Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Dario: „Helio se z Edmontonu nepoučil, pořád blokuje!“

Dario: „Helio se z Edmontonu nepoučil, pořád blokuje!“

Helio: „Mrzí mě, že to tak cítí, měl by si užívat vítězství.“

Dario Franchitti poslední dobou nešetří kritikou. Od prvního závodu kritizuje restarty po dvojicích. V Indianapolisu se pustil do svého týmu za neschopnost dvakrát spočítat správně spotřebu paliva (Franchittimu došlo v kvalifikaci a v závěru závodu musel do boxů, přestože ve stejném kole tankující Hildebrand měl naloženo až do konce), v Texasu kritizoval losování pořadí na startu druhého závodu (a to ještě před závodem prvním, ne v důsledku toho, že startoval 28. a Power 3.) a ihned po vítězství v Milwaukee se pustil do Helia Castronevese, který jej podle jeho soudu blokoval.
„Byly to ty Heliovy obvyklé blokovací nesmysly a nevím, co se musí stát, aby pochopil, že blokování není součástí toho, co děláme v IndyCar Series,“ řekl Franchitti bezprostředně po závodě. „Blokoval na vnitřku i na vnějšku. Není vůbec podivné, že měl prázdnou pneumatiku, když vezmeme v úvahu, které části trati používal.“
Když hlava trochu vychladla, zmírnil Franchitti své prohlášení na středeční tiskové konferenci. Jedno blokování Castronevesovi „odpustil“, protože ten byl na vnitřní straně dráhy při restartu. Ale na druhém případu trvá. Popisuje jej následovně:
„Vybral jsem si, že půjdu na vnějšek a zaútočil jsem na Helia. Byl jsem vedle něho a posouval jsem se dál podél něj. Pak mě uviděl a namířil na mě na vnějšek. Na tohle svůj pohled nezměním.“
„Všichni jsme vyrostli v sériích, kde blokování bylo léta povoleno. Sledovali jsme jezdce jako Senna a Schumacher, jak to dělají, ale od určitého bodu, IndyCar Series a Champ Car vydaly nařízení, že blokování není dovoleno. Všichni jsme se museli přizpůsobit a v mnoha případech, prvním instinktem je blokovat, ale zvládli jsme se na to adaptovat. Ale Helio se nikdy pořádně nepřizpůsobil a pořád to dělá. Je to frustrující, a já jsem svoji frustraci dal najevo po závodě. To se nezměnilo. Tohle musí přestat.“
Castroneves byl v posledních letech dvakrát penalizován za blokování a pokaždé jej to stálo vítězství. V roce 2008 v Detroitu před sebe musel pustit pozdějšího vítěze Wheldona. Ještě známější je případ z loňského Edmontonu. Po posledním restartu za sebou Castroneves v první zatáčce udržel Powera tím způsobem, že vzal svou formuli na vnitřek dráhy, ale podle regulí IndyCar předjížděný vůz nesmí být na vnitřní straně. Za to dostal penalizaci, kterou odmítl splnit. Vítězství získal Dixon (který Powerova neúspěšného útoku využil k posunutí se na druhé místo). Castroneves po závodě seřval několik pořadatelů a chytl šéfa bezpečnosti IndyCar za límec.
Reportéři si během závodu žádného nevhodného manévru z Castronevesovy strany nevšimli. A ničeho si nevšiml ani sám Castroneves.
„Je mi moc líto, že to takhle cítí,“ řekl Helio v úterý. „Určitě s ním chci mluvit. Chci zjistit, co se stalo a proč o mě má takhle negativní komentáře. Je to náš šampion. Měl by si užívat vítězství a chovat se jako šampion. Vyhrál závod, byly tam další vozy mezi ním a mnou. Teď chci jít dál k Iowě, kde se jede tenhle týden a chci zkusit ten závod vyhrát.“
Oba jezdci se vyjádřili i na adresu Tonyho Kanaana, který s nimi až do své havárie bojoval o vítězství. Franchitti byl na adresu svého nejlepšího kamaráda v IndyCar velmi pozitivní:
„V první části závodu jsem si myslel, že mám výhodu vůči všem. Pak přišel Tony a vypadal opravdu hodně silný a připravil mi pár horkých chvilek jako obvykle. Závodit s Tonym je potěšení. Je to absolutní potěšení. Pár palců od sebe, ale dáváme tomu druhému místo a respekt."
„Byla to zábava závodit s Tonym,“ pokračuje Franchitti. „Je velmi agresivní, ale v tom nejlepším smyslu. Myslím, že máme vůči tomu druhému respekt. Závodíme spolu zatraceně tvrdě, ale vždy tam byl respekt.“
Castronevesovi bylo líto Kanaanovi nehody v 195. kole. A to především proto, že věří, že pokud by jeho krajan nevyvolal žlutou fázi, měl by i přes nízký tlak v levé zadní pneumatice šanci na vítězství: „Kdyby nepřišla žlutá kvůli TKově smyku, věřím, že bych měl šanci. Vzhledem ke konfiguraci Milwaukee – plochý ovál bez klopení – je na levém zadním kole nejmenší část váhy. Proto jsem byl schopný i s tím zajíždět rychlá kola.“
Je pravděpodobné, že Franchitti se po závodě do komentářů ohledně Castronevesova blokování pustil, aniž by viděl záznam toho, jak při pit stopu přejel pneumatiku připravenou pro Willa Powera. Jinak totiž za tento incident a chybějící následnou penalizaci měl na hlavě také pořádnou dávku másla.
Franchitti je letos nervóznější, než byl v předešlé sezóně a zřejmě z toho pramení jeho kritizování. Zřejmě částečně proto, že cítí šanci na zápis do historických tabulek. Pod hlavičkou IRL/INDYCAR nikdo čtyři mistrovské tituly nezískal. Čtyři tituly mají jen Mario Andretti a Sébastien Bourdais (a podle některých tabulek také otec a syn Unserové a Bobby Rahal, ačkoliv v jejich případě je více než sporné, zda za titul počítat i vítězství v USAC Gold Crown Championship, který v letech 1985 až 1995 sestával jen z pětistovky v Indianapolisu). Úspěšnější jsou Rick Mears a AJ Foyt.
Navíc Franchitti neohroženě postupuje historickou tabulkou v počtu vítězství. Dotáhl se na Ricka Mearse (29 vítězství) a jen dva triumfy mu chybí na nejúspěšnější aktivní jezdce (Tracy a Bourdais). Dario studoval historii motorsportu a statistiky a historické tabulky vyloženě miluje. Krom toho loni to vypadalo na jasnou sezónu Willa Powera a Franchitti mohl jen překvapit. Letos je boj o titul otevřený a mezi Powerem a Franchittim roste rivalita.