Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Hledání šestnáctého závodu pokračuje

Hledání šestnáctého závodu pokračuje

Road America má stále šanci nahradit závod v Číně

IZOD IndyCar Series v sobotu závodila v Milwaukee ve státě Wisconsin. A do tzv. Státu sýra by se mohla ještě jednou letos vrátit. Jen 60 mil od Milwaukee leží u městečka Elkhart Lake nádherný přírodní okruh Road America s bohatou historií pořádání závodů CART a Champ Cars, kromě roku 2005 se zde jelo vždy v letech 1982 až 2007.
„V pátek a v sobotu mě každých 10 stop lidé zastavovali a ptali se, jestli vím, kde je Road America nebo jestli tam v srpnu přijedeme,“ řekl pro Speed.com výkonný ředitel INDYCAR Randy Bernard. „Řekl jsem jim, že vím přesně, kde je a že je na předních místech našeho seznamu.“

Road Ameriku chtěl Bernard mít v kalendáři i letos, ideálně během toho víkendu, kdy na wisconsinském okruhu závodí America Le Mans Series, jenže promotér v Číně chtěl ten samý víkend a použít IndyCar jako vyvrcholení festivalu pivních slavností, což mu ovšem nové vedení radnice zatrhlo. Teoreticky by tak nic nemělo závodu v lesích Wisconsinu bránit. Jenže čas se krátí.

Champ Cars na Road America v roce 2007 

„Je dost pozdě, už jsme začali prodávat lístky. Ale podíváme se na to. Promluvím si tenhle týden s Randym a uvidíme, jestli něco vymyslíme,“ řekl prezident okruhu George Bruggenthies. „Když ano, tak můžeme mít IndyCar v neděli (ALMS závodí v sobotu).“
Objevily se názory, že příchodu IndyCar do Elkhart Lake brání promotér závodu v Milwaukee Michael Andretti. Ten to ovšem během závodu v Milwaukee popřel. IndyCar si ve smlouvě nechala prostor pro pořádání dalšího závodu ve Wisconsinu.
Finále by mělo být na oválu
Randy Bernard se netajil tím, že chce, aby sezóna skončila na některém z oválů. Proto existují v podstatě dvě varianty, jak nahradit zrušený čínský závod. Buď se podaří uspořádat podnik v Elkhart Lake či na jiném okruhu, zájem údajně projevila další klasická trať CART, oregonský Portland, nebo na konec sezóny, po původně plánovaném finále na Auto Club Speedway v Kalifornii, přibude ještě jeden ovál.
INDYCAR se na tuto možnost ptala Eddieho Gossage, prezidenta Texas Motor Speedway, ale ten dal sérii týden na finální rozhodnutí (připomínáme, že současně také probíhají jednání o budoucnosti závodů IndyCar na TMS, kde chce mít Gossage jasno během dvou týdnů). Navíc v listopadu TMS hostí závod NASCAR. Telefon zazvonil také v Pensylvánii u prezidenta Pocono Raceway, ale ačkoliv Pocono má zájem o závod v roce 2013, možnost hostit závod už letos odmítlo.

V pátek INDYCAR kontaktovala Rogera Curtise, prezidenta Michigan International Speedway, ale protože tento víkend MIS hostí závod NASCAR, neměl čas se INDYCAR o závodu vůbec bavit. Návrat druhého závodu v jeho domovském Michiganu by se líbil Rogerovi Penskemu, ale předtím, než se tam IndyCar Series vydá závodit, by byl nutný test:

Dario Franchitti, Dan Wheldon a Tony Kanaan v Michiganu. 

