Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Franchitti vítězí v Milwaukee a má stejně bodů jako Power

Franchitti vítězí v Milwaukee a má stejně bodů jako Power

The Milwaukee 225 – Průběh a výsledky závodu

Dario Franchitti dotáhl perfektní víkend do konce, v Milwaukee vyhrál kvalifikaci, vedl největší počet kol v závodě, zajel nejrychlejší kolo a připsal si třetí vítězství v letošní sezóně. Má nyní v tabulce šampionátu naprosto stejný počet bodů jako Will Power. A protože oba mají na svém kontě tři vítězství, rozhoduje o pořadí šampionátu Powerovo druhé místo z úvodního závodu v St. Petersburgu, díky tomu Australan ještě vede šampionát. Franchittiho vítězství se ale nerodilo tak snadno, jak by se na první pohled mohlo zdát. Výrazně mu pomohly problémy Helia Castronevese s pneumatikou a chyba Tonyho Kanaana, po které do té doby druhý Brazilec skončil ve zdi.
The Milwaukee 225 – Milwaukee Mile
225 kol – 225 mil
6 žlutých fází – celkem 62 kol
3 jezdci ve vedení – celkem 5 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Dario Franchitti – 116 kol ve vedení
Nejrychlejší kolo: Dario Franchitti – 22.3693 v 10. kole
Ani vteřinu netrval závod pro Ryana Hunter-Reaye. Američan dnes netradičně jedoucí v zelenočerných barvách sponzora GoDaddy.com (jako Danica Patrick, ale ta má barvy na voze obrácené, stejné schéma měl Conway v St. Pete) udělal chybu, roztočil vůz a vrazil do zdi. Jen tak tak se mu dokázal vyhnout Ryan Briscoe.
Restart proběhl v osmém kole a Franchitti při něm udržel vedení. Brzy skončil závod pro Simonu de Silvestro, která sice přes nehodu ve včerejší kvalifikaci do závodu odstartovala, ale tým ji po 14ti kolech odvolal pro problémy s ovládáním vozu. Problémy měl i Tagliani, jehož primární monopost stáj šetří na příští závod a Taglianiho záložní vůz se v Milwaukee nechoval dobře. Stáj jej povolala do boxů a Kanaďan se se ztrátou vrátil.
Franchitti na čele budoval náskok, ale o ten přišel při předjíždění Hildebranda o kolo, jejich vozy se totiž málem střetly a Franchitti musel výrazně zpomalit. Castroneves byl záhy za jeho zádí. Franchittiho vůz totiž navíc nefungoval ideálně na ojetých pneumatikách. Když se snažil předjet o kolo Anu Beatriz, ta mu uhýbala tak vehementně, že se lehce dotkla zdi. Okamžitě byly vyvěšeny žluté vlajky, ale Bia mohla po kontrole v pit stopu v závodě pokračovat.
Pit stop si nedá za rámeček Takuma Sato. Nejprve se netrefil do vlastního boxového stání a zdržel Briscoea a Dixona a když konečně do boxů trefil, porazil svého mechanika. Po zajetí safety caru musel vykonat penalizaci průjezd boxy, ale týmu se to povedlo načasovat tak, aby Japonec neztratil kolo.
Nepovedený pit stop Takumy Sata:


Restart proběhl v 80. kole. Ale závodilo se jen pár vteřin. Do té doby jedenáctý Alex Lloyd předjížděl pomalejší jezdce, ztratil kontrolu nad vozem a vzal s sebou ještě Sebastiana Saavedru.
Lloyd ztratí kontrolu nad vozem a sestřelí Saavedru:

Když přišel další restart v 92. kole, měl Franchitti výhodu, že mezi ním a Castronevesem byli o kolo zpět jedoucí Kimball a Hildebrand. Castronevesův útok na ně byl navíc neúspěšný a před něj se dostali Kanaan a Oriol Servia. Za Castronevesem sváděli těsný souboj kolo na kolo EJ Viso v dalším voze KV Racing a Graham Rahal. Dopředu postupoval i James Hinchcliffe, ve druhém voze Newman/Haas, naopak Power se trápil ve druhé desítce.
Franchitti měl opět problém s rychle se opotřebovávajícími se pneumatikami. V 116tém kole se před něj po vnitřku dráhy, kde se jinak předjíždělo velmi špatně, protože povrch vnitřku tvořil asfalt, na kterém vozy ztráceli přítlak, dostal Kanaan. Když Kanaan ve 123. kole po vnitřku předjížděl Hildebranda, zopakoval si druhý jmenovaný skoro jako přes kopírák svoji nehodu z Indianapolisu. Opět se dostal moc na vnějšek, do nečistot a následně do zdi.
Hildebrand ve zdi:

Žluté fáze všichni ochotně využili pro zastávku v boxech. Ryan Briscoe v nich získal pět míst a posunul se do první desítky. Naopak problémy měl Oriol Servia, protože nešlo upevnit levé přední kolo, propadl se Španěl ze třetího místa až na dvanácté. Slabou chvilku si vybral i Franchitti. Při zajíždění najel na připravenou pravou přední pneumatiku v boxu Willa Powera, na ní navíc stál hlavní Powerův mechanik, kterého Franchitti srazil. Ale (trošku překvapivě) za to nedostal žádnou penalizaci.
Restart proběhl ve 135. kole. Franchitti se okamžitě dostal před Kanaana, třetí byl díky pit stopu a odpadnutí Servii z první desítky znovu Helio Castroneves. Čtvrté místo patřilo dalšímu vozu KV Racing, konkrétně EJ Visovi.

A ten byl aktérem dalšího incidentu. 61 kol před koncem zavadil při předjíždění o kolo o vůz Eda Carpentera a vrazil do zdi. Carpentera předtím „využil“ Visův stájový kolega Kanaan, když se v 154. kole dostal na první místo, právě proto, že Carpenter zdržel Franchittiho.

I přes problémy v boxech se Servia vrátil na třetí místo a připsal si letos první stupně vítězů 

Visova nehoda přinesla vítanou příležitost k posledním zastávkám v boxech. Briscoe ztratil to, co předtím v boxech získal, ze čtvrtého místa se propadl na desáté, protože z jeho vozu nešel vytáhnout airjack. Naopak Will Power získal pět pozic a byl v první desítce. Navíc se odpoutal od Scotta Dixona, se kterým bok po boku bojoval celý stint. Výbornou zastávku měl i třetí vůz Team Penske. Castroneves stihl pit stop za necelých šest vteřin a proletěl kolem Franchittiho a Kanaana na první pozici.

Při restartu bojovali Castroneves s Franchittim bok po boku, ale Castroneves dokázal využít pomalejšího Kimballova vozu a od Franchittiho se odpoutat. Ten přišel o druhou pozici záhy, když se před něj dostal Kanaan. Celá trojice matadorů jezdila ale těsně za sebou a vyhrát mohl kdokoliv.

Takhle skončil pro Tonyho Kanaana skvěle rozjetý závod. 

Zdálo se, že za nejkratší konec bude tahat Castroneves, protože jeho levá zadní pneumatika neměla potřebný tlak. Tým se rozhodoval, zda Castronevese povolat do boxů nebo ne. Rozhodování usnadnil Kanaan, který 31 kol před koncem ztratil kontrolu nad vozem, dostal hodiny a vrazil do zdi. Castroneves využil žluté fáze k zastávce a výměně pneumatik. Vedení tak znovu převzal Franchitti.
Ten měl navíc vedle sebe při restartu stájového kolegu. Nebyl to ale Dixon, nýbrž Graham Rahal. Třetí byl již Will Power restartující do závodu ze druhé řady společně s Oriolem Serviou. První pětku uzavírala Danica Patrick.

Franchitti vcelku v klidu udržel vedení a začal znovu odjíždět. Rahal se navíc nemusel obávat Powerova útoku, protože ten ztratil třetí místo díky Serviovi. Posledních 20 kol už se závod jen dojížděl. Franchitti budoval bezpečný náskok. Rahal mu nestačil, ale zároveň byl rychlejší, než třetí Servia. Bojovalo se jen v hloubi pole, Castroneves využíval nových pneumatik, co to šlo, ale na lepší než deváté místo, se dostat nedokázal.

V Milwaukee dostal Franchitti nově zbarvený vůz 

Návrat po roční absenci do Milwaukee byl ve znamení pěkného závodění. Co nebylo tak pěkné, byla bohužel dosti tristní návštěva. Tribuny byly poloprázdné a šéf INDYCAR Randy Bernard bezprostředně po závodě řekl, že šance, že na historické trati IndyCar pojede i příští rok je 50%.
IndyCar pokračuje dalším závodem už v sobotu večer (v neděli ve 2 ráno SELČ) na oválu v Iowě, který je nejkratší dráhou v kalendáři.
p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
01:56:43.5877
2.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
1.4271
3.
 O.Servia  Newman/Haas Racing
2.7703
4.
 W.Power  Team Penske
3.8756
5.
 D.Patrick  Andretti Autosport
4.2289
6.
 J.Hinchcliffe  Newman/Haas Racing
5.2021
7.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
5.7803
8.
 T.Sato  KV Racing Technology
6.1011
9.
 H.Castroneves  Team Penske
6.3643
10.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
6.8905
11.
 R.Briscoe  Team Penske
8.2475
12.
 M.Conway  Andretti Autosport
8.9469
13.
 M.Andretti  Andretti Autosport
9.8659
14.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
1 kolo
15.
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
2 kola
16.
 E.Carpenter  Sarah Fisher Racing
2 kola
17.
 A.Beatriz  Dreyer & Reinbold Racing
3 kola
18.
 A.Tagliani  Sam Schmidt Motorsports
29 kol
19.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
Havárie
20.
 E.Viso  KV Racing Technology
Havárie
21.
 JR Hildebrand  Panther Racing
Havárie
22.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
Havárie
23.
 S.Saavedra  Conquest Racing
Havárie
24.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
Porucha
25.
 S.de Silvestro  HVM Racing
Ovládání
26.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
Havárie