Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Wheldon vyhrál v Indianapolisu ve voze s výrobním číslem 007

Wheldon vyhrál v Indianapolisu ve voze s výrobním číslem 007

Krátký životopis vozu, který vyhrál při stém výročí Indy500.

Když Dan Wheldon na konci května vyhrál v Indianapolisu, bylo to vítězství veterána. Ale tato slova neplatí jen o samotném jezdci, ale především o voze, ve kterém seděl. Šasi Dallara používané týmem Bryan Herta Autosport mělo totiž označení IR3007 a bylo sedmým monopostem, který italský výrobce v roce 2003 (v první sezóně, kdy se současná technika používala) do IndyCar dodal. Tehdy Dallara putovala k týmu Panther Racing pro dvojnásobného šampiona Sama Hornishe Jr. Po té, co šasi zažilo bankroty čtyř týmů, dostalo se do rukou jezdci, který jej ještě jednou dovezl na samý vrchol.

IR3007 byl od počátku kariéry vítězný vůz. Hornish dokázal s vozem vyhrát už v srpnu 2003 v Kentucky. Bylo to jeho první vítězství s novou technikou. Hornish vůz používal v dalších šesti závodech, včetně jeho posledního u Panther Racing. Auto u Panther Racing zůstalo a dva roky jej používal Tomas Scheckter. Když v roce 2005 stáj prakticky zbankrotovala a část jejího majetku byla rozprodána v dražbě, koupila vůz IR3007 stáj Fernandez Racing.

Kentucky 2003 - Hornish dovezl IR3007 poprvé do Victory Lane 

Vůz osedlal další šampion, jeden z dvou šampionů z první sezóny, Scott Sharp a řídil jej na oválech (na přírodních a městských tratí stáj používala šasi Panoz). Tým Adriana Fernandeze ale na konci roku zkrachoval a vůz odkoupil Marty Roth zakládající vlastní stáj. Vůz rok nejezdil a na dráhu se vrátil v několika závodech v roce 2008. Ale po sezóně IRL sebrala Rothovi závodní licenci a ten svoji stáj zrušil.

Vozy byly sice přihlášeny do pětistovky v Indianapolisu v roce 2009, ale Roth spíše doufal, že ostatní stáje během května zruší dost vozů a budou muset jeho vozy odkoupit, neměl v plánu do závodu nastoupit. Až v polovině sezóny celou stáj (6 vozů) odkoupila kanadská trojice Freudenberg, Azzi a Tagliani zakládající nový tým FAZZT Race Team.

2010 - Bruno Junqueira řídí IR3007 v Indianapolisu pro FAZZT Race Team 

Vůz loni ale závodil jen při jedné příležitosti a to v Indianapolisu, kde jej dostal svěřený Bruno Junqueira. Prakticky bez přípravy dokázal vůz kvalifikovat druhý den tak, že být to o 24 hodin dřív, postoupil by do boje o pole position. Stáj ale měla finanční potíže a její majetek po roce znovu měnil majitele.

Vše odkoupil Sam Schmidt, ale IR3007 už neměl být závodním vozem. Stáj jej používala jen na nacvičování zastávek v boxech. V dubnu jej Schmidt zapůjčil stáji Bryana Herty, který měl kvalitního jezdce, ale neměl ho do čeho posadit. Wheldon dovezl nečekaný triumf, s největší pravděpodobností pro IR3007 poslední.

2011 - Wheldon IR3007 přivezl v Indianapolisu na prvním místě 

Ale ač by jej tam mnozí, včetně Wheldona, rádi viděli. Auto zatím neskončilo v muzeu. Protože Townsend Bell a Alex Tagliani v Indianapolisu havarovali, rozhodl se Schmidt v Texasu posadit do IR3007 debutanta Wadea Cunninghama. Ten v prvním závodě havaroval a do druhého už startoval v jiném voze. První ze dvou krátkých závodů v Texasu tak byl zatím posledním závodem pro IR3007, ale možné to nebylo definitivní sbohem. Cunningham pojede ještě v Kentucky a Las Vegas a tam by mohl jet i Townsend Bell, případně možná ještě Wheldon sežene s Hertou finance na další starty, a tak možná veterán ještě bude muset nazout závodní pneumatiky a vyjet na dráhu.

Prozatimní derniéra IR3007, tým Sam Schmidt jej připravuje pro Cunninghama na závod v Texasu.