„Museli bychom tam uspořádat test, než tam budeme závodit,“ řekl Penske pro IndyStar.com. „Dosahovali bychom tam rychlostí, jako v Indy, ale dobrá zpráva je, že díky nové aerodynamice jsou schopní ubrat na zadním křídle a pak musíte dát nohu na brzdu, když jedete do zatáčky, jako v Texasu.“
Nejen Penske se bojí nového povrchu v Michiganu, který zrychlil vozy NASCAR o 10 mil v hodině a způsobil rychlé opotřebení pneumatik.
Klíčovou roli nejspíše sehrají General Motors. Ať už se IndyCar vrátí do Michiganu nebo na Road Ameriku, bude nezbytná podpora americké automobilky. Ta už jeden závod v Michiganu, konkrétně ten v Detroitu, letos sponzorovala. A případné spojení s ALMS v Elkhart Lake má také svojí logiku. Kromě dodávek motorů pod značkou Chevrolet do IndyCar, dodává Chevrolet motory i do ALMS a ve třídě GT navíc závodí další i Corvetta. Elkhart Lake se těší i obrovské popularitě mezi jezdci:

„Je mi úplně jedno, jestli bychom tam měli závodit třeba v pátek, pro IndyCar je to úžasná trať,“ řekl na adresu okruhu Road America James Hinchcliffe.

Tonymu Kanaanovi by se líbilo závodit na Homestead - Miami Speedway 

„Kdybych měl vybrat okruh, tak bych to byla Road America nebo Laguna (Seca),“ dodal Tony Kanaan. „Kdybych měl vybrat ovál, tak bych se vrátil do Phoenixu nebo do Homesteadu (Miami).“
Kanaanem zmíněné okruhy jsou dalšími favority na zalepení díry po čínském podniku. Laguna Seca by se musela přesunout na konec sezóny a to nekoresponduje s Bernardovým přáním ukončit sezónu na oválu. Navíc, tak jako tak, by Kalifornie hostila dva závody po sobě, protože týden po plánovaném závodě v Číně měl na řadu přijít závod u San Franciska na okruhu Sonoma Raceway (do loňského roku Infineon Raceway) a sezóna končí na oválu ve Fontaně nedaleko Los Angeles.
Phoenix s INDYCAR určitě jedná, ale odmítl jednání komentovat. Jestli je ve hře i ovál ležící jižně od Miami není známo. Jenže, v případě Phoenixu i Homestead-Miami Speedway vyvstává identický problém, jako u Texasu, hostí poslední dva závody NASCAR Sprint Cupu. IndyCar se určitě nevrátí na Las Vegas Motor Speedway, kde skončila loňská sezóna tragickou havárií a úmrtím Dana Wheldona, ačkoliv LVMS měla být v kalendáři letos i v roce 2013. Chris Powell, prezident okruhu, potvrdil pro IndyStar, že Bernard tuto variantu vyloučil. Pořádání závodu odmítl i další krásný historický okruh, Watkins Glen ve státě New York.
INDYCAR potřebuje 16 závodů kvůli naplnění kontraktů se sponzory, hlavně s titulárním sponzorem IZOD. Takže nějaká náhrada za čínský podnik se nejspíš v kalendáři objeví. Ať to bude kdekoliv, INDYCAR to příliš finančně nepomůže. Za pořádání závodu v Číně měla dostat 8-10 milionů dolarů, za pořádání závodu v USA takhle na poslední chvíli tak 2 miliony prodělá. Největší šanci má i z toho důvodu Road America. Stejně se tam ten víkend závodí, a navíc podnik nejspíše nějak podpoří General Motors, takže pokud bychom si měli vsadit, je to náš favorit. Ovšem třeba se nakonec dočkáme nějakého překvapení. Ostatně, když se hledal šestnáctý závod letos v zimě, než Michael Andretti zachránil právě proběhnuvší podnik na Milwaukee Mile, hodně se hovořilo o uspořádání závodu v ulicích floridského Fort Lauderdale. A s podobnou myšlenkou, ale pro slot původně plánovaný na čínský závod, dnes přišel i deník Chicago Tribune, který navrhl oživit 31 let staré plány bývalé starostky Jane Byrne na vybudování městského okruhu podél Michiganského jezera v centru Chicaga (původně pro Formuli 1). Fanoušci ale doufají v jednu věc. Že se na co nejvíce z těch populárních okruhů (Road America, Laguna Seca, Michigan International Speedway, Portland International Raceway, Phoenix International Raceway a Pocono Raceway) jednou IndyCar opravdu vrátí, snad už v roce 2013.