Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Proč Franchitti nedostal penalizaci za incident v boxech?

Proč Franchitti nedostal penalizaci za incident v boxech?

Brian Barnhart vysvětluje, proč nebyl Franchitti potrestán

Během pit stopů v Milwaukee vyvolaly dva incidenty vzrušení. Nejprve Takuma Sato zajel do Dixonova boxu a když našel své stání, srazil svého mechanika. Za tento incident byl Sato potrestán průjezdem boxy, neboť pravidla určují, že pokud jezdec v boxech zasáhne nějakou část vybavení či personálu, bude potrestán. V pozdější fázi závodu ovšem Dario Franchitti při zajíždění do svého stání zasáhl levou zadní pneumatikou připravené pravé přední kolo v boxovém stání Willa Powera. Na něm stál mechanik, který se chystal kolo vyměnit. Franchitti ovšem potrestán nebyl a následně závod vyhrál.

Šéfstevard IndyCar Brian Barnhart vysvětlil pro deník IndyStar, proč Franchitti nebyl potrestán. Barnhartova slova: „Po prošetření situace a zvážení všech okolností, včetně úmyslu, vlivu na soutěž a vlivu na bezpečnost, se ředitelství závodu rozhodlo, že necítí, že toto porušení (pravidel) je penalizování hodné.“

Franchittiho incident:

Briana Barnharta spousta lidí okolo IndyCar nemusí. Asi největším jeho „fanouškem“ je reportér Speed.tv a stanice Versus Robin Miller, který nevynechá jedinou příležitost nenechat na Barnhartovi niť suchou. Část lidí (včetně Millera) bere šéfstevarda jako symbol IRL, který „musí“ zmizet. Části lidí vadí nekonzistentnost, kterou, coby člověk rozhodující o pravidlech, předvádí. A Milwaukee jim opět (letos už podruhé) přidalo munici. V Long Beach byl Paul Tracy penalizován za kolizi se Simonou de Silvestro („vyhnutelná kolize“) a musel absolvovat průjezd boxy. Na konci závodu ovšem bowlingová koule Helio Castroneves sestřelila v první zatáčce Willa Powera a Scotta Dixona, což se obešlo bez penalizace.
Je nutné zdůraznit, že Satův incident byl mnohem horší, než ten Franchittiho. Franchitti se vozem nedotkl nikoho z mechaniků, zatímco Sato porazil jednoho ze svých mechaniků, ale pravidla jsou jednou napsaná a mělo by k nim být přistupováno pokaždé stejně. A už vůbec není v pořádku Barnhartovo vysvětlení.
Lze velmi úspěšně pochybovat o tom, že Takuma Sato měl v úmyslu porazit svého mechanika. A pokud jde o zmíněný vliv na soutěž, ten neudělení penalizace mělo dost velký. Jezdec, který porušil pravidla, vyhrál závod a vyrovnal šampionát. A vliv na bezpečnost mohl být mnohem větší, než že Franchitti posunul pneumatiku a donutil z ní seskočit mechanika. Mohl jí totiž svým vozem poškodit, což mohlo v lepším případě stát Powera čas, než by tým připravil nové kolo, v horším případě si toho během zastávky trvající 7 vteřin nemusel mechanik všimnout, Power si mohl kolo odvézt a to mohlo při závodní zátěži prasknout (bylo to pravé kolo, což je ta na oválech více namáhaná strana) a poslat Powera do zdi.