Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Dale Coyne Racing má motory, ostatní takové štěstí nemají

Dale Coyne Racing má motory, ostatní takové štěstí nemají

Tři týmy stále nemohou získat motory od žádného dodavatele.

Tým Dale Coyne Racing se stal pátou stájí, která v letošní sezóně IZOD IndyCar Series využije motory Honda. Coynův tým se připojí ke stájím Chipa Ganassiho, AJ Foyta, Sama Schmidta a Bobbyho Rahala. Honda má potvrzeno 9 vozů (čtyři u Chip Ganassi Racing, dva u Dale Coyne Racing a po jednom u zbývajících stájí). Sam Schmidt Motorsports a Rahal/Letterman/Lanigan Racing by rády nasadily do sezóny vozy dva, ale zatím ani jedna stáj na to nemá potřebné finanční prostředky.
„Dale Coyne Racing je jeden z nejvytrvalejších týmů s historií trvající skoro třicet let,“ říká Erik Berkman, ředitel Honda Performance Development, která motor vyvíjí. „Je skvělé, že s námi v roce 2012 budou závodit. Daleův tým udělal v posledních letech skvělý pokrok a v předsezónním období v tomto směru pokračoval. Těšíme se, že naše spojení s mini bude v roce 2012 pokračovat.“
Ačkoliv ještě nebyl potvrzen, předpokládá se, že jedním z jezdců Dale Coyne Racing bude Justin Wilson. Wilson pro Coyna přivezl v roce 2009 první vítězství v historii stáje. Velkým aspirantem na druhou sedačku je díky sponzorství od kanadské pobočky Hondy veterán Paul Tracy. Tracy by si letos chtěl odjet rozlučkovou poslední sezónu v IndyCar. V roce 1991 za Dale Coyne Racing v sérii PPG Indy Car World Series Tracy debutoval. Dalšími adepty jsou loňští závodníci James Jakes a Alex Lloyd.
Coyne hádanku „Co namontovat za jezdce?“ už vyřešil, ale tři stáje, konkrétně Conquest Racing, Ed Carpenter Racing a Sarah Fisher Hartman Racing, stále nemohou najít dodavatele motorů pro nadcházející sezónu a vážně hrozí, že by zmíněné stáje mohly zmeškat start sezóny. Všichni tři dodavatelé další týmy vytrvale odmítají a odkazují na to, že stanovený limit toho, kolik mají dodat motorů, už naplnili.
Když dodavatelé podepisovali smlouvu s INDYCAR, zavázali se poskytnout motory až 40% startujících. Jenže v té době nikdo netušil, kolik týmů se v roce 2012 na startovním roštu objeví, odhad INDYCAR zněl 25, a tedy každý výrobce počítal s dodávkou 10 motorů. Tomu přizpůsobili výrobci své rozpočty. Motory jsou letos pronajímány za 690 000 dolarů (v předešlých letech to byl rovný milion), což je výrazně pod skutečnou cenou. Výrobcům, Lotusu, Hondě a GM (Chevrolet), za to týmy a INDYCAR poskytují reklamní prostor. Třeba Lotus natře všechny své vozy do zlatočerného či žlutozeleného zbarvení.
Jenže o start v IZOD IndyCar Series má zájem více než 25 účastníků. Velmi pravděpodobně by do St. Petersburgu mohlo přijet rovných 30 jezdců a číslo může být i vyšší. Sice teoreticky by 30 startujících neměl být problém (10 motorů Chevrolet, 10 motorů Honda a 10 Lotus), jenže Lotus začal testovat svůj motor teprve v lednu a zřejmě do konce března své kvóty nenaplní. Závazně podepsáno má Lotus 6 kontraktů s tím, že Dreyer & Reinbold Racing velmi pravděpodobně bude mít dva vozy, tedy že bude potřeba 7 motorů (1x Bryan Herta Autosports – Alex Tagliani, 2x Dragon Racing – Sébastien Bourdais a Katherine Legge, 1-2x Dreyer & Reinbold Racing – Oriol Servia, 1x HVM Racing – Simona de Silvestro a 1x MSR Indy – zatím bez jezdce).
U ryze amerických týmů s americkými jezdci (Sarah Fisher Hartman Racing a Ed Carpenter Racing) navíc můžeme pochybovat o přirozenosti a vhodnosti spojení s britskou automobilkou, spojení s Chevroletem by působilo mnohem přirozeněji. Ovšem, vzhledem ke stavu automobilového průmyslu ani GM nechce uvolnit další peníze na pronájem dalších motorů pod cenou. Chevrolet má totiž již nyní 10 vozů potvrzených (Power, Briscoe a Castroneves u Team Penske; Hildebrand u Panther Racing; Kanaan, Viso a třetí vůz u KV Racing; Andretti, Hinchcliffe a Hunter-Reay u Andretti Autosport) a Michael Andretti by rád přidal ještě jeden vůz.
Kudy z toho ven? INDYCAR se snaží intenzivně situaci řešit a určitý pokrok by mohl nastat již během tohoto týdne. Honda a Chevrolet navýší své kvóty o dva další kontrakty, uspokojí tedy 12 startujících. Jenže tyto extra motory budou dražší přibližně o 300 000 dolarů. To by mělo umožnit všem zájemcům získat dodavatele motorů a v březnu se postavit na startovní rošt.