Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Road America a Laguna Seca: Vrátí se do kalendáře IndyCar?

Road America a Laguna Seca: Vrátí se do kalendáře IndyCar?

Dva přírodní okruhy mají letos obrovskou šanci.

Přestože letošní kalendář IZOD IndyCar Series byl poměrně revoluční, vyměnily se v něm čtyři podniky (skončily Kansas Speedway, Chicagoland Speedway, Homestead-Miami Speedway a Watkins Glen a naopak se vrátily Milwukee Mile, New Hampshire Motor Speedway, Las Vegas Motor Speedway a přibyl nový závod v ulicích Baltimoru), představila jej IndyCar už 10. září 2010. Kalendář na příští sezónu ale zdaleka ještě není hotový, termín zveřejnění se stále odsouvá a dočkat bychom se jej měli v průběhu října, snad před finále sezóny v Las Vegas.
Jisté je, že ať už vyjednávání dopadnou jakkoliv, část fanoušků bude potěšena, část naopak zrudne vzteky. Do té druhé skupiny budou určitě spadat fanoušci preferující závody na oválech a především ti, kteří v roce 1996 stáli za Tony Georgem, když zakládal Indy Racing League (pokud ještě nějací z nich IndyCar sledují, o čemž vzhledem k vývoji série v posledních letech lze celkem úspěšně pochybovat). Potvrzené jsou závody na čtyřech oválech (Indianapolis, Iowa, Texas (dva krátké závody jako letos) a navrátivší se Auto Club Speedway v kalifornské Fontaně). Naopak dva ovály zřejmě končí, u Milwaukee Mile to již IndyCar potvrdila, u New Hampshire Motor Speedway s touto informací zase přišel generální manažer okruhu. Jedinou šancí na zachování závodu by bylo, kdyby IndyCar sehnala pro závod titulárního sponzora, nebo si trať pronajala. O budoucnosti závodu v Kentucky se rozhodne zřejmě v sobotu v noci, kdy se zástupci vlastníka, společnosti SMI, sejdou s výkonným ředitelem IndyCar Randy Bernardem. Pokud jde o Las Vegas, tady zřejmě rozhodne úspěch letošního závodu. Připomeňme, že oba závody, které se letos do kalendáře vrátily (Milwaukee a New Hampshire) skončily fiaskem. Šanci objevit se znovu v kalendáři má z oválů už jen Chicagoland Speedway.
Naopak mezi ty, kteří se nebudou moci dočkat konce března 2012, kdy má sezóna začít, se zařadí fanoušci se slzou v oku vzpomínající na devadesátá léta a šampionát CART. „CARTizace“, která je na IndyCar Series patrná prakticky od roku 2002 (když CART začal upadat) totiž zřejmě bude dál pokračovat.  A v kalendáři následujícího ročníku se možná objeví dvě z největších perel bývalé série CART – přírodní okruhy Laguna Seca a Road America.
America soupeří s Čínou
Větší šanci má přírodní okruh ležící v lesích ve státě Wisconsin, tedy Road America. Okruhu hraje do karet blízkost trhu okolo Velkých Kanadsko-amerických jezer, odchod IndyCar z Milwaukee (ležící ve stejném státě) a také dlouhodobější snaha závod do kalendáře zařadit. Na dálku ovšem musí wisconsinský okruh soupeřit s dalekou Čínou.

Není žádným tajemstvím, že právě Země draka by se měla stát dalším cílem mezinárodní expanze IndyCar a to již v roce 2012. Na Dálném východě by tam měla nahradit zrušený závod v japonském Motegi. Jenže pořadatelé v Číně chtějí závod v srpnu a stejné datum by si přáli i ve Wisconsinu. Srpen je pro IndyCar tradičně rušný měsíc, letos během něj proběhly závody v Ohiu, Sonomě a New Hampshire. Poslední dva zmíněné (o Sonomě bude řeč dále) místo pravděpodobně vyklidí, ale pokud by IndyCar cestovala do Asie, potřebovala by před a po závodě týdenní pauzy a na Road Americu by nezbyl čas. Pořadatelé na Road America totiž chtějí zopakovat úspěšný model z roku 2007, tedy spojit závody American LeMans Series a IndyCar (tehdy Champ Cars) do jednoho víkendu. Ostatně to jsme mohli vidět letos také v Long Beach, Ohiu a Baltimoru. ALMS má závod na Road America na příští rok naplánovaný na sobotu 18. srpna.

Kolo na Road America v podání Justina Wilsona.

Road America má pro americké formule bohatou historii. První závod byl uspořádán již v roce 1982 a až do roku 2007 se s výjimkou sezóny 2005 vždy do kalendáře vešel. Druhá polovina srpna byla většinou tradičním datem závodu, ačkoliv několik podniků se odjelo již na začátku srpna, nebo naopak během září.
Sonoma to balí, nahradí ji Laguna Seca?
V létě označil Randy Bernard šanci na pokračování IndyCar v kalifornské Sonomě na 50%. Místní pořadatelé trápí stejný problém, jako pořadatele většiny oválových podniků – závod nemá titulárního sponzora a nevydělá na sebe. Ačkoliv v posledních letech stoupala návštěvnost a podnik nedaleko San Franciska je populární pro týmy, jelikož jde o důležitý trh, podle nejnovějších informací už vlastník, Speedway Motorsports Inc., nechce doplácet ztrátu (ostatně tu doplácel také v New Hampshire a uvidíme, jak to dopadne letos s Kentucky a Vegas, které také SMI patří).

U fanoušků pro nízkou atraktivitu závodů nepopulární okruh Infineon Raceway měl díky strategickému partnerství IndyCar a SMI v kalendáři neotřesitelnou pozici a blokoval jakoukoliv šanci Laguny Secy na návrat do kalendáře, protože obě dráhy leží v severní Kalifornii. Pokud Sonoma opravdu skončí, otevřou se dveře pro okruh vlastněný Mazdou. I když jen částečně. IndyCar už potvrdila závod na Auto Club Speedway (Fontana) v polovině září. Je otázkou, zda by se tři závody v Kalifornii uživily, i když Fontana od severokalifornského Monterey leží poměrně daleko.

Kolo po Laguna Seca v podání Paula Tracyho.

Třetí kalifornský závod, grand prix v ulicích Long Beach, se pojede v dubnu. Fontaně patří datum v polovině září a tedy Laguna Seca by potřebovala někam doprostřed léta, možná týden před anebo týden po (letošní víkend patřící Sonomě) závodě na Road America. Což ovšem závisí na tom, jestli IndyCar nezabije většinu měsíce cestou do Číny.

Laguna Seca patří Mazdě a dobré vztahy s touto automobilkou hrají do karet návratu okruhu do kalendáře IndyCar. Mazda sponzoruje juniorský systém a přímo hlavně sérii Star Mazda. Smysl by dávalo propojení s ALMS, jenže ta závod přesunula z poloviny září na polovinu května (dva týdny před Indy500). Ne nemožné by mohlo být i propojení se závodem Grand-Am, ačkoliv letos jej Grand-Am pořádala v červenci. S touto sérií IndyCar spolupracuje při závodech v Alabamě (Barber Motorsports Park) a poprvé se vytrvalostního závodu Grand-Am příští rok dočká v Indianapolisu.
Příští rok do Detroitu, a kam dále?

Na dobré cestě je znovuobnovení podniku na ostrově Belle Isle v městě automobilů Detroitu. Městská rada schválila pořádání závodu a Grand Prix, za níž stojí lidé okolo Rogera Penskeho, zdá se nic nezabrání, aby poprvé od roku 2008 znovu přivítala IndyCar. Belle Isle dostane „luxusní“ místo v kalendáři na začátku června, týden po Indy500. IndyCar znovu obsadí víkend mezi závody v Indianapolisu a Texasu, který chtěla nechat volný, aby týmy měly více času na to se vzpamatovat z pětistovky.

Další nové podniky by se mohly objevit až v roce 2013. „Určitě už příští rok“ bude obnoven závod v Houstonu (slýcháme od promotéra Mikea Lanigana každý rok), ačkoliv pro rok 2012 už se s ním poměrně vážně počítalo. Naopak Lanigan a jeho společnost Mi-Jack Promotions asi nepočítá s obnovením závodu v Clevelandu, respektive chce nejdříve obnovit závod v Houstonu a pak se uvidí. Proti Clevelandu hraje fakt, že v Ohiu už IndyCar závodí na Mid-Ohio Sports Car Course. Ohio by dva závody asi těžko uživilo, na rozdíl od bohatého Texasu, jenže tady je zase konkurence v podobě NASCAR a přicházející Formule 1 a MotoGP.
Na předních místech seznamu potencionálních cílů pro IndyCar jsou dvě zahraniční destinace, brazilské Porto Alegre (dost možná již v roce 2012) a závod v Mexiku, velmi atraktivní pro sponzory. Po Mexiku volali Roger Penske i Chip Ganassi. V roce 2013 má za cíl pořádat závod na Floridě také skupina, kam patří i jezdec Ryan Hunter-Reay. Ti by chtěli přivést závod do ulic jihofloridského Ft. Lauderdale ležícího v aglomeraci Miami.
No a v polovině dekády by na řadu mohla přijít také Evropa. Prioritou pro Randyho Bernarda je německý ovál EuroSpeedway Lausitz. Velkou roli bude hrát především to, které evropské společnosti budou do IndyCar dodávat motory a případně aerokity. Vážnými zájemci jsou Volkswagen (proto Lausitzring) a italský Fiat. Ostatně Randy Bernard navštívil paddock Ferrari během závodu F1 na Monze. S Fiatem by do IndyCar mohla zamířit i jedna italská trať a to údajně Imola. Ostatně že IndyCar v Evropě zamíří na tratě opuštěné F1 nedávno naznačil komerční ředitel Terry Angstadt. Třetím evropským cílem (kvůli Lotusu a spoustě britských jezdců v IndyCar) zřejmě bude buď ovál v britském Rockinghamu nebo přírodní okruh v Brands Hatch.
Posledními velmi pravděpodobnými destinacemi pro IndyCar jsou Austrálie, tady mají zájem především v západoaustralském Perthu, kde pořádali Red Bull Air Race, ale také v Melbourne, kde jsou nespokojeni s poplatky za pořádání závodu F1, a blízkovýchodní Katar, kterému by do IndyCar mohla pomoci silná americká vojenská přítomnost v zemi (tj. hodně potencionálních diváků) a soustředění se F1 na okolní státy.