Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Aerokity chtějí vyrábět všichni tři dodavatelé motorů

Aerokity chtějí vyrábět všichni tři dodavatelé motorů

Dallara nový aerokit nechystá, ale bude možné využít stávající.

Vzhled letošních vozů IndyCar Series bude jen dočasný. Když nové vozy Dallara INDYCAR představila, rozhodla se splnit přání fanoušků, aby vozy nevypadaly identicky. Z důvodů ušetření nákladů má podvozek vozu zůstat stejný, ale aerodynamické prvky, takzvaný aerokit, může při splnění určitých podmínek dodávat kdokoliv. Výrobce musí připravit oválovou i okruhovou verzi, INDYCAR ji musí schválit a její cena nesmí přesáhnout 75 000 dolarů.
Kvůli úspoře nákladů se vývoj aerokitů odložil o rok, tedy na sezónu 2013. Přesná pravidla v těchto dnech finalizuje technický ředitel INDYCAR Will Phillips. Podle něj o dodávání aerokitů projevily zájem všechny tři společnosti, které letos (a v příštím roce) budou do IndyCar dodávat motory, tedy Honda, Chevrolet a Lotus. Vyvíjet aerodynamický balík v příští sezóně ale nebude výrobce vozu Dallara, jejíž aerokit letos používají všechny týmy. Aerokit Dallary mohou týmy využívat i v další sezóně.
„Základní principy stále platí,“ říká Will Phillips. „Ale musíte pochopit, že v roce 2013 bude aerokit Dallary starý rok, bude mít za sebou rok vývoje. Zpoždění aerokitů způsobilo nějaké změny ve filosofii toho, co můžete a co nemůžete dělat. A tyhle věci je potřeba ještě dořešit. Pokud jde o části, které do aerokitů spadají, ty se nemění.“
Dallara nový aerokit sama vyvíjet nebude, ale její ředitel pro výzkum a vývoj naznačil, že by ráda vyvíjela aerokit pro někoho, kdo by jej pak opatřil svojí značkou. Podobně jako Ilmor vyvíjí motor pro Chevrolet a Judd motor pro Lotus.
„Máme velké odhodlání pro IndyCar a budeme zásobovat celé pole v roce 2012, pokud jde o náhradní díly,“ říká Andrea Toso, ředitel výzkumu a vývoje Dallary. „Budeme muset také mít k dispozici náhradní díly pro současný aerokit, pokud se jej některé týmy rozhodnou používat v roce 2013 a v dalších sezónách. Tak si současné díly udrží svojí hodnotu i v nadcházejících závodních sezónách.“
Kromě Lotusu, Chevroletu a Hondy jedná INDYCAR s dalšími potencionálními dodavateli. Zájem projevila francouzská ORECA a také skupina inženýrů BAT, která se ucházela o možnost dodávat do IndyCar Series celé vozy, ale prohrála s Dallarou. Udajně by se v roce 2013 mohl k výrobcům motorů připojit i čtvrtý dodavatel, pravděpodobně ve spojení s Cosworthem. Týmům bude povoleno v jedné sezóně používat dva aerokity.