Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

IndyCar se vrací do města automobilů

IndyCar se vrací do města automobilů

Chevrolet Detroit Belle Isle Grand Prix – před závodem

Po tříleté přestávce se IZOD IndyCar Series vrací do hlavního města automobilového průmyslu v USA, do Detroitu. Město Detroit hostilo závod IndyCar naposledy v roce 2008. Ačkoliv prim ve výrobě automobilů v první dekádě 20. století nehrál Detroit ale Indianapolis, zavítal šampionát pořádaný AAA do Detroitu poprvé už v roce 1905. Závod na mílovém prašném oválu Grosse Point nebyl ale bodovaný.
Stálé místo v kalendáři našel až prašný ovál na výstavišti Michigan State Fairgrounds, kde AAA v letech 1928 – 1953 uspořádala 12 závodů, v pořádání závodů ji nahradivší USAC potom ještě jeden závod v roce 1957. Potom na více než 30 let americké formule z Detroitu zmizely. Ale ne daleko. Už v roce 1968 debutoval USAC na nově otevřené Michigan International Speedway a po většinu 70. a 80. let zde pořádal dva závody, v červenci a v září. Od roku 1981 potom letní závod měřil 500 mil, až do odchodu z kalendáře CART v roce 2001. Michigan International Speedway přešla do kalendáře IndyCar a zůstala tam až do roku 2007.
Přímo do Detroitu se formulový sport vrátil ale už v roce 1982. V červnu zavítala do samého centra Detroitu Formule 1, která zde uspořádala jeden ze tří závodů v USA. Okruh byl vytyčen kolem komplexu mrakodrapů Renaissance Center. Na úzké trati padaly rekordy v počtu vozů, které závod nedokončily, proto nebyl mezi jezdci příliš populární. Plán přesunout závod do rekreační oblasti ostrova Belle Isle nevyšel a v roce 1988 Formule 1 závodila v Detroitu naposledy. Ayrton Senna zkompletoval hattrick, když vyhrál poslední tři závody Formule 1 v Detroitu.
Tak jako v Long Beach o pár let dříve, i v Detroitu nahradila Formuli 1 série CART. Americké formule se do Detroitu vrátily v roce 1989. V době, kdy domácí Chevrolet byl dominantním dodavatelem motorů. Tři závody CART v centru města vyhráli jezdci s motory Chevrolet. Potom se konečně podařilo dojednat přesun na Belle Isle, kde závod tolik nenarušoval chod města.
Belle Isle – virtuální kolo:


Jen jeden jezdec dokázal v závodě CART na Belle Isle obhájit vítězství, Helio Castroneves vyhrál poslední dva ročníky. Závod měl ale spoustu problémů, ostrov má obecně špatnou infrastrukturu, trať je úzká a neumožňuje příliš atraktivní závodění a zázemí pro týmy patří k nejhorším v kalendáři. Když si k tomu připočteme pomalý úpadek CART, nemohl závod skončit jinak, než že byl v roce 2001 z kalendáře vyřazen.
Ale Detroit je domovským městem Rogera Penskeho. Penske do města přivedl Super Bowl a chtěl do města dostat zpátky také automobilové závody. To se povedlo v roce 2007, kdy do města motorů přišla IndyCar Series. Penske se ale dalšího vítězství zatím nedočkal. Závody proběhly jen dva, první vyhrál Tony Kanaan a druhý Justin Wilson. Právě v roce 2008 při Wilsonově vítězství byl Castroneves blízko třetímu triumfu na Belle Isle, ale jeho manévr, kterým udržel Wilsona za svými zády, byl označen za blokování a Castroneves musel Wilsona pustit před sebe. Tým Newman/Haas se radoval z triumfu jen necelý měsíc před smrtí Paula Newmana.

Závod po sezóně 2008 opět krize vyhnala z kalendáře, tentokrát globální krize automobilového průmyslu, ale Penske se závodu nechtěl vzdát a když se podařilo přesvědčit k návratu do IndyCar v Detroitu sídlící Chevrolet, vysvitla fanouškům v Detroitu nová naděje. Chevrolet závod zasponzoroval a Belle Isle se může těšit na další podnik.

Plánek trati. Zdroj: Detroit Indy GP 

Mezi pětistovkou v Indianapolisu a dalším závodem tentokrát není ani jeden volný víkend, takže ještě nestihly vyprchat emoce, které závod vyvolal. Jak jsme psali včera, někteří majitelé týmů využívající motory Chevrolet (John Barnes z Panther Racing, Tony George z Ed Carpenter Racing a zřejmě i Kevin Kalkhoven z KV Racing) by rádi viděli změnu na pozici výkonného ředitele INDYCAR.
V Detroitu odstartuje jen 25 vozů, protože Dragon Racing má jen jeden motor a Bourdais s Legge se musí střídat, v Detroitu pojede Bourdais a s konkurenceschopným Chevroletem může bojovat o příčky nejvyšší. K dispozici bude mít černostříbrný vůz (v barvách Lotusu jezdil v černozlatém voze). Vítěz kvalifikace z Indianapolisu Ryan Briscoe nahradí sponzora IZOD sponzorem Hitachi. Vítěz Indy500 Franchitti se vrátí ke startovnímu číslu 10, ale vůz ponese bílošedé barvy sponzora Suave.
Oriol Servia nemá hlavního sponzora a vůz je vyveden v černé barvě. Jiného hlavního sponzora (Midas) dostane pro tento závod Graham Rahal, a protože měnil na Carb day motor, ztratí na roštu 10 míst. Stejný trest postihne i Simonu de Silvestro, poslední Lotus ve startovním poli. Josef Newgarden zůstane v černožlutém voze, ale bez log sponzora Dollar General, protože ten jej sponzoroval jen v Indy
Chevrolet Detroit Belle Isle Grand Prix
Délka trati: 2,07 míle
Délka závodu: 90 kol/184,5 míle
Počet zatáček: 14
První závod IndyCar: 2007
Rekordy dráhy:
Závod –
Tony Kanaan, Andretti-Green Racing, 2007 – 2:11:50.5097
Kvalifikace –
Helio Castroneves, Team Penske, 2007 – 1:12.0688
Nejrychlejší kolo v závodě –
Justin Wilson, Newman/Haas/Lanigan Racing, 2008 – 1:13.0537
Časový harmonogram (SELČ):
Pátek 1. června
18:00 – 19:00 – 1. trénink
21:45 – 22:45 – 2. trénink
Sobota 2. června
15:00 – 16:00 – 3. trénink
17:45 – 19:00 – Kvalifikace
Neděle 3. června
16:45 – 17:15 – Warm Up
21:45 – Start závodu Chevrolet Detroit Belle Isle Grand Prix