouhou debatu s Marcem, ten to ale odmítal. Nechtěl odvolat čas, který zatím stačil na start v závodě, a riskovat, že si pohorší. Případ z loňského roku, kdy se takhle vyřadili ze závodu Paul Tracy a Jay Howard, byl pro něj dostatečným varováním.

Mezi jezdci, kteří se v neděli kvalifikovali, je jedno poměrně neznámé jméno. Z předposlední pozice odstartuje do závodu britská závodnice Pippa Mann, pro kterou to bude první závod v IndyCar. Ale rozhodně ne první závod v Indianapolisu. Pippa Mann je první ženou, která si v jakékoliv kategorii vyjela v Indianapolisu pole position. Povedlo se ji to minulý rok v závodě Indy Lights Freedom 100. I když její start může být v ohrožení. Stačí si vzpomenout na dva roky starý případ. Byl to právě tým Conquest Racing, kterému se do závodu nekvalifikoval hlavní jezdec (Alex Tagliani) a jezdec se smlouvou jen pro Indy (Bruno Junqueira) mu musel uvolnit místo. Pro britskou závodnici nezbývá než doufat, že Eric Bachelart dva roky starý případ nezopakuje.

p.
 Jezdec  Tým
Čas
25.
 P.Tracy  Dreyer & Reinbold Racing
02:40.0433
26.
 D.Patrick  Andretti Autosport
02:40.0987
27.
 R.Briscoe  Team Penske
02:40.2572
28.
 M.Andretti  Andretti Autosport
02:40.2648
29.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
02:40.3574
30.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
02:40.4424
31.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
02:40.7451
32.
 P.Mann  Conquest Racing
02:40.7600
33.
 A.Beatriz  Dreyer & Reinbold Racing
02:40.8012
DNQ
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
DNQ
DNQ
 S.Saavedra  Conquest Racing
DNQ
DNQ
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
DNQ
DNQ
 R.Matos  AFS Racing
DNQ
DNQ
 M.Conway  Andretti Autosport
DNQ
DNQ
 H.Tung  Schmidt/Dragon Racing
DNQ
DNQ
 S.Speed  Dragon Racing
DNQ