Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

New Hampshire končí, Las Vegas i v roce 2012

New Hampshire končí, Las Vegas i v roce 2012

Nového kalendáře se ještě několik týdnů nedočkáme.

Další dva střípky unikly z podoby budoucího kalendáře IZOD IndyCar Series. Majitelé oválu New Hampshire Motor Speedway v pátek potvrdili, že letošní návrat po třináctileté pauze bude jednorázovou záležitostí a ve stejný den INDYCAR a Las Vegas Motor Speedway potvrdili, že i finále příští sezóny se uskuteční na 1,5 mílovém oválu ve městě hazardu.
Odchod z New Hampsire byl na spadnutí okamžitě po ukončení letošního závodu. Návštěva závodu byla tragická a samotný závod, především jeho závěr ze strany INDYCAR, pak tragikomický. Když se provozovatel dráhy podíval na účty, řekl jasně: IndyCar tu končí. Dnes to společnost Speedway Motorsports Inc., které dráha patří, potvrdila i oficiálně.
Speedway Motorsports Inc. patří také ovál v Las Vegas, který se také jako New Hampshire vrací letos do kalendáře po delší absenci. A ačkoliv se závod ještě nejel a pořadatelé neměli možnost spočítat si, zda závod něco vynesl nebo skončil finanční katastrofou, zřejmě na základě doposud prodaných lístků a zájmu ze strany diváků se rozhodli dát závodu šanci i příští rok. V roce 2012 se ve Vegas pojede 15. října.
„Pravděpodobně jsem tady největší fanoušek Las Vegas,“ prozradil na tiskové konferenci Randy Bernard, výkonný ředitel INDYCAR. „Viděl jsem, co Las Vegas dokáže udělat se sportem,“ připomíná Bernard úspěch jeho předchozího zaměstnání, Professional Bull Riders, právě ježdění na krávách se výrazněji prosadilo díky atmosféře závodů pořádaných v Las Vegas.
Bernard ale měl dnes oznámit kompletní kalendář na příští ročník. To se nestalo a v příštích několika týdnech ještě nestane. Jedním z důvodů je nedostatek oválů, kterých je zatím v kalendáři jen pět:
„To zdržení, upřímně, je to proto, že nejsme spokojeni s kalendářem,“ dodává Bernard. „Ale nevzdáváme se. Každý v této místnosti by měl vědět, o čem mluvím (nedostatek oválů). Není tajemstvím, že Milwaukee a Loudon (New Hampshire) nedopadly, jak jsme doufali. Ale je důležité, abyste věděli, že miluji ovály. Byl jsem na hodně prašných drahách, není to jen o fanoušcích, je to o jezdcích. Ztrácíme Američany. Jenže nemůžu dělat špatné dohody. Musím řídit obchod. Musí to dávat smysl finančně a být v nejlepším zájmu sportu.“
Faktem je, že pokud jde o ovály, prostě není kde brát. Speedway Motorsports vlastní ovály v Atlantě, Bristolu, Charlotte, Kentucky, Las Vegas, New Hampshire, North Wilkesboro a Texasu. V Texasu a Las Vegas pojede IndyCar i příští rok. New Hampshire se nevrátí, stejně tak nejspíš ani Kentucky (chybí titulární sponzor). Bristol je pro IndyCar nepoužitelný, v North Wilkesboro se nezávodí. Atlanta není pro formule moc vhodná a závody IRL tam byly neúspěšné. To samé platí i o Charlotte, což je jedna z hlavních tratí v kalendáři NASCAR. I když Charlotte je z celé nabídky SMI asi největším „favoritem“, že by zde IndyCar mohla zkusit uspořádat závod.
Konkurenční International Speedway Corporation, vlastněná rodinou Franceů, kterým patří i NASCAR, bude mít v příštím kalendáři určitě jednoho zástupce – Auto Club Speedway v kalifornské Fontaně. Dvoumílový ovál s kapacitou pro více jak 90 000 diváků je velký risk. Závody IRL a IndyCar se zde nesetkaly s příliš dobrou návštěvou a závod je tak horkým favoritem na to, že jej potká osud Milwaukee a New Hamphsire.
Kromě Fontany vlastní ISC pro IndyCar nepoužitelné ovály Darlington, Daytona, Martinsville a Talladega. Na ostatních drahách ISC IndyCar v minulosti závodila, konkrétně se jedná o Chicagoland, Homstead-Miami, Kansas, Michigan, Phoenix a Richmond. Homestead-Miami a Kansas se do kalendáře určitě nevrátí. Oba závody skončily v roce 2010 a trápila je tragická divácká návštěva. Chicagoland byl v jednáních, ale když promotér viděl výsledky letošního závodu v Milwaukee, jednání rychle skončila. Phoenix a Richmond byly Bernardovými favority v průběhu roku, ale ředitel oválu ve Phoenixu o závod IndyCar nestojí a Richmond zatím také nevyšel. Do Michiganu se IndyCar nevrátí už jen proto, že v tomto týdnu oznámilo město Detroit obnovení závodu na ostrově Belle Isle.
Třetím velkým vlastníkem oválů byla v minulosti společnost Dover Motorsports, která vlastnila IndyCar v minulosti využívané ovály Dover, Gateway a Nashville (a také nižšími sériemi NASCAR používaný Memphis). Ale Dover Motorsports je v těžkých problémech a aby udržela v chodu alespoň Dover International Speedway zavřela ostatní tři dráhy, tedy do Nashvillu nebo Gateway se IndyCar nepodívá a Dover pro formule je naprosto nevhodný.
„Nezávislých“ oválů v USA moc není. Většinou to jsou dráhy, které v minulosti patřily některému z velkých hráčů, který přesunul závody NASCAR na jinou ze svých drah a původní trať pak uzavřel a většinou prodal. Takovým příkladem jsou Rockingham Speedway (dříve North Carolina Speedway), ale když už pořádat závod v Severní Karolíně, tak v Charlotte, kde jej může podpořit SMI, nebo Pikes Peak International Raceway v Coloradu, kde také IndyCar dříve závodila. Poslední „použitelnou“ variantou je mílový ovál na Floridě nedaleko Orlanda Walt Disney World Speedway, kde se v roce 1996 začala psát historie Indy Racing League. Ale ačkoliv dráha je relativně udržována pro jezdecké školy a klubové závody, tak ani tady se už skoro 10 let profesionálně nezávodí.