Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

IndyCar čekají testy v Sebringu, oválový test v Texasu posunut

IndyCar čekají testy v Sebringu, oválový test v Texasu posunut

Prezident TMS se tvrdě pustil do jezdců kvůli kritice bezpečnosti.

Příští týden se konečně fanoušci alespoň částečně dozvědí, jak na tom co do formy jsou týmy a dodavatelé motorů. INDYCAR na týden od 5. března naplánovala oficiální test na letištním okruhu ve floridském Sebringu, kde se ve dvou skupinách během čtyř dní představí všech 26 jezdců, kteří se dostanou 25. března na startovní rošt. Na konci každého dne budou zveřejněny dosažené časy, tím se především test liší od dosavadního neveřejného testování.
Před sezónou měl proběhnout i první oficiální test nového vozu na oválu, konkrétně na Texas Motor Speedway, ale sportovní ředitel INDYCAR Beaux Barfield se jej rozhodl přesunout na květen, tedy až za první čtyři závody, aby týmům ušetřil problémy spojené s přechodem z okruhové verze vozu na oválovou a pak zpátky na okruhovou.
V Sebringu příští týden bude pole rozdělené do dvou skupin. Jedenáctičlenná skupina v níž jsou mimo jiné i všichni tři piloti Team Penske a trojka od Andretti Autosport dostane dráhu k dispozici v pondělí a v úterý. Testovat se bude vždy od 9 ráno do poledne a od 1 odpoledne do 17:00. Ve středu sebringský okruh převezmou piloti juniorské série Indy Lights a ve čtvrtek a pátek se vrátí IndyCar s větší, patnáctičlennou, skupinou, v níž jsou mimo jiných čtyři piloti Chip Ganassi Racing a trojice pilotů KV Racing včetně Rubense Barrichella.
1. skupina (pondělí 5. března a úterý 6. března):

Č
 Jezdec  Tým
Motor
2
 R.Briscoe  Team Penske
Chevrolet
3
 H.Castroneves  Team Penske
Chevrolet
7
 S.Bourdais  Lotus Dragon Racing
Lotus
12
 W.Power  Team Penske
Chevrolet
18
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
Honda
19
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
Honda
26
 M.Andretti  Andretti Autosport
Chevrolet
27
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
Chevrolet
28
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
Chevrolet
77
 S.Pagenaud  Sam Schmidt Motorsports
Honda
78
 S.de Silvestro  Lotus HVM Racing
Lotus

2. skupina (čtvrtek 8. března a pátek 9. března):

Č
 Jezdec  Tým
Motor
4
 JR Hildebrand  Panther Racing
Chevrolet
5
 E.Viso  KV Racing Technology
Chevrolet
6
 K.Legge  Lotus Dragon Racing
Lotus
8
 R.Barrichello  KV Racing Technology
Chevrolet
9
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
Honda
10
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
Honda
11
 T.Kanaan  KV Racing Technology
Chevrolet
14
 M.Conway  A.J. Foyt Enterprises
Chevrolet
15
 T.Sato  Rahal Letterman Lanigan Racing
Honda
20
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
Chevrolet
22
 O.Servia  Dreyer & Reinbold Racing
Lotus
38
 G.Rahal  Service Central Chip Ganassi Racing
Honda
83
 C.Kimball  Novo Nordisk Chip Ganassi Racing
Honda
98
 A.Tagliani  Team Barracuda - BHA
Lotus

Po sebringském testu mají ještě některé týmy naplánováno testování v alabamském Birminghamu. 13. března nový vůz otestují piloti Ganassiho juniorskému týmu Graham Rahal a Charlie Kimball. Další den je v Alabamě vystřídají Justin Wilson a James Jakes za Dale Coyne Racing, JR Hildebrand (Panther Racing), někdo za tým Penske (ještě není jasné, který jezdec), Josef Newgarden (SFHR) a Ed Carpenter (Ed Carpenter Racing).

Spory zatím neutuchají okolo závodu na Texas Motor Speedway. 1,5 mílový ovál s klopením okolo 25° je považován za nejnebezpečnější v letošním kalendáři IZOD IndyCar Series a jezdci dokonce naznačili, že by mohlo dojít k bojkotu závodu. Ostatně nebylo by to poprvé, kdy závod formulí na TMS skončil debaklem. CART zde měl naplánovaný podnik v roce 2001, jenže turbomotory a mnohem lepší dynamika, než u konkurenční IRL, vyhnaly vozy do takových rychlostí, že na jezdce působilo přetížení 5g, což u některých vyvolávalo poruchy vědomí a závod byl po kvalifikaci přeložen a následně zrušen. CART celé fiasko přišlo po soudních tahanicích na více než 3 miliony dolarů a pomalu to vedlo k jeho zániku.
Tony Kanaan, coby mluvčí jezdců, kritizoval, že současný aerodynamický balík nového vozu DW-12 stále umožňuje „pack racing“, tedy těsné závodění kolo na kolo po prakticky neomezenou dobu spíše připomínající dopravní zácpu. Právě pack racing nese vinu na tragické smrti Dana Wheldona loni v Las Vegas. Vozy byly tak těsně u sebe, že drobný kontakt Hildebranda a Cunninghama vyvolal řetězovou nehodu 16 vozů. Smrtelná zranění Wheldonovi způsobil stožár ochranného plotu. Upevnění plotu je na Las Vegas Motor Speedway jiné, než na všech ostatních oválech, na kterých IndyCar závodí, s výjimkou Texasu, kde je právě stejné. Navíc texaská dráha má stejnou délku a velmi podobné klopení, jako Las Vegas.
Několikaměsíční kritiku své dráhy už odmítl nečinně poslouchat prezident Texas Motor Speedway Eddie Gossage, pro IndyCar velmi důležitá osoba, protože jeho výborný vztah s Tonym Georgem a následně s Randy Bernardem se klíčovou měrou podílel na úspěchu IndyCar na důležitém texaském trhu.
„Jsem opravdu zklamaný a nechápu, proč jezdci IndyCar cítí potřebu neustále tento sport poškozovat,“ kritizoval Gossage jezdce. „Víte, inženýři nás ujišťují, že současný design ochranného plotu je to nejlepší, co dnešní technologie umožňuje. Ale když jste sponzor, když jste fanoušek, když jste televizní stanice, proč byste chtěli mít něco společného s IndyCar, když vám dnes nejsou schopni říct, kde budou zítra závodit? A jezdci – mluvčí sportu – jej ničí?“
„Je to od jezdců absolutně nezodpovědné a zaslouží si, proto jak se někdy chovají, za to si zaslouží, že jsou v motorsportu na konci potravního řetězce. Stále se střílí do nohy, a já to nechápu. Skvělá show, neuvěřitelné schopnosti, ale chybějící selský rozum.“