Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Jeden velký návrat a jeden velký debut

Jeden velký návrat a jeden velký debut

Firestone Twin 275s – před závodem

10 let a několik dní zpátky začal náhle kouřit motor Oldsmobile Aurora ve voze Jereta Schroedera, do vozu narazil Davey Hamilton a v relativně nevinně vypadající havárii (ve srovnání s jinými obřími karamboly na Texas Motor Speedway) prakticky skončila Hamiltonova kariéra. Předek Hamiltonovy Dallary týmu Sam Schmidt Motorsports byl úplně zničen a jezdci z vozu koukaly nohy. Ty právě havárii odnesly nejvíc. Hamilton zůstal při vědomí, odhozený volant byl signálem, že nejspíš není v ohrožení života. Ale Daveymu velmi reálně hrozila amputace, během následující sezóny se nezvedl z vozíku a musel podstoupit 21 operací. Málokdo věřil, že bude ještě chodit, a vůbec, že bude ještě závodit a už vůbec, že v IndyCar a znovu v Texasu. Přesně po 10 letech se to ale stane realitou.

Byl to vůbec divný rok, ten rok 2001. V září se změnil svět a jen pár dní poté, další velká osobnost amerického formulového závodění, Alex Zanardi, téměř zahynula na oválu v německém Lausitzringu. A přidejme k tomu smrt Michele Alboreta na stejné dráze v dubnu téhož roku. Vicemistr Formule 1 z roku 1985 byl jednou z největších osobností Indy Racing League když v roce 1996 vznikala. Navíc v únoru Amerika ztratila ještě jednu velkou osobnost. V posledním kole pětistovky v Daytoně zahynul Dale Earnhardt.

Davey Hamilton v Indy v roce 1996, stará Lola týmu A.J. Foyta 

Zanardi se dokázal k závodění vrátit. Už dva roky po své nehodě odkroužil ve voze CART svých zbývajících 13 kol na Lausitzringu. S časy, které by mu v kvalifikaci stačily na páté místo! Od roku 2005 až do roku 2009 závodil v WTCC. A možný je i jeho návrat do IndyCar. Také 10 let po své nehodě by mohl v Las Vegas ještě jednou usednout do formule a závodit. Pokud bude chtít, INDYCAR a tým Chipa Ganassiho mu dají možnost.

Hamiltonovi to trvalo o trochu déle. Ale v roce 2007 se s týmem Vision Racing představil v Indianapolisu, kde si dojel pro deváté místo. Od té doby v Indy500 nechyběl. Loni měl přijít i comeback v Texasu, ale osud tomu chtěl jinak. Po nehodě s Tomasem Scheckterem v první zatáčce Indy500 o svoji velkou chvíli přišel. Dostal šanci v Chicagu a poprvé od roku 2001 závodil i jinde než v Indy. Hamiltonův návrat proběhne až letos, dva dni před jeho 49. narozeninami.

Davey Hamilton v Texasu 2011 

Hamilton je v INDYCAR aktivní i na jiných frontách. Kromě toho, že je spolukomentátorem závodů na IMS Radio Station spoluvlastní také tým v Indy Lights, kde dostávají šanci jezdci s podobnými predispozicemi jako má on – oválový specialisté z USAC. A Brandon Wagner mu loni přivezl první vítězství.
To jiný jezdec je ve 26 letech na počátku své kariéry v IndyCar. Že ani vyhrát juniorskou sérii Indy Lights nemusí stačit k zisku místa v IndyCar, se přesvědčili skoro všichni šampioni Indy Lights (pořádané IndyCar). Jen A.J. Foyt IV a Raphael Matos se v IndyCar více prosadili. Ale jezdci jako Mark Taylor, Thiago Medeiros či Jay Howard odjeli jen pár závodů. Alex lloyd a J. R. Hildebrand museli na svou šanci čekat pořádně dlouho. Ne tak dlouho jako šampion z roku 2005 Wade Cunningham.

Novozélandský jezdec vyhrál titul v roce 2005, místo v IndyCar ale nenašel a tak se vrátil k týmu Brian Stewart Racing a do Indy Lights. Byl třetí, přestože chyběl ve dvou závodech. Přesunul se k Andretti-Green/AFS Racing a znovu byl třetí. V roce 2008 paběrkoval a odjel jen pár závodů, nejprve se střídal ve voze Brian Stewart Racing se svým mladším bratrem Mitchem, v závěru sezóny odjel tři závody za dva další týmy. V roce 2009 dostal šanci na další celou sezónu, tentokrát u Sama Schmidta, se dvěma vítězstvími (včetně jednoho v Indianapolisu, svého druhého v kariéře) byl čtvrtý. Loni startoval jen v Indy (třetí vítězství!) a v závěrečném podniku v Homesteadu (třetí místo).

2005 - Wade Cunningham vyhrál finále IPS na California Speedway a také titul 

Před sezónou dostal od Sama Schmidta na vybranou – Indy500 nebo tři závody (Texas, Kentucky a Las Vegas). Cunningham si vybral možnost předvést se ve více závodech. V prvé chvíli se to jevilo jako rozumné rozhodnutí, nikdo ale netušil, s jakou formou do Indianapolisu tým Sama Schmidta přijede. Cunningham by se svou znalostí dráhy mohl bojovat o hodně vysoká umístění. Ale výsledky texaské kvalifikace naznačily, že i tady má zaděláno na výborný debut, do svého prvního závodu IndyCar odstartuje z osmé příčky.

2011 - Wade Cunningham se připravuje na debut v IndyCar 

Cunningham je jedním ze dvou šampionů Indy Lights, kteří nedostali šanci v IndyCar (tím druhým je loňský vítěz Jean-Karl Vernay). Jednou z příčin je bohužel i špatný stav současné Indy Lights. Z jezdců, kteří v současném šampionátu závodili, jen jeden dokázal vyhrát závod IndyCar (Marco Andretti, který v Cunninghamově mistrovské sezóně startoval ve Star Mazda, odjel v Indy Lights šest závodů, z toho tři vyhrál). Ale Cunningham si jistě svoji šanci zaslouží a je pikantní, že je to ve voze muže, který je spojený s oběma dnešními příběhy – Sama Schmidta.

Cunninghamův vůz 

Sam Schmidt začal závodit v Indy Racing League v roce 1997. V posledním závodě následující sezóny na sebe poprvé upozornil druhým místem v závěrečném závodě v Las Vegas. Dostal možnost u tehdá špičkového týmu Treadway Racing. Poprvé se podíval na stupně vítězů ve čtvrtém závodě sezóny, když byl třetí – hádejte kde – v Texasu. V předposledním závodě z pole position vyhrál domácí závod v Las Vegas a o pár týdnů později jel poslední závod kariéry, jak jinak než v Texasu. Jeho kariéru totiž ukončila nehoda při testech v lednu v Orlandu na Walt Disney World Speedway, po které zůstal ochrnutý.

Když dokončil rehabilitaci inspirován Frankem Williamsem, založil svoji vlastní stáj. Do kokpitu posadil dvojnásobného vicemistra IRL Daveyho Hamiltona. Po osudném Texasu se ve voze s číslem 99 vystřídali čtyři další jezdci. Jacques Lazier v Nashvillu přivezl stáji první stupně vítězů. Čtyři jezdci se střídali ve dvou vozech i v následujícím ročníku. To ale Schmidt pochopil, že kralovat budou jiní. Týmy z CART mohutně přecházely do IRL a zaběhlé stáje IRL jim (až na Panther Racing) nestačily. Natož nová Schmidtova stáj. A tak se Schmidt přesunul do nové juniorky Indy Pro (Indy Lights), kde se postupně vypracoval v jednu z nejlepších stájí.

Sam Schmidt a Alex Tagliani po kvalifikaci v Texasu 

V IndyCar se stáj představila jen v Indianapolisu ať už s vlastními vozy nebo ve spolupráci s jinou stájí. Ale když se v zimě před letošní sezónou dostala do potíží stáj FAZZT Race Team rozhodl se Schmidt pro návrat do IndyCar. Tým FAZZT překvapil dobrými výsledky už v loňské sezóně, takže od Schmidta to byla rozumná investice, která se velmi záhy začala splácet.
Tým už dokázal vyhrát dvě kvalifikace, v Indianapolisu vyhrála stáj Bryana Herty, které Schmidt poskytoval technickou podporu. Jestli druhou pole position dovede stáj přetavit ve vítězství, uvidíme dnes v 2:45 respektive ve 4:45 SELČ